Gå til innhold

Bygging av rørkabinett i aluminium - kommentartråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig å se en skikkelig casebuild igjen, stå på!

 

Er også overrasket over at du valgte massiv alu fremfor profiler, men regner med at du har en plan på å gjenge og feste delene sammen presist. Polert aluminium hadde jo vært nydelig å inkorporert i designet, fremfor bare å lakke over alt.

 

Gleder meg til mer. :)

Lenke til kommentar

Hyggelig å se at så mange liker prosjektet.

 

@Bizardo: Blir for liten plass for skjerm i front og vil igrunn slippe styret med å montere en :p

 

@Nudel: Blir en utfordring å få boret og gjenget nøyaktig ja, men skal vel finne en løsning på det. Om jeg skulle brukt profiler, hvordan skulle jeg fått festet alt sammen?

Lenke til kommentar

@Nudel: Blir en utfordring å få boret og gjenget nøyaktig ja, men skal vel finne en løsning på det. Om jeg skulle brukt profiler, hvordan skulle jeg fått festet alt sammen?

 

Jeg hadde klart gått for profiler, kunne jo festes med skrue+mutter... men jeg hadde nok gått for pop-nagler, da dette kan se utrolig stilig ut om det gjøres ordentlig...

 

Noen tips til boring og gjenging...

Nå vet jeg jo ikke åssen utstyr du har tilgjengelig, men vi anbefale minimum en enkel lite søyleboremaskin med en maskinstikke for fiksering av emnet.

 

Merk opp der hvor du skal bore hullet, sett ett kjørnermerke før du borer.

 

For vanlige M5 grovgjenger skal gjengebor være 4,2 mm i diameter (4,5 mm kan gå, men om du ikke borer rett, så er det lett for å få meget dårlige gjenger).

Anbefalt hastiget for ett 4,2 mm HSS bor (ordinært bor du kjøper på jernvarehandelen... NB IKKE Biltema bor, de er drit) er 3410 o/min... men om du ikke bruker noen form for kjølevæske så kan du redusere dette med ca 30%.

 

Ved gjenging så anbefaler jeg å bruker rødsprit som smøring, da dette forhindrer at spona kliner seg til tappen. Fungerer utmerket...

Lenke til kommentar

Rødsprit som smøring istemmes. Det er drøy forskjell fra å ikke ha noe smøring. Om du har mye mer å kappe, så kan du finne aftermarket metallkappeblader som passer saga på nett. Da går det raskere og enklere, men ser ut til at du har kommet greit i havn uansett ;)

 

Hvor har du kjøpt alu fra som privatperson?

Lenke til kommentar

Bør jeg bruke smøring når jeg borer også eller kun ved gjenging?

Jeg ville brukt det så ofte som mulig. Det er ikke SÅ store mengder alu, så om du handler en 5L kanne + bruker en liten spruteflaske / ketchupflaske o.l. så holder det nok fint til hele prosjektet :-)

 

Du vil bli overrasket over hvor lett aluminiumen knitrer og knaser seg ut når du borrer.

Lenke til kommentar

Fronten på første bilde så egentlig veldig bra ut. ser tøft ut, uten at det blir unaturlig eller hva du dekker hullene med kommer til å bli litt avgjørende.

Maskestørrelsen på nettingen, spesielt. Plexiglass vil ikke bli pent.

 

Hat ikke sketchup installert på denne Pc-en, men tar en titt i morgen.

 

Det åpne partiet i midten kunne kanskje ha godt av litt fyll?

 

CD-stativ er jo èn mulighet :wee:

Lenke til kommentar

@Nudel: Om jeg skulle brukt profiler, hvordan skulle jeg fått festet alt sammen?

Som SolidFloyd også foreslo, er jo skruer og muttere en mulighet, om profilen er for tynn til å gjenge, i tillegg er det rom for litt småjusteringer. Fins jo også extrusions, men de er temmelig mye dyrere, og vet ikke hvor lett det er å skaffe i Norge.

 

Si fra hvis du trenger noen custom smådeler (festebraketter, logo eller lignende f.eks.), fikser du en 3D-modell kan jeg printe dem til deg. ;)

Lenke til kommentar

Det hadde også vært kult å ha en radiator i midten der, men...

 

Naar jeg forst saag kabinettdesignen og de mengdene med aluminium du hadde tenkt aa bruke i byggingen forstillte jeg meg forst at du skulle bruke kabinettet som en stor passiv heatsink eller noe i den retningen, lignende Zalman TNN 500A :)

 

Vet ikke helt om du har vurdert noe slikt, men ett par heatpipes i kobber mellom aluminiumskonstruksjonen i kabinettet og kjolingen paa selve komponenten kunne jo vaert morsomt :) Da kunne du jo kalt prosjektet AluRAD ogsaa :D

 

Ett spennende prosjekt som alltid Mr. Anki!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...