Gå til innhold

Nye SSX?


crazylazyboy

Anbefalte innlegg

Hater å si det, men etter nesten fem timer i strekk har jeg allerede begynt å gå lei. SSX har potensiale til å bli ett av de beste i serien, men etter en grundig test begynner jeg for alvor å se en del alvorlige feil med spillet som trekker ned alt for mye. Det er rett og slett ikke noe særlig moro å spille. For å ta noen av de verste synderne:

 

- Vi har en rekke karakterer, og flere kjente fjes som Zoey, Elise, Kaori, Mac og Psymon er tilbake. Eller er de det? Elise kom med den "Sweeter than candy!" kommentaren hun hadde i SSX3, men bortsett fra det er det lite her jeg kjenner igjen fra de gamle folkene fra nettopp SSX3. Jeg vet de har blitt eldre nå, men de trengte vel ikke å miste personligheten for det? Alle folkene har kun én klesdrakt, så vidt jeg vet. Riktignok i en hel drøss fargekombinasjoner, men ellers er klærne identiske. Hvor er alt tullet fra SSX3, der vi kunne ha Elise i en speedo og gresskarhode, for eksempel? Hvor er den søte pandaryggsekken til Kaori? Det har ingenting å si for selve spillbarheten, men det har alt å si for personligheten til karakterene. Som det er nå har det ingenting å si hvem du velger. De er stort sett identiske på alle områder uansett.

 

- Survive it! Greit nok det, men hva med å "have fun with it"? Jeg sliter med å finne vanlige baner her der det er tydelig hvor vi kan dra. Her må man ofte gjette seg til hvor vi kan kjøre, og når det sjelden er merket, men til gjengjeld svært ofte leder inn i en fjellvegg, utfor et stup og så videre blir det alt for mye gjetting og prøving og feiling for min smak.

 

- Vi har de ni største, verste, farligste fjellene i hele verden - så hvorfor er det så godt som ingen baner som varer mer enn tre minutter? Hvor blir det av baner på en halvtime? Det var den jeg likte absolutt best i SSX3 og On Tour. Men her? Nope, glem det.

 

- Og ta de Survive It-greiene. Når jeg leter rundt i Explore og Global Events kan jeg dra stort sett hvor som helst - men de aller fleste banene krever at du har ett eller annen tull med deg som wingsuit, okygen og så videre. Hvorfor kan vi ikke ha noen få Survive It-baner og en hel drøss vanlige baner som handler om å faktisk kjøre snowboard? Det er tross alt et snowboardspill?

 

- Og hva med Badges? Jeg har fått tegneserier med Zoey, Elise, Kaori, Tane og Moby, men hvor kan jeg se dem? Burde det ikke være en Extras eller noe sånt, hvor vi kan se ting vi har åpnet? Eller i det minste la oss få se tegneserien igjen ved å trykke på rette Badge? Men neida. Vil du se den om igjen må du nok restarte, tydeligvis.

 

- Og la oss gå tilbake til Survive It. Eller vanlige løp, for den saks skyld. Hvem var det som kom på den smarte ideet å skjule bratte stup der vi dør i en hvit tåke blandt hvit snø? Det har hendt flere ganger at jeg har hoppet, landet perfekt på det jeg trodde var bakken bare for å suse nedover til den sikre død. Og ja, jeg mener død. Her starter du ikke på banen igjen med noen sekunder tapt. Faller du utfor et stup er du død og må restarte hele greia. (så fremt du ikke bruker Rewind, men det er ikke alltid du har det tilgjengelig.) Men det verste er å kjøre nedover bakken, havne i en tåke som dukker opp fra ingensteds så du ikke ser en dritt, og når du endelig gjør det er du allerede utfor et stup. Veeeeldig morsomt... ermm.gif

 

Jeg kunne nok ha sagt mye mer om SSX, men dette var skuffende greier. Blir nok å spille det mer og gi det en grundig sjanse på baner jeg faktisk liker, men må innrømme Kingdoms of Amalur begynner å bli veldig fristende igjen. Trist. Har ikke hatt et bra SSX siden SSX3 for ni år siden, og så fikk vi dette? Selv Skyrim var ikke så skuffende, og det sier noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok desverre si meg enig på nokre ting der. Dei kjente karakterene er der, men bare på utsjånaden. Dei er som nokre heilt nye karakterer. I spillet er overlevelse alt. Du kan ikkje akkurat kruse ned fjellveggen i ein halvtime og bare slappe av. Elsket å gjøre dette i "on tour" på freeride. Løypene er korte og du veit aldri kva som venter deg.

 

Eg har også opplevd som "vikingkylling" at ein trur at ein kjører riktig, men i etterkant viser seg at det er uttfor løypa. Det er eit bra spill, men eg savner å kunne kruse ned i ein halvtime og bare hygge seg.

Lenke til kommentar

Trist å høre vikingkylling, men man kan ikke få alt man ønsker seg.

 

Kan si meg enig at det er noen ting jeg savner, slik som en freeride modus, og kanskje litt lengre brett. Men ellers vil ikke jeg utsette på noe. At de ikke oppfyller alle mine nostalgiske forventninger bryr meg lite personlig. Jeg ser bare at EA Canada har prøvd å gjøre sitt beste for å lage et veldig bra spill. Det holder for meg.

 

Handler kanskje om forventninger?

Lenke til kommentar

Er enig i at vi ikke kan få alt vi ønsker oss, men jeg føler ikke jeg har fått noe som helst de har lovet oss. Det er noe helt annet. Jeg vil ikke ha et helt tilfeldig snowboardspill. Jeg vil ha et SSX. Det er det de lovet oss fra dag en, og det er det jeg har sitter og gledet meg til siden SSX3. Men neida, her får vi et generisk snowboardspill komplett blottet for alt som har med SSX å gjøre. Det verste er at folk flest godtar det helt uten å nøle. "Er det morsom å spille" "Tja, for så vidt?" "Da er det bra nok." Er det bare jeg som ser noe feil der? Har vi som kunder ingenting vi skulle ha sagt hvordan spill, og spesielt en serie vi elsker, blir laget?

Lenke til kommentar

Jeg elsket de gamle SSX spillene og synes dette er et kjempekult spill. Greit nok at det mangler litt character customization og denslags men vi har da fått andre ting istedenfor.

Det er jo helt latterlig mange brett i det spillet her, at noen av de er vanskelige er jo bare et luksusproblem. Om du bare vil spille enkle baner er det jo flere av de enn alle de andre SSX spillene sammenlagt uansett.

Kan være enig i at banene er litt vel korte, men samtidig så minsker det frustrasjonen om man bailer noe villt på slutten av en lang bane man prøver å få ny rekord på.

 

Hele Ridernet delen er helt nytt for meg i et slikt spill, men jeg synes det gjør opp for alt av andre features som kunne vært med. Er så mye artigere å spille når hver event handler om å slå rekorden til noen på vennelista.

I tillegg tillater det mye smidigere adding av andre som spiller, så det er lett å få en gjeng å konkurrere med. Siden fokuset er på dette fungerer det veldig godt i forhold til lengden på banene.

 

Se på det på en litt annen måte enn igjennom nostalgibrillene så ser man brått kvalitetene til dette spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har spilt hele SSX serien og dette er uten tvil det beste og ikke bare det, det beste snowboardspillet punktum finale!

Så utrolig herlig spillbarhet kombinert med herlige visuelle effekter kombinert med et lydspor som er dødskult. Dem har til og med tatt seg bryet til å mixe custom musikk du legger til, så musikken blir som alt annen SSX musikk. Utrolig konge.

 

Onlinedelen er også utrolig kult, det er events hver eneste dag med en timer. Så du har noen timer på deg for å sette en trick score, eller sette beste tid eller kjøre lengst mulig nedover en farlig løype. Deretter får du masse penger hvis du gjør det bra.

Dette er bare en av 100 ting du kan gjøre i dette spillet, ser for meg jeg kommer til å spille dette til neste SSX kommer :D

 

10/10 for min del, perfekt!

Lenke til kommentar

Brent opp rundt 16(!) timer nå, og gudene vet jeg blir å fortsette :D Fikk plutselig opp at jeg hadde tilbringt seks timer i Super Tricky-mode ^^ Spilt ssx siden jeg var liten, og dette var et naturlig steg fremover i mine øyne. Det er ikke det samme som SSX var før, men en evolusjon mot noe nytt :) Stortrives, og nok en gang, hvis det er flere xboter der ute, XBL: MrDonutseeker. Dess flere venner som spiller SSX dess mer moro blir det!

Lenke til kommentar
Det er jo helt latterlig mange brett i det spillet her, at noen av de er vanskelige er jo bare et luksusproblem. Om du bare vil spille enkle baner er det jo flere av de enn alle de andre SSX spillene sammenlagt uansett.

 

Jeg ser den. Men hva med å vise meg hvor de enkle og latterlig mange banene er? Jeg finner dem ikke noe sted. Med mindre du regner store, usynlige hull midt i banen uten noe som helst forvarsel som enkle baner?

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke hva du betegner som frustrerende. Har ikke spilt på langt nær alle bretta enda men jeg synes de aller fleste jeg har spilt har vært en lek å trikse på.

 

Det burde kanskje vært et UI element som viste vanskelighetsgrad på brettene, det hadde gjort det enklere å spille de man ville spille.

 

159 er det totale antall drops i spillet medregnet Mt. Fuji. Dvs alle mulige startpunkt. Spill brett og merk de du liker som favorite davel. :)

Lenke til kommentar

Det jeg opplever som frustrerende er at jeg må bruke rewind stadig vekk fordi banen er så latterlig dårlig laget. Mulig jeg har vært uheldig og systematisk prøvd meg på de vanskeligste banene i spillet, men når det ikke er noen som helst forklaring på vanskelighetsgrad blir det bare å sitte og gjette seg frem til hvor vanskelig banen er. Jeg finner stadig hopp som går ut i et stup, rails som ender i et stup (!), store hull i bakken jeg ikke ser når jeg står i ro to meter unna fordi de er skjult i terrenget, skarpe U-svinger med stup på den andre siden, gjerne med is og tåke så du ikke ser noe, og så videre. Jeg har funnet noen få baner jeg faktisk liker, og en slalombane (dvs trang løype som går i S-formasjon hele veien med store stup på begge sider) jeg faktisk liker, men det hadde definitivt hjulpet med en indikator over vanskelighetsgrad.

 

Btw er 150+ Drops alle til sammen, eller teller Race It og Trick It på samme drop som to drops?

Lenke til kommentar

Nja det er kun survive it kartene, det er det som er poenget. Det handler ikke om å få poeng eller å komme først der, det er om å overleve. Hadde det vært "lett" å komme seg ned fjellet hadde det ikke vært noe gøy. Man må lære seg fjellene og kontrollere brettet mer, lettere sagt enn gjort :p

Lenke til kommentar

Det er mange steder å falle utfor, også i nokså ufarlige baner. Det handler nok mye om å kjenne banene.

 

Kan i allfall tipse dere om Serenity banen i Himalaya. Der har du lett bane! Sikkert den koseligste jeg har funnet hittil. Den har to farlige hopp i begynnelsen men etter det er det tre minutter med herlig avslappet kjøring.

 

Meldte meg på noen global events i går, og i dag logget jeg på til 10 mill i banken! Det var digg, det!

Lenke til kommentar

Nja det er kun survive it kartene, det er det som er poenget. Det handler ikke om å få poeng eller å komme først der, det er om å overleve. Hadde det vært "lett" å komme seg ned fjellet hadde det ikke vært noe gøy. Man må lære seg fjellene og kontrollere brettet mer, lettere sagt enn gjort :p

 

Nei, det er kun på Survive It-banene det handler om å overleve. Race It er logisk nok vanlige løp, og Trick It er triksing. Problemet er at det er så liten forskjell mellom dem at det ikke blir noe særlig morsomt. Ikke at jeg liker Survive It-banene noe særlig heller. Enkelte er morsomme, som Avalanche, Ice og til dels Gravity når man skjønner hvordan en wingsuit fungerer (lettere sagt en gjort.) Men mange er bare idiotiske. Hva er poenget med å la skjermen bli svart hele tiden, så man kontant må bruke oksygen og prøve å finne ut hvilken av de tyvetalls hoppene som er sikre? Det ble bare rot. Klarte banen til Kaori med null oksygen igjen (slapp opp rett før mål), men tar ikke tenkt å prøve dem igjen. Den wingsuit-banen til Elise slet jeg mye med fordi wingsuiten er så slitsom å få til å fungere skikkelig. Begynner man å falle nedover er det bare å restare løpet, uten unntak. Får man den helt perfekt er det 50% sjanse for å bli tatt av vinden vi ikke har mulighet til å måle på noe som helst vis og bli slengt langt utfor banen, så vi må restarte fra scratch igjen.

Lenke til kommentar

Jepp en vanskelighetsgrad indikator hadde gjort mye.

 

Er det World Tour du spiller vikingkylling? Jeg snappa opp før jeg starta spillet at den delen er helt valgfri.

Spilletiden min foregår i explore, man tjener credits på alt og kan unlocke på den måten.

 

Man er hvertfall litt fri for å ikke spille de vanskelige gear-spesifikke karta om man ikke vil. Jeg velger ikke ofte de selv for å si det sånn.

Er et litt unødvendig lag av ekstra shit å holde styr på, noen av de verre enn andre. Wingsuiten synes jeg var kul og passet bra inn i spillet.

Lenke til kommentar

Jeg tok World Tour til jeg fikk Tane og Moby, og gjorde Survive It med Tane. Men etter det gadd jeg ikke mer og veksler mellom Explore og Global Events. Skjønner jo at løp med ekstrautstyr som wingsuit og isøks ikke er de enkleste, men problemet er at jeg liker isen. Wingsuit er også morsom, men den kunne ha vært mye bedre. Foretrekker å bruke den i sikre løp der et fall ikke nødvendigvis betyr at man dør. På den annen side var jeg i Global Events og tok et løp som vanligvis krever Wingsuit, men der vi ikke fikk bruke den. ("Wingsuit required. No wingsuit allowed.") Slet litt i starten, men tok den faktisk. :)

 

Etter litt brainstorming har jeg kommet frem til at jeg skal spille som faen hele helgen frem til søndagskvelden eller mandags morgen, så får vi se. Det er ikke et "ekte" SSX, men det er likevel et bra snowboardspill. Tror ikke jeg ville ha kjøpt det om jeg visste da det jeg vet nå, men siden jeg først har det skal jeg nok teste det grundig med relativt åpne øyne. Driter i at det ikke er et SSX.

 

Btw vi har vel alle løpene åpne i Explore og Global Events fra start, selv om vi droppter World Tour?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
Btw vi har vel alle løpene åpne i Explore og Global Events fra start, selv om vi droppter World Tour?

 

Nei. Du må bruke spillpenger for å låse opp bakker i Explore. I Global events finnes det gratisturneringer, og andre det koster for å bli med i.

 

Men du får alle der uten å måtte kjede deg gjennom World Tour? Penger er dessverre ikke noe problem. Delvis fordi jeg får så vanvittig mye av dem hele tiden, og delvis fordi det er ikke er noe å bruke penger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...