Gå til innhold

Svært skuffet over min BenQ XL2420T


LordWeasel

Anbefalte innlegg

Fikk på fredag min BenQ 2420T, og var meget begeistret for å få byttet ut min nå eldende Samsung SyncMaster 226BW.

 

Fyrte opp noen kalibreringsbilder og til min overaskelse så det meste forholdvis bra ut med ren 'Standard' preset og noe dempet backlight.

Skjermen var stor og flott, og Windows7 var en fryd på 120Hz. Var ikke klar over at Windows hakker på 60Hz.

 

Men så skulle det spilles...

 

Det er Skyrim det går i for tiden, med nesten 2GB med texturemods, så dette skulle nytes på den nye flotte skjermen min. Joda, alt så flott ut helt til jeg beveget på musa.

 

Jeg har aldri i mitt liv sett en skjerm med mer og styggere overdrive-trailing. Hustak, fjell og steiner får en praktisk talt lysende etterslep når man ser seg rundt. Kanter virker også som om de ristet og vibrerte, og jeg ble litt uvell etter en liten stund med testing. Gikk så inn i OSDen og slo av AMA (BenQ sin overdrive). Joda, trailingen forsvant den, men ghostingen meldte sin ankomst. Vibreringen var der enda, men noe redusert.

 

Testet så 1080p fullskjerm video, og det var helt uholdbart. Kontraster virbrerte og ristet sånn ved sakte panering at det var ubehagelig å så på, både med og uten overdrive.

 

Røsket ut skjermen, og satte tilbake min gamle 226BW. Fyrte opp Skyrim igjen.

 

Og ser man det. Nesten ingen trailing med overdrive på, og vibreringen er borte.

 

Med overdrive av på begge skjermene, er det også litt mindre ghosting på 226BW. Pluss at den er mer behagelig å se på, for den har ikke den merkelige virbreringen som gjorde meg uvell innen noen minutter.

 

Har meldt skjermen i retur til Komplett, men er det mulig jeg har fått et defekt panel? Noen andre som har fått testet skjermen?

 

Edit: Det skal sies problemet blir litt mindre om man kan holde fjellstabil 120fps, men det er langt ifra borte.

Edit 2: Har også testet å låse skjermen til 60Hz i Windows, men da blir ting bare værre.

Endret av LordWeasel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...