Gå til innhold

Kostnad for oppmøte ved reklamasjon


Ole3

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dersom en større husholdningsgjenstand (fryser, vaskemaskin, kjøleskap ol) feiler innenfor reklamasjonsperioden, hvem skal betale for leverandørens oppmøte (som normalt koster 1000 kr) hos forbrukeren?

 

Er dette beløpet dekket av reklamasjonsbestemmelsene eller må forbrukeren betale dette selv?

 

(Spørsmålet er dessverre høyst reelt :ohmy: )

 

 

//Ole

Endret av Ole3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det dekkes av selger/leverandør.

 

Takk "Isbilen"! :) Jeg mente vel også det.

 

Kan du hjelpe meg med en referanse?

 

 

//Ole

Endret av Ole3
Skrevet

Forbrukerkjøpsloven

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Dette gjelder selvfølgelig bare hvis det er snakk om en mangel ihht. loven (at du selv ikke er skyld i feilen).

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Normalt er det produsenten som tar regninger i slike tilfeller såfremt det dekkes av produsentens garanti, men i hovedsak er det selger som har det juridiske ansvaret såfremt det dekkes av forbrukerkjøpsloven (produsentgarantier og forbrukerkjøpslov har en tendens til å overlappe hverandre på de fleste områder).

 

Du bør imidlertid henvende deg til selger før du kontakter noe garantiverksted, slik at kravet er formelt rettet mot selger, så kan de evt. henvise deg videre til garantiverksted. Dette fordi selger iht. forbrukerkjøpslovens § 30 i utgangspunktet kun har anledning til å foreta to avhjelpsforsøk for samme mangel før du evt. har rett til å heve kjøpet.

Endret av srbz
  • Liker 1
Skrevet

Hvem tok kontakt med leverandøren? Du eller selger?

 

Selger henviste videre til det selskapet som har ansvar for merkets service. Jeg antar leverandøren har inngått den avtalen.

 

//Ole

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Skrevet

Det vanlige da er jo at serviceverkstedet fakturerer leverandøren direkte, dersom det faktisk er snakk om en mangel ihht. forbrukerkjøpsloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...