Gå til innhold

verdt å betale det doble for i5?


aleks_k-s

Anbefalte innlegg

Hei skal kjøpe gaming pc, og er usikker på prosessoren

 

http://www.dustinhome.no/amd-fx-4100-be-4-core-36ghz-12mb-socket-am3-box/product/5010611277 (AMDfx-4100)

 

http://www.dustinhome.no/intel-core-i5-2500-330ghz-6mb-s-1155/product/5010544369?intcmp=searchProvider_dacsa (i5)

 

i følge denne testen er det ikke så stor forskjell på disse. vil forskjellen merkes på evt andre spill som skyrim.

 

og hvordan er dette hovedkortet i forhold til et uten innebygget skjermkort til lavere pris?

http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-lx-z68-s-1155-atx/product/5010614077

 

Sal bruke gtx570 eller hd6970, hvilket burde jeg gå for?

 

http://www.dustinhome.no/asus-geforce-gtx-570-directcu-ii-1280mb-pci-e-dvi-hdmi/product/5010550662

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første så får du i5en til en hundrings mindre hvis du velger K modellen, namlig i5 2500K, den er faktisk bedre, det er fordi den kan overklokkes og har et bedre innebygget grafikkort

 

BF3 driter omtrent i prosessoren i forhold til andre spill, i skyrim vil denne forskjellen merkes godt, hvor den vil yte 2/3 av hva i3 2100 yter og omtrent 4/7 av hva i5 2500(K) yter

 

i3 2100 koster mindre og yter 30% bedre, og med i5 2500(K) enda litt over det igjen

 

HD6970 koster vel 100-200kr mer enn GTX 570, og yter nesten helt likt, forskjellen er umerkbar, så jeg synes GTX 570 virker som det beste

 

de til lavere pris med samme kvalitet og BIOS koster maks 100kr mindre, innebygget skjermkort ligger forresten i prosessoren, ikke i hovedkortet, det er bare det at ikke alle hovedkort er bygget for å kunne bruke det, det beste er å kjøpe med Z68 chipset, for da får du mulighet for både overklokking og innebygget skjermkort

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Men jeg har hørt av alle jeg har spurt at i5 er bedre enn i3 ettersom at i3 bare har to kjerner, og i5 har 4 kjerner. har også hørt at BF3 bruker 4 kjerner. om i5 er bedre i det hele tatt, tror jeg at jeg går for den. Jeg lurer også på om det er nødvendig med et innebygget skjermkort når jeg har dette skjermkortet.

Lenke til kommentar

Men jeg har hørt av alle jeg har spurt at i5 er bedre enn i3 ettersom at i3 bare har to kjerner, og i5 har 4 kjerner. har også hørt at BF3 bruker 4 kjerner. om i5 er bedre i det hele tatt, tror jeg at jeg går for den. Jeg lurer også på om det er nødvendig med et innebygget skjermkort når jeg har dette skjermkortet.

 

ja, i5 er bedre fordi den har flere kjerner, men BF3 bryr deg veldig lite om prosessoren i forhold til andre spill, og i3 er en veldig kraftig tokjerner, her kan du se at et i3 2100 ikke begrenser et GTX 580, som skal gjøre deg trygg med et GTX 570 eller HD 6970

 

i skyrim så er i5en bedre, og for al del kjøp i5en hvis du har råd til det, uten overklokking er det jo ikke noe morsomt ;) , og i tillegg vil muligens morgendagens spill ta bedre nytte av 4 kjerner, men problemet er at de fleste av dagens spill er laget til Xbox og PS3, og de har bare 2 kjerner, som betyr at spillene skalerer forferdelig på de ekstra kjernene

Lenke til kommentar

OK, men har du et bra annet hovedkort uten innebygget skjermkort som er litt billigere, slik at jeg sparer litt penger på det? Hvilket skjermkort burde jeg gå for sammen med i5 av: gtx 570 eller hd 6970?

;)

 

jeg har faktisk ikke neo å anbefale som koster mindre og kan overklokke, det er mulig det er noe er der hvis su ikke skal ha muligheten for overklokking, det du ender opp med hvis du velger et hovedkort til mindre pris er små hovedkort som ikke har mulighet til overklokking, som i tillegg ikke er like god kvalitet

 

som sagt synes jeg du burde gå for GTX 570, det er fordi de er omtrent identiske og at HD 6970 koster 100-300kr mer (270kr mer for det med samme kjøler som Asus GTX 570)

Endret av olestokk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg tenker på hovedkortet. jeg fikk anbefalt dette hovedkortet i går, til oppsettet mitt, men jeg tenkte det ville være unødvendig med et innebygget skjermkort. Har jeg rett i det?

 

http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-lx-z68-s-1155-atx/product/5010614077

 

Det er ikke innebygd grafikk på hovedkortet.

 

Z68 samt H67 brikkesett kan derimot "utnytte" å bruke IGP (Integrert Grafikk prosessor i CPU) for å sende signaler ut på VHA/DVI/HDMI utgang som er på hovedkortet. Hovedkortet i seg selv har ingen grafikk , kun "ruting" av signaler fra I5/i7 sin innebyghde Intel HD grafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

IKKE kjøpt 2-kjerners prosessor ihvertfall

 

Den setningen mangler en forklaring...

 

ahh, var en liten skriveleif der hvis det var det du siktet til. Hvis det var siktet til poenget mitt så mener jeg at det er poengløst å kjøpe dual-cores med mindre det er en absolutt budsjett-maskin evt svak HTPC el. Dette uten at jeg har sett alternativene, selv om jeg ser at det dreier seg om i3 vs i5.

Lenke til kommentar

IKKE kjøpt 2-kjerners prosessor ihvertfall

 

Den setningen mangler en forklaring...

 

ahh, var en liten skriveleif der hvis det var det du siktet til. Hvis det var siktet til poenget mitt så mener jeg at det er poengløst å kjøpe dual-cores med mindre det er en absolutt budsjett-maskin evt svak HTPC el. Dette uten at jeg har sett alternativene, selv om jeg ser at det dreier seg om i3 vs i5.

 

en i3 virker fin fint til gaming, bare den hadde vært overklokkbar hadde den vært en super liten greie, få spill bruker mer enn 2 kjerner uansett...

Lenke til kommentar

Har clocket min i3 fra 3,3 GHz til 3,5 GHz, så kom ikke her å si at den ikke kan clockes :!:

Hvordan gjorde du det? og hvilket brikkesett? spør fordi jeg har en i5 2500 IKKE K og er lysten til å klokke. har h67 brikkesett.

 

TS: Jeg har begynt å anbefale de nye kortene til AMD de kommer 20 mars test:) Hvis du ikke orker å lese hele kan du spole fram til konklusjonen.

Lenke til kommentar

Har clocket min i3 fra 3,3 GHz til 3,5 GHz, så kom ikke her å si at den ikke kan clockes :!:

 

joa, men når man kunne klokket den til sikkert over 5GHz med multiplier, så er det jo ingenting..

Hehe, er fullt klar over det. Den ville ikke la seg clocke over 3,8 GHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...