Gå til innhold

Supplere Siviløkonomstudiet med et fremmedspråk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal lese siviløkonom til høsten og har lekt med tanken å studere et fremmedspråk på kveldstid/helg som kan "skille meg fra mengden". Det må da være et språk som er relevant for dagens globalisering av handel.

 

Jeg har tenkt på arabisk, kinesisk og japansk så langt. For det første, er dette egentlig relevant? Brukes engelsk for det meste uansett land og kontinent?

Siviløkonomstudiet er krevende, men jeg er motivert og har et sterkt lesehode, tror dere jeg kan lære et slikt språk ved siden av studiet på 5år? Kort sagt: Er dette gjennomførbart?

 

Arabisk er det som jeg er mest interessert i for tilfellet. Det er blant annet fordi jeg kjenner mange som leser kinesisk, tysk, spansk og japansk, men arabisk virker mer unikt. Utenom de opportunistiske grunnene ser jeg på det som et stilig mål i seg selv da jeg er interessert i politikk, samfunn og verdens gang.

 

Kan legge til at jeg skal studere Siviløkonom på BI og har sendt et mail til Universitet i Oslo for å høre hva de sier.

 

Har dere noen synspunkter?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å studere et språk ved siden av hvis du er disiplinert og ikke skal ha en deltidsjobb i tillegg, i allefall på bachelor-delen. Det avhenger selvfølgelig hvor lett du har for å lære språk og hvor mye du innsats du legger i det om du klarer det på angitt tid.

 

Jeg ville vel egentlig tro at kinesisk er mer ettertraktet i næringslivet enn arabisk, spesielt med tanke på hvor stor rolle Kina vil ha i økonomien fremover. Jeg tror uansett ikke andelen av siviløkonomer som snakker flytende norsk, engelsk og kinesisk er så stor at det er problematisk, men du må jo selvfølgelig velge det språket du interesserer deg mest for. Hvis ikke går du nok fort lei. Nå kjenner jeg ikke til arabisk, men med tanke på alle tegnene i det kinesiske alfabetet så er det kanskje lettere også?

 

Edit: Går selv 3. året på sivøk.

Endret av edonis
Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg ville valgt et asiatisk språk, fordi du da gjerne får innsikt i en kultur som er vesentlig annerledes enn den norske. Det tyske miljøet er tross alt ikke så annerledes enn det norske. Å valse inn på kontoret og slenge beina på bordet hos CEO kommer du kanskje unna med i Norge, men i Korea fungerer det slettes ikke slik... :) Se for eksempel på Power-Distance Index. Arabisk er jo også et alternativ, men jeg tror jeg ville være mer interessert i å jobbe i/med asiatiske markeder. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Siden dere sier det kan være mulig for et motivert elev å kombinere siv.øk med et par timer arabisk skal jeg satse på det.

 

Kinesisk er uten tvil er godt valg. Grunnen til arabisk er nok ikke kun handel, men også fordi vi ser en økende kommunikasjon med den delen av verden og ikke vet jeg om mange som kan arabisk. Arabisk kultur er også en hel del annerledes enn vår :)

 

Jeg har fått svar fra Universitet i Oslo, men de tilbyr bare heltidsstudier som er for omfattende sammen med andre studier og har ingen litt "enklere" kurs å tilby dessverre.

 

Vet dere om noe annet sted man kunne henvende seg for opplæring et par timer i uken? Finnes det noen voksenutdanning/videregående skole som kanskje har noe slikt i Oslo? Eventuelt noe lettere noen annen form av institusjon eller kurs som kanskje ikke står oppført i Norge læreverk.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg skal studere Siviløkonom på BI og har sendt et mail til Universitet i Oslo for å høre hva de sier.

Du skal gi langt faen i hva UiO mener. Alle studiesteder mener tredve studiepoeng i semesteret er maksimalt av hva man kan klare, og de er alle like samstemte i at åtte timer daglig er menneskets maksimale arbeidsevne. Realiteten er at effektiv studieteknikk, toleranse for høy variabilitet i karakterer og litt guts får deg godt på vei mot to parallelle studieretninger.

 

Jeg ville gått for det språket jeg hadde lyst til å lære, uavhengig av hva som er opportunistisk rett. Ellers blir det noe herk – dette skal tross alt være hobbyen din ved siden av fulltidsstudiet. Du finner alltids noe å bruke det til senere. Ville også kuttet språkfag før karakterene i sivøkfagene begynte å lide.

Endret av Euklid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv siv.ing. som studerer Koreansk. Jeg synes det er en veldig god ide å studere Kinesisk/Russisk/Arabisk hvis du vil ha en utfordring eller et språk som Tysk hvis du vil lære et litt enklere språk. Du må være klar over at sjansen for at du faktisk blir god nok til å kunne bruke Kinesisk/Russisk/Arabisk i businesssammenheng ikke er så veldig stor, men hvis du virkelig setter viljen til er det mulig. Men jeg vil si at det er en flott ting å kunne selv om du aldri lærer språket flytende. Det er også en morsom avkobling fra vanlige fag.

 

Jeg vet ikke hvordan ting fungerer på BI/UiO, men ved NTNU var det bare å melde seg opp i fag, og det var relativt greit å ta 37.5 eller 45 studiepoeng i semesteret hvis du hadde et par fag som var mindre krevende. Jeg vil dog anbefale deg å se det litt ann. Det kan være lurt å ikke gape over for mye første semester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...