Gå til innhold

På jakt etter ny laptop, ASUS N53 S1832 vs N53 S1855


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig flyttet til Danmark og merker at min gamle HP 6715b etterhvert begynner å synge på siste verset. Den hakker og stotrer bare jeg skriver denne posten, og dessuten mangler den HDMI som etterhvert begynner å bli irriterende.

 

Jeg tenkte derfor å kjøpe ny PC, og har sett på den lokale databutikken her jeg bor. Spesielt to laptopper har fått meg interessert. Det er: ASUS N53-S1832V og ASUS N53-S1855V.

 

Bruksområdet mitt er hovedsaklig surfing, skriving (studier), filmer og musikk. Jeg spiller til tider Dragon Age Origins, men kunne godt tenke meg å prøve The Witcher II. Gaming er dog en begrenset prioritering. Jeg er ikke interessert i å betale 5000 kr ekstra for å kunne spille et spill. Det desidert viktigste for meg er derimot at begge laptoppene har 1920x1080 oppløsning. Jeg orker ikke sitte med den oppløsningen man vanligvis finner på laptoppen til denne prisen. Jeg trenger "plass" på skrivebordet når jeg skriver oppgaver.

 

Det jeg lurer på er:

 

- Vil noen av disse PCene dekke mine behov?

 

- Er i7-prosessor og en ekstra GB RAM på skjermkortet er verdt prisforskjellen på rundt 1000 kr?

 

- Hvordan er kvaliteten på laptopper fra ASUS? Jeg er veldig fornøyd med min HP, som har holdt koken i fem år og vil ha noe som ikke faller fra hverandre innen ett til to år.

 

- Er det noen problemer med å kjøpe laptop i Danmark jeg ikke har tenkt over? Tastaturet er vel det samme tenker jeg?

 

Andre tanker og innspill tas imot med takk! :thumbup:

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til ditt bruk trenger man egentlig ikke mer enn den billigste modellen, den dyreste vil ikke kunne gi deg noe ekstra i forhold til den billigste til ditt bruk

 

prosessoren på den dyreste har fler kjerner, til de oppgavene som du beskriver brukes ikke de ekstra kjernene

 

når det kommer til RAM på PCen så vil ikke 8GB være noe bedre i forhold til 6GB, til vanlig bruk av PCen skal du slite med å komme over 3GB og til spill skal du slite med å komme over 3.5GB i de mest krevende

 

når det kommer til skjermkortminne så er det bare ett salgstriks, grafikkortet er rett og slett ikke kraftig nok til i det hele tatt ha muligheten til å bruke 1GB grafikkminne

 

HP er faktisk regnet som noen av de med minst kvalitet, utrolig nok holder de faktisk en stund, men når man kommer til Asus er er det noe av det beste man kan få, veldiggode solide PCer med gode komponenter samt stille og god kjøling

Lenke til kommentar

til ditt bruk trenger man egentlig ikke mer enn den billigste modellen, den dyreste vil ikke kunne gi deg noe ekstra i forhold til den billigste til ditt bruk

 

prosessoren på den dyreste har fler kjerner, til de oppgavene som du beskriver brukes ikke de ekstra kjernene

 

når det kommer til RAM på PCen så vil ikke 8GB være noe bedre i forhold til 6GB, til vanlig bruk av PCen skal du slite med å komme over 3GB og til spill skal du slite med å komme over 3.5GB i de mest krevende

 

når det kommer til skjermkortminne så er det bare ett salgstriks, grafikkortet er rett og slett ikke kraftig nok til i det hele tatt ha muligheten til å bruke 1GB grafikkminne

 

HP er faktisk regnet som noen av de med minst kvalitet, utrolig nok holder de faktisk en stund, men når man kommer til Asus er er det noe av det beste man kan få, veldiggode solide PCer med gode komponenter samt stille og god kjøling

 

Takk for svar! Er en stund siden jeg fulgte med på hardware, så nå om dagen er jeg så godt som grønn. Utviklingen går for raskt dersom man bare følger sånn "halveis" med.

 

Du skriver at de ekstra kjernene til i7 ikke vil være betydningsfull i de oppgavene jeg bruker PCen til. Hva er de da egentlig god for? DAO og The Witcher II er ikke akkurat de nyeste eller mest krevende spillene, men jeg trodde gjerne at det her var greit med best mulig CPU (og selvsagt GPU).

 

Jeg har tidligere hørt at HP ikke skulle være noe særlig, men jeg tror 6715b kanskje skilte seg ut ved at det var en såkalt "businessmodell". Flere av mine venner kjøpte bærbar på samme tiden, og de laptoppene ser helt ødelagt ut tross relativt forsiktig bruk. Personlig syntes jeg dette har vært mest markant ved bærbare fra Acer, men kanskje det bare har vært svært billige modeller e.l.. Uansett betryggende å høre at ASUS har et godt rykte når det kommer til holdbarhet. :new_woot:

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Etterhvert har det kommet en del spill som nyter godt av flere kjerner, og flere kommer det til å bli. Jeg tipper at innen et år vil de fleste nye spill ha god støtte for 4 eller flere kjerner.

 

Annet som nyter godt av flere kjerner, er bl.a. software for video- og bilderedigering, halv- eller helprofesjonelle programmer for 3D-tegning, animasjon og rendering, samt alt som innebærer tallknusing på høyt nivå.

 

PS. The Witcher er særdeles krevende på skjermkort, og du vil ikke kunne spille det på et GT 540M med annet enn lave til middels innstillinger på grafikk/detaljer, tror jeg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...