Gå til innhold

HW til en liten ESXi server?


stoelen

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter HW til en ESXi 5.0 server (selvbygg). Mine krav er at den SKAL være liten (Micro ATX i Shuttle kabinett eller tilsvarende), stillegående (skal stå i leilighet, på stue eller soverom), produsere lite varme, plass til mye minne (16 GB, men med mulig for minst 32GB. Det kan f.eks ikke være 4 slotter med 4x4x4x4, men 2x8 mtp oppgradering til 32), mange prosessor kjerner (x4/x6), og helst Intel i5 eller i7 (mtp multi threading), helst x2 Gbit nettverk, intrigert skjermkort, x2 SSD i RAID 1 (litt usikker på denne).

 

Er det noen som har forslag til HW. Kan avvike fra noen krav hvis argumentene er gode nok (f.eks AMN vs Intel, og RAID).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er liten du vil ha kan jeg anbefale:

 

Intel S1200KP hovedkort

Xeon E3-1260L

Antec ISK 100 kabinett

 

Antec ISK 110 er en annen variant som kommer med brakett til veggfeste.

 

ITX hovedkortet tar bare to minnebrikker :-( max 16GB. Har dual gigabit.

 

Kabinettet har plass til 2x2.5" disker på undersiden av h/k.

 

Tar ikke mer plass enn en middels adsl router. (gigabit seff)

 

post-6474-0-30745200-1329216668_thumb.jpg

post-6474-0-60255600-1329216682_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kjører Hyper-v server 2008 r2. (Download-link)

 

Det suger fort i lommeboka når man skal ha low-power Xeon og SSD. Jeg betalte som følger:

 

Intel E3-1260L, 2213,-

Intel S1200KP, 1148,-

Samsung 830 Series 256GB SSD, 2790,-

Kingston ValueRam DDR3 1333MHz 8GB, 299,-

Antec ISK 100, 629,-

Sum: 7079,-

 

Dette er uten porto og prosessorvifte.

 

post-6474-0-63747500-1329305046_thumb.jpg

 

Det frister med en ekstra SSD til raid og 2x8GB brikker. Behovet har ikke meldt seg ennå, så jeg lar være inntil videre. Den har snurret og gått i ca 4 måneder nå uten en eneste hickup. Bruker den til Team Foundation Server på Windows Server 2003 image samt noen gamle maskiner som har blitt "imagisert" med Disk2Vhd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Husk at ESXi ikke kjører på hva som helst. Om ikke hardwaren støttes, så stopper installasjonen, så å anbefale hardware uten å være sikker på at ESXi kan kjøre på den.......

Lenke til kommentar

ESXi bør fungere fint på hardwaren som gammeren nevner, det spesielt sært på blant annet nettverkskort. Jeg vil dog si at minne er mye viktigere enn prosessorkraft.

Jeg gikk for en sekskjerne AMD prosessor, men har aldri vært i nærheten av å bruke så mye kraft, så jeg har endt med å deaktivere fire av de seks kjernene.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Problemet er at en Fujitsu PRIMERGY tower server ikke har WAF ( Wife Acceptance Factor ). Jeg trenger derfor noe som kan "gjemmes bort" i en liten leilighet og som ikke lager støy/varme. Jeg likte derfor Antec ISK 110 veldig godt, men må kjøpe noe som garantert fungerer med ESXi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

ESXi og WAF er som olje og vann. For å mikse de må du ha en emulgator. Kanskje Fujitsuen på bakrommet og en Mac Mini i stua som henter data fra den på bakrommet.

For de som lurer, blir MacMini'en emulgatoren her..

Lenke til kommentar

Jeg har selv dette oppsettet, og det fungerer helt fint med ESXi.

Det eneste jeg trengte å gjøre, var å laste ned drivere fra sidene til VMWARE, og pakke de inn i installasjons-CD.

 

- Mortis

 

Som jeg startet med, så er jeg åpen for gode argumenter for bruk av AMD. Et argument er jo prisen, men hvordan er AMD-V sammenlignet med Intel VT-d/x? Og hva med mangelen på hyperthreading? Hvor mange maskiner kjører du samtidig? Vil den intrigerte grafikken på hovedkortet kompensere for mangelen på intrigert grafikk i prosessor?

 

Silverstone kabinettet skulle jeg klare å få plass til :) Hvordan er det med støy / varme fra dette oppsettet?

Lenke til kommentar

Hva er det for ett spørsmål, ? Jeg setter da ikke inn ett dyrt nettverkskort for å ikke bruke det? Selvfølgelig bruker jeg det, og ikke det på hovedkortet!

Prosessorbruk har jeg ikke bekymret meg for, jeg har deaktivert tre av seks kjerner, og enda så bruker jeg langt i fra all kraften prosessoren gir, det viktigste er minne. Du vil trolig greie deg fint med en tre-kjerne prosessor.

Jeg har kjørt opp mot 8 maskiner samtidig, uten problemer. Det eneste minuset med plattformen her, er at den støtter 16GB maksimum.

Det integrerte grafikkortet bruker du kun under oppsett av maskin. Alt skjer via vSphere Client.

Støyen er ikke plagsom, den står på kjøkkenet, og ingen har kommentert støynivået, varmen er også på ett greit nivå, ikke faretruende.

 

- Mortis

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg tenkte bare på om det kortet måtte i for å få installasjonen av ESXi til å fullføre. Har vært borti ESXi servere med 16 nettkort, så det er ikke så uvanlig å bruke flere kort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...