Gå til innhold

MacBook Air eller Asus Zenbook til studentbruk?


Anbefalte innlegg

Hvilken ville du valgt selv?

 

Jeg har alltid hatt pc, og i grunn ikke plukket noe særlig på en mac før. Hva er fordeler og ulemper med de to?

 

Står mellom denne og en av disse. Hvor mye har det å si om det er i5 eller i7 egentlig?

 

Det viktigste er god batteritid (gjerne gjennom en hel skoledag), og at den er kjapp. Jeg har en far som er pc-ekspert, så det er jo et pluss at han kan fikse pc'er uansett hva det måtte være. Mac derimot liker han ikke, så jeg får ikke et så veldig objektivt svar der;) Ei heller kan han hjelpe meg om det skulle oppstå problemer.

 

Alt av filer ligger på en ekstern disk, så jeg trenger ikke mer enn 128GB. Og bruker kun pc'en til notater, word, excel og access, samt film og musikk. Jeg vet jeg fint kunne klart meg med en mye rimeligere maskin, men jeg drasser rundt på så masse tunge bøker at jeg ikke orker en kloss av en pc i tillegg. Hvordan er laderen til asusen? Er vel lite vits med en liten og nett pc hvis laderen veier 1kg selv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ditt behov hadde nok f.eks Eee PC 1215B fungert greit. Har den selv, og laderen er liten og maskinen er liten. Nå er vel denne maskinen på vei ut fra markedet, men til prisen så er det et godt kjøp.

 

Angående diskusjonen rundt windows vs mac, så er behov som stiller spørsmålet og hva man trives med.

 

Angående ASUS ZENBOOK ville jeg selv ha ventet på ivybrigde prosessor når prisen er så høy, samme med mac mest fordi litt bedre ytelse og muligens litt lengere batterilevetid.

 

Muligens disse får bedre SSD med tiden også, sånn sett er det å være tolmodlig en lur ting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg må ha minst 13", helst 15" men det finnes jo ikke ultrabooks med så stor skjerm. Så 12 blir for lite.

 

Jeg vet jeg absolutt burde vente, men jeg har ikke tid. Har nå en lånepc som synger på siste verset, og vi har så mye databruk på studiet at det begynner å haste. Det er også et argument for mac'en, for de blir jo aldri noe særlig billigere uansett. Dessuten vil det alltid være slik ved kjøp av pc, jo lenger du venter, desto mer vil du få for pengene. Men jeg kan ikke sitte her å ruge i all evighet;)

 

Hva syns du selv er enklest i bruk av pc og mac? Hvilken av dem fungerer mest smidig? Er så lei av å vente i 10min fra jeg dobbeltklikker, til et program faktisk åpner seg.

Lenke til kommentar

Spesifikasjonsmessig er Asus Zenbook UX31E og Apple MacBook Air 13,3'' helt jevnbyrdige. De veier omtrent det samme, har samme CPU, samme HD, samme minnemengde osv. Fordelene til Zenbook er noe høyere oppløsning på skjerm (1600 x 900 kontra 1440 x 900) og faktisk litt lengre batterilevetid (vi snakker om ca 30 - 45 minutter). Samt at den er nesten 2 000 kr rimeligere for samme spesifikasjon, og har da med adaptere som du må kjøpe til MacBook Air. Skjermen skal også være noe mer lyssterk på Asusen.

 

Macbook Air har nok bedre trackpad som Euklid peker på, dog måtte jeg for et par uker siden bruke en MacBook Air og klarte ikke helt å venne meg til denne i løpet av brukstida.

 

Men når man skal bruke Access er det egentlig ikke noe valg, da bruk av dette vil kreve at man installerer Windows på Macen, noe som vil gjøre at reell prisforskjell blir ennå større. Så i TS sitt tilfelle så hadde jeg ikke lurt særlig lenge, dog finnes det alternativer som Toshiba Z830 med flere i dette segmentet. Men Zenbook UX31E er en av de får med skikkelig oppløsning på skjermen.

 

En i5 CPU holder. Det er heller ikke særlig forskjell i opplevd respons på en Windows-PC eller Mac i dag. Maskiner med såpass rask CPU og SSD har uansett rask respons.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilken ville du valgt selv?

 

Jeg har alltid hatt pc, og i grunn ikke plukket noe særlig på en mac før. Hva er fordeler og ulemper med de to?

 

Står mellom denne og en av disse. Hvor mye har det å si om det er i5 eller i7 egentlig?

 

Det viktigste er god batteritid (gjerne gjennom en hel skoledag), og at den er kjapp. Jeg har en far som er pc-ekspert, så det er jo et pluss at han kan fikse pc'er uansett hva det måtte være. Mac derimot liker han ikke, så jeg får ikke et så veldig objektivt svar der;) Ei heller kan han hjelpe meg om det skulle oppstå problemer.

 

Alt av filer ligger på en ekstern disk, så jeg trenger ikke mer enn 128GB. Og bruker kun pc'en til notater, word, excel og access, samt film og musikk. Jeg vet jeg fint kunne klart meg med en mye rimeligere maskin, men jeg drasser rundt på så masse tunge bøker at jeg ikke orker en kloss av en pc i tillegg. Hvordan er laderen til asusen? Er vel lite vits med en liten og nett pc hvis laderen veier 1kg selv..

 

Jeg har en Asus UX31, og mens jeg ikke kan kommentere på hvordan den sammenligner med MBA (fordi jeg ikke har prøvd MBA), så kan jeg si at jeg er meget fornøyd med min UX31 og syns det hørest ut som en perfekt maskin for deg. Jeg har aldri hatt noen problemer med min trackpad og syns den fungerer utmerket. Tastaturet er meget behaglig og skrive på, maskinen er rask og responsiv (jeg har i7 versjonen) og batteritiden er meget god. Jeg har også hørt noen klage over det trådløse nettverkskortet, men det første jeg gjorde var å sette på maksimal ytelse på kortet istedenfor strømsparende og jeg har aldri hatt noen tilkoblingsproblemer.

 

De eneste irritasjonsmomentene jeg har hatt med PCen er at støtten for å kjøre linux er relativt dårlig, som betyr at man må knote mye for å få småting til å fungere sikkelig og batteritiden er ca. halvvert sammenlignet med når jeg kjører windows. Windows-installasjonen den kommer med er også full av Asus bloatware, slik at om du går for UX31 er det best å bare formatere og gå for en clean-install ut av boksen.

 

Når det kommer til laderen til Asusen er den meget liten og lett (mindre en MBA sin), slik at det er ikke noe stress å ha med seg rundt. Asusen kommer også med et meget fint trekk du kan ha den i, samt VGA og ethernet overgang, disse må du kjøpe løst til MBA som koster et par hundre kroner ekstra.

 

Jeg må også si at Zenbooksene ser meget, meget fine ut i person og jeg var positivt overrasket når jeg fikk den. Men bare for guds skyld, ikke gå for den rosa versjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har en Asus UX31, og mens jeg ikke kan kommentere på hvordan den sammenligner med MBA (fordi jeg ikke har prøvd MBA), så kan jeg si at jeg er meget fornøyd med min UX31 og syns det hørest ut som en perfekt maskin for deg. Jeg har aldri hatt noen problemer med min trackpad og syns den fungerer utmerket. Tastaturet er meget behaglig og skrive på, maskinen er rask og responsiv (jeg har i7 versjonen) og batteritiden er meget god. Jeg har også hørt noen klage over det trådløse nettverkskortet, men det første jeg gjorde var å sette på maksimal ytelse på kortet istedenfor strømsparende og jeg har aldri hatt noen tilkoblingsproblemer.

 

De eneste irritasjonsmomentene jeg har hatt med PCen er at støtten for å kjøre linux er relativt dårlig, som betyr at man må knote mye for å få småting til å fungere sikkelig og batteritiden er ca. halvvert sammenlignet med når jeg kjører windows. Windows-installasjonen den kommer med er også full av Asus bloatware, slik at om du går for UX31 er det best å bare formatere og gå for en clean-install ut av boksen.

 

Når det kommer til laderen til Asusen er den meget liten og lett (mindre en MBA sin), slik at det er ikke noe stress å ha med seg rundt. Asusen kommer også med et meget fint trekk du kan ha den i, samt VGA og ethernet overgang, disse må du kjøpe løst til MBA som koster et par hundre kroner ekstra.

 

Jeg må også si at Zenbooksene ser meget, meget fine ut i person og jeg var positivt overrasket når jeg fikk den. Men bare for guds skyld, ikke gå for den rosa versjonen.

 

Hehe, det blir nok ikke rosa nei. Men er det noen forskjell på den med officepakken og den uten? Siden de koster det samme.

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal installere det uten alt tullet som følger med, er det vanskelig å gjøre selv? Eller bør jeg sende den til min far og få han til å fikse det?

Lenke til kommentar

Er selv student og vurderer ny 13.3", venter på denne samsungen http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/B%C3%A6rbar-PC/13----13-3-/Samsung/Samsung-530U3B-ULV-i5-13,3-LED-4GB-500GB-INTEL-HD-W7HP64-52081-p0000183195.aspx

 

den har 16gb ssd til hurtiglagring (rask oppstart/dvale) å svært lyssterk skjerm. lavere oppløsning enn de to du ser på men til en meget hyggelig pris.

Lenke til kommentar

Du kan få skikkelig gode tilbud hos Apple når du er student, noe som reduserer Macbook Air til å bli billigere enn UX31 med tusenlapper.

 

Tja, studentrabaten er ok den, men den reduserer jo ikke prisen med tusenlapper i flertall?

 

AtW

 

Hos meg så koster en Macbook Air, 850£ til å starte med, og 730£ etter at jeg har logget meg inn som en student. Det tilsvarer et avslag på 1100kr, noe som kan bli tusenlapper når man snakker dyrere produkter.

 

Men nå vet jeg ikke hvor mye som blir avslått på norske universitet, eller hva enn slags type skole TS går på.

Lenke til kommentar

Hos meg så koster en Macbook Air, 850£ til å starte med, og 730£ etter at jeg har logget meg inn som en student. Det tilsvarer et avslag på 1100kr, noe som kan bli tusenlapper når man snakker dyrere produkter.

 

Men nå vet jeg ikke hvor mye som blir avslått på norske universitet, eller hva enn slags type skole TS går på.

 

I Norge er det vel 5% som er studentrabatten til Apple.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal installere det uten alt tullet som følger med, er det vanskelig å gjøre selv? Eller bør jeg sende den til min far og få han til å fikse det?

 

Å formatere å reinstallere windows er egentlig noe av det enkleste man kan gjøre på en maskin, men på akkurat UX31 er dette faktisk litt tricky, ettersom at den ikke har en DVD-rom innebygget.

 

Det er ikke absolutt nødvendig å reformatere, jeg bare tenker det kan spare en for litt irritasjon om man bruker PC mye og vet hvordan man liker å ha ting.

Lenke til kommentar

Jeg må ha minst 13", helst 15" men det finnes jo ikke ultrabooks med så stor skjerm. Så 12 blir for lite.

 

Jeg vet jeg absolutt burde vente, men jeg har ikke tid. Har nå en lånepc som synger på siste verset, og vi har så mye databruk på studiet at det begynner å haste. Det er også et argument for mac'en, for de blir jo aldri noe særlig billigere uansett. Dessuten vil det alltid være slik ved kjøp av pc, jo lenger du venter, desto mer vil du få for pengene. Men jeg kan ikke sitte her å ruge i all evighet;)

 

Hva syns du selv er enklest i bruk av pc og mac? Hvilken av dem fungerer mest smidig? Er så lei av å vente i 10min fra jeg dobbeltklikker, til et program faktisk åpner seg.

 

Nye series 9 fra Samsung kommer som 13 og 15 tommer.

Series 5 fra Samsung kommer som 13 og 14 tommer.

Ultrabooks har stort sett SSD så vente på at ting lastes ser jeg som heller tvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...