Gå til innhold

Når forventes det en etterfølger av Canon 7D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon 7D har jo vert en stund på markedet nu,når er det på tide å forvente en etterfølger?

 

7D er først i sin "serie" så det er ikke noen historikk å sammenligne med, mest naturlig er kanskje å anta opptaeringsfrekvens som 5D-serien, men 7D har også en del felles med xxD-serien som oppdateres mye oftere. Så ingen utenfor Canon kan si dette sikkert. I øyeblikket er 7D et av de mest avanserte crop-kameraene, og fortsatt best på flere områder. Det kan komme ny versjon i løpet av uker, eller om et år eller mer. Jeg tror nok Photkina til høsten eller neste år er mest sannsynlig. Har du et kamera i øyeblikket som fungerer bra kan du jo avvente ut februar. Det er en bra sjanse for at noe nytt fra Canon dukker opp i løpet av en måneds tid.

Lenke til kommentar

Jeg tror det enten kommer raskere enn mange tror, eller at det kommer i høst.

 

Hvis det kommer tidlig i år tror jeg dette vil skje fordi man ønsker å introdusere en ny cropsensor med et 7DII (og ikke et av husene i seriene under) slik som ble gjort med 18mp sensorfamilien.

 

Men det kan og være at 7DII får en helt annen sensor enn xxxD-og xxD serien og da kan nye etterfølgere av disse komme før 7DII.

 

Det kan i år ligge an til at Canon kommer med oppfølgere i samtlige av deres speilrefleksnivåer. Proff ff kameraet er allerede lansert og at det vil komme en oppfølger til 5DII er nok rimelig bankers. xxxD serien har hatt en tradisjon for årlige oppfølgere, xxD er litt mer usikkert, men samtidig er det nok å forvente at det kommer en ny cropsensorfamilie i år og da vil det nok være logisk å tenke seg at 60D ikke blir stående alene med den gamle sensoren helt til neste år.

 

Jeg tror og at pga naturkatastrofene der nede i fjor så er Canon kommet ut av normal lanseringsrytme slik at man har et etterslep å hente inn i år.

 

Når det gjelder 7D så er det for meg vanskelig å se hva annet enn ny sensor som vil ha en grad av betydning for en oppgradering. 7Dmk1 er fremdeles et topp halvproff kamera som det vil være vanskelig å overgå samlet sett. På den andre siden tror jeg og at Canon ikke akter å la noen få overgå uten kamp, og dermed vil det komme et mk2 i år som og har siste sensorteknologi med i pakken. Slik sett kan et 7Dmk2 ikke nødvendigvis bli en stor utviklingkostnad for Canon (eller ta særlig tid å utvikle). F.eks ser man på 5Dmk1 og mk2 er det ikke særlig mye som er forskjellig utenom sensoren (og skjermen selvsagt, men ny skjerm er nok ikke noen stor post i utviklingsarbeidet).

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror det enten kommer raskere enn mange tror, eller at det kommer i høst.

 

Hvis det kommer tidlig i år tror jeg dette vil skje fordi man ønsker å introdusere en ny cropsensor med et 7DII (og ikke et av husene i seriene under) slik som ble gjort med 18mp sensorfamilien.

 

Men det kan og være at 7DII får en helt annen sensor enn xxxD-og xxD serien og da kan nye etterfølgere av disse komme før 7DII.

Grei synsing det der. Jeg er dog usikker på om de ønsker å komme med en ny crop-sensor allerede i år, selv om "markedet" skriker etter en.

 

Det kan i år ligge an til at Canon kommer med oppfølgere i samtlige av deres speilrefleksnivåer. Proff ff kameraet er allerede lansert og at det vil komme en oppfølger til 5DII er nok rimelig bankers. xxxD serien har hatt en tradisjon for årlige oppfølgere, xxD er litt mer usikkert, men samtidig er det nok å forvente at det kommer en ny cropsensorfamilie i år og da vil det nok være logisk å tenke seg at 60D ikke blir stående alene med den gamle sensoren helt til neste år.

 

Jeg tror og at pga naturkatastrofene der nede i fjor så er Canon kommet ut av normal lanseringsrytme slik at man har et etterslep å hente inn i år.

Det er vel egentlig bare neste modell i 5D serien som er på etterskudd? Kommer 650D i løpet av våren, så er det rimelig riktig i forhold til skjema.

 

Når det gjelder 7D så er det for meg vanskelig å se hva annet enn ny sensor som vil ha en grad av betydning for en oppgradering. 7Dmk1 er fremdeles et topp halvproff kamera som det vil være vanskelig å overgå samlet sett. På den andre siden tror jeg og at Canon ikke akter å la noen få overgå uten kamp, og dermed vil det komme et mk2 i år som og har siste sensorteknologi med i pakken. Slik sett kan et 7Dmk2 ikke nødvendigvis bli en stor utviklingkostnad for Canon (eller ta særlig tid å utvikle). F.eks ser man på 5Dmk1 og mk2 er det ikke særlig mye som er forskjellig utenom sensoren (og skjermen selvsagt, men ny skjerm er nok ikke noen stor post i utviklingsarbeidet).

 

Tor

Spørsmålet er muligens hva Canon ønsker med 7D serien? Har den en passende feature miks, eller er det ting som bør endres? Venter de på nye teknologier som må forbedres eller gjøres rimeligere?

 

Det er jo også mulig at Canon har roet ned lanseringstempo og bruker ressursene på andre ting. Speilløst, f.eks.

Lenke til kommentar

Tomsi:

Jeg tror det er rimelig sikkert at de kommer med en ny cropsensor nå, og særlig sett i ly av den utviklingen Sony og Nikon har presentert i fjor. Sony/Nikon hviler ikke på laubær de heller og er nok allerede i gang med å utvikle neste generasjon, og kommer ikke Canon med en ny cropsensor nå i år risikerer de å bli akterutseilt - et moment som er vanskelig å hente inn igjen angående f.eks kundetillit.

 

Hvis man ser på den lange tiden mellom lansering og ferdig produkt/produksjonsstart for 1DX så kan det tenkes at årsaken ligger nettopp i forsinkelser skapt av naturkatastrofene - men at man følte man måtte lansere noe nå. Jeg tror at opprinnelig hadde Canon planlagt (langsiktig) å lansere både 1DX og 5Dmk3 i fjor høst, men katastrofer kan man ikke ta med i planene på forhånd.

 

Hva de ønsker med 7D serien? Antagelig det de har oppnådd regner jeg med? Og at de videre fremover holder stand der de er med dette huset. Hvorfor kludre til noe som selger som varme boller? Og nettopp derfor tror jeg at en oppfølger ikke vil ha de store forskjellene, ny sensor som den største, men resten kun små oppdateringer.

 

Canon er et såpass stort selskap at jeg regner med at de kan utvikle nær sagt alle nivå i samme tidsrom, også speilløse. Tviler på at de må legge noe på is mens de utvikler noe annet. Det er vel mer et spørsmål om å få inn nye produksjonslinjer til nye produkter som tar tid.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror det er rimelig sikkert at de kommer med en ny cropsensor nå, og særlig sett i ly av den utviklingen Sony og Nikon har presentert i fjor. Sony/Nikon hviler ikke på laubær de heller og er nok allerede i gang med å utvikle neste generasjon, og kommer ikke Canon med en ny cropsensor nå i år risikerer de å bli akterutseilt - et moment som er vanskelig å hente inn igjen angående f.eks kundetillit.

Da er mitt spørsmål, er egentlig 18Mpx sensoren så langt akterutseilt at det er tvingende nødvendig å bytte den ut nå? Ser vi bort ifra meningene til fanboyza som herjer på forumene, så er jeg rimelig sikker på at den ikke er det. Hvis Canons salg av speilreflekser lider, så er det ikke pga av gammel sensor.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Da er mitt spørsmål, er egentlig 18Mpx sensoren så langt akterutseilt at det er tvingende nødvendig å bytte den ut nå?

 

Nå skriver jeg bare i vei om ting jeg tror jeg har lest. Jeg har oppfattet det det slik at Canons sensorer i utgangpunktet har rimelig lav read noise, men de har ikke integrert ADCen(e) på sensoren og får derfor vesentlig lengre analoge ledere som gir mer støy enn Sonys sensorer. Hvorfor de ikke har gjort det kan man jo lure på, kanskje fordi det er noen patenter inne i bildet, kanskje fordi de ikke har rukket å redesigne ennå (men Sony har hatt dette siden D300 sensoren) og kanskje de bare ikke gidder siden kundene ikke bryr seg og kjøper flest Canon speilreflekser uansett.

 

DR avhenger av flere faktorer, men siden DR måles som signal/støyforhold vil jo (unødig) mye støy i signalet også gå ut over DR. Jeg tror at de færreste av kundene har noe nært forhold til read noise og DR og de synes nok det er helt umulig å se forskjell på bildene fra forskjellige sensorer. Og det er det da også på 99% av bildene. Og der det er forskjeller skyldes det ofte helt andre ting enn sensoren.

 

Så det er helt klart (for meg) at Canon ikke må oppgradere sensor med det første. Tallet de fleste kundene ser på (hvis de ser på slikt) er megapiksler og der er jo 18MP over snittet foreløpig. Når det er sagt ser jeg gjerne at de kommer med en forbedret utgave og får Canons sensorer opp på høyde med Sonys beste igjen. Det vil nok også bety noen flere salg til teknisk interesserte entusiaster. Kanskje ikke så mange ekstra salg, men det er muligens en viktig gruppe som bør fores med nyheter jevnlig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg lurte er fordi at nå har jeg hatt mitt 7D i over 2 år,jeg tar mange bilder og jeg ønsker å selge utstyret før det blir oppbrukt og for gammelt,når man tar titusenvis av bilder i året.Jeg vil ha det mest avanserte og moderne kamera til en hver tid,akkurat nå føler jeg ikke at canon 7D er på toppen lengre,jeg tenker at feks sony A-77 er endel mere avansert,bedre oppløsning, osv,pentax k5 og nikon D7000 har vel sensorer med bedre dynamik,mindre støy osv.........

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg lurte er fordi at nå har jeg hatt mitt 7D i over 2 år,jeg tar mange bilder og jeg ønsker å selge utstyret før det blir oppbrukt og for gammelt,når man tar titusenvis av bilder i året.Jeg vil ha det mest avanserte og moderne kamera til en hver tid,akkurat nå føler jeg ikke at canon 7D er på toppen lengre,jeg tenker at feks sony A-77 er endel mere avansert,bedre oppløsning, osv,pentax k5 og nikon D7000 har vel sensorer med bedre dynamik,mindre støy osv.........

 

Jeg vil ikke si at noen av de du nevner er generelt bedre enn 7D. Bedre på enkeltområder ja, men det er også enkeltområder (som AF) hvor 7D fortsatt er best eller av de beste. Å bytte system koster ganske mye ekstra. Jeg har ikke sett noe kamera jeg ville byttet fra 7D til uten å gå opp en klasse. På den annen side ville jeg ikke sett bytte fra K5 til 7D som en oppgradering heller. Skal du videre med Canon må du opp i 1D-serien for å få noe bedre i øyeblikket. Ikke noen lett problmstilling, litt som å kjøpe og selge aksjer. Du vet ikke at det er for sent å selge før det er for sent å selge.

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg lurte er fordi at nå har jeg hatt mitt 7D i over 2 år,jeg tar mange bilder og jeg ønsker å selge utstyret før det blir oppbrukt og for gammelt,når man tar titusenvis av bilder i året.Jeg vil ha det mest avanserte og moderne kamera til en hver tid,akkurat nå føler jeg ikke at canon 7D er på toppen lengre,jeg tenker at feks sony A-77 er endel mere avansert,bedre oppløsning, osv,pentax k5 og nikon D7000 har vel sensorer med bedre dynamik,mindre støy osv.........

Bekalger hvis jeg høres brutal og ugrei ut nå, men det er kanskje ikke utstyret det står på? Hadde jeg hatt en 7D, så hadde jeg ikke solgt den for å kjøpe en D7000 eller A77. De to siste er muligens bedre på papiret, men samme pengesum er bedre investert i opplæring for å utnytte det du allerede har.

 

Jeg bruker utstyr som de fleste ler av (Olmypus E-30, E-P1, Panasonic GF1 og GH2); men selv med de så er begrensningene bak kamera i 95% av tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er mitt spørsmål, er egentlig 18Mpx sensoren så langt akterutseilt at det er tvingende nødvendig å bytte den ut nå?

Det er vel svært sjelden at produsentene venter helt til det blir "tvingende nødvendig" med å fornye sensorene? Det handler nok mer om å bli værende i toppen, og helst et hakk foran (om ikke annet så på papiret).

 

18mp-sensoren er ikke direkte akterutseilt, skal mye til det. Men det vil alltid finnes forbedringspotensialer, dessuten handler det nok og mye om det nevnte moment over - også for kundene. Ren salgspsykologi som er et viktig element.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Det er vel svært sjelden at produsentene venter helt til det blir "tvingende nødvendig" med å fornye sensorene? Det handler nok mer om å bli værende i toppen, og helst et hakk foran (om ikke annet så på papiret).

 

18mp-sensoren er ikke direkte akterutseilt, skal mye til det. Men det vil alltid finnes forbedringspotensialer, dessuten handler det nok og mye om det nevnte moment over - også for kundene. Ren salgspsykologi som er et viktig element.

 

Tor

Det er klart. Men da er spørsmålet: Hvilket marked styrer utviklingen? Tror ikke salget i Norge påvirker beslutningene i hovedkontoret til Canon i Japan. Men det faktum at det selges fler µ-4/3 hus i Japan enn det Canon speilreflekser, det tror jeg betyr mye. Så jeg tror heller at det kommer et speilløst system fra Canon i år i stedet får en 7D MKII.

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg lurte er fordi at nå har jeg hatt mitt 7D i over 2 år,jeg tar mange bilder og jeg ønsker å selge utstyret før det blir oppbrukt og for gammelt,når man tar titusenvis av bilder i året.Jeg vil ha det mest avanserte og moderne kamera til en hver tid,akkurat nå føler jeg ikke at canon 7D er på toppen lengre,jeg tenker at feks sony A-77 er endel mere avansert,bedre oppløsning, osv,pentax k5 og nikon D7000 har vel sensorer med bedre dynamik,mindre støy osv.........

 

Jeg vil ikke si at noen av de du nevner er generelt bedre enn 7D. Bedre på enkeltområder ja, men det er også enkeltområder (som AF) hvor 7D fortsatt er best eller av de beste.

Enig, og totalt sett - særlig for sportsfotografering o.l - er 7D antagelig fremdeles i teten for cropkamera.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg lurte er fordi at nå har jeg hatt mitt 7D i over 2 år,jeg tar mange bilder og jeg ønsker å selge utstyret før det blir oppbrukt og for gammelt,når man tar titusenvis av bilder i året.Jeg vil ha det mest avanserte og moderne kamera til en hver tid,akkurat nå føler jeg ikke at canon 7D er på toppen lengre,jeg tenker at feks sony A-77 er endel mere avansert,bedre oppløsning, osv,pentax k5 og nikon D7000 har vel sensorer med bedre dynamik,mindre støy osv.........

Da er jeg redd for at du må bytte merke 2 ganger i året hvis du skal til enhver tid føle/vite at du har det mest avanserte og moderne kamera til enhver tid.

At noen av konkurentene kan ha en anelse bedre enkeltområder, kanskje, men jeg har vanskelig for å se noen konkurenter så fullkomne som 7D'en. Oppgradering må kanskje bli i retning 1D serien som også se# nevner.

Lenke til kommentar

Men da er spørsmålet: Hvilket marked styrer utviklingen? Tror ikke salget i Norge påvirker beslutningene i hovedkontoret til Canon i Japan. Men det faktum at det selges fler µ-4/3 hus i Japan enn det Canon speilreflekser, det tror jeg betyr mye. Så jeg tror heller at det kommer et speilløst system fra Canon i år i stedet får en 7D MKII.

Når det gjelder kamera som 7D så tipper jeg det er verdensmarkedet og særlig USA som påvirker utviklingen. For speilløse er det vel sansynlig at foreløpig er det Japan man ser til. Men selvfølgelig påvirker produsentene hverandre og, ellers ville utviklingen gått i skilpaddetempo.

 

Hvor stor andel kameramarkedet i Japan har av verdensmarkedet totalt aner ikke jeg, men at det forholdet har en viss betydning er nok sikkert (og da begge veier), særlig siden japanerne er gadgetfreaks nr 1 i verden. Noe som og betyr at ikke alt som når store høyder i Japan har - eller vil få, samme betydning på verdensmarkedet totalt.

 

Fordelen med gadgetsfreaks er de lett hopper på nye trender, men bakdelen er at de og lett hopper av i samlet flokk dersom noe annet nytt virker mer spennende. Altså en ustabil kjøpergruppe på sikt.

 

Man bør kanskje heller ikke glemme at Canon har nettopp lansert G1X og som man enda ikke aner hvordan vil plassere seg i markedet, for mange kjøpere kan dette være det rette fremfor å kjøpe f.eks et eller annet systemkamera. Men at Canon før eller senere kommer med et speilløst systemkamera er vel rimelig sansynlig - og kanskje særlig med tanke på deres hjemmemarked først og fremst.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvor stor andel kameramarkedet i Japan har av verdensmarkedet totalt aner ikke jeg, men at det forholdet har en viss betydning er nok sikkert (og da begge veier), særlig siden japanerne er gadgetfreaks nr 1 i verden. Noe som og betyr at ikke alt som når store høyder i Japan har - eller vil få, samme betydning på verdensmarkedet totalt.

Jeg tror faktisk at markedet i Japan er nærmere resten av verden enn de mange tror. Men de er gjerne et par år tidligere ute enn alle andre land. En av grunnene til at Olympus ikke har slått til i USA (og mange andre steder) enda har mer med det å gjøre at de har kuttet for hardt i markedsføringen, enn at produktene er det folk egentlig vil ha.

 

Fordelen med gadgetsfreaks er de lett hopper på nye trender, men bakdelen er at de og lett hopper av i samlet flokk dersom noe annet nytt virker mer spennende. Altså en ustabil kjøpergruppe på sikt.

Speilløse kameraer er allerede mye større enn det markedet gadgetfreaksene dekker. Tipper at de allerede har hoppet på nest maurtua.

 

Man bør kanskje heller ikke glemme at Canon har nettopp lansert G1X og som man enda ikke aner hvordan vil plassere seg i markedet, for mange kjøpere kan dette være det rette fremfor å kjøpe f.eks et eller annet systemkamera. Men at Canon før eller senere kommer med et speilløst systemkamera er vel rimelig sansynlig - og kanskje særlig med tanke på deres hjemmemarked først og fremst.

Jeg ser G1X som et kamera som er beregnet på en annen gruppe enn det de speilløse dekker. G1X er genial som kamera nummer 2 for de tunge speilrefleksbrukerne og for de som aldri bytter objektiver. De speilløse er mer et alternativ for de som ønsker muligheten for å bytte objektiver, men vil ha noe mer kompakt enn en speilrefleks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...