Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forskjellige typer oppvarming, økonomi!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lenge fundert på løsninger som gir billig varme uten at det har en stor "initial cost".

 

Pr i dag har jeg en katalysatorpeis som gir 10kWh varme. Så den gir jo en helt ekstrem varme uten like. Dette ble heldigvis oppgradert og påkostet over 40 lapper før jeg kjøpte huset. Så pipa og peisen er splitter ny :)

 

Men så har jeg tenkt på dette med å kjøpe feks 4 mål med ved om gangen før hver vinter, eller hogge selv og slikt. Problemet er bare at vedhogst ikke er noe for meg. Hverken trives med det eller kan noe særlig om det. Har dog muligheten til å hugge sammen med fattern som har et småbruk ikke langt unna meg.

 

Men så la jeg merke til at Biltema selger sånne fliskubber. Disse skal gi 5.6kWh pr kg. Og de kommer i en 10kg sekk for 29,90,-.

 

Lurer derfor på hva som faktisk gir mest kWh pr krone av disse kubbene og ordinær ved, forutsatt at man kjøper mål-vis om gangen av en eller annen bonde.

 

Har ikke kjennskap til hvor mye varme vanlig ved gir pr kg, så hvis noen kan hjelpe litt her hadde det vært topp :)

 

 

Har også propanovn, men har regnet med frem til at dette koster 1,55kr pr kWh, så denne lønner seg kun å bruke når vektet/uvektet strømpris overstiger dette. Har dog ikke timesmåler så det kan være vanskelig å beregne seg fram til når den er lur å bruke.

 

Høres sikkert nazi gjerrig ut hehe, men det er kun interesse/nysgjerrighet som trigger meg på dette :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...