Gå til innhold

Hvilke elektronikk-kjeder er best i England?


Anbefalte innlegg

Skal til London, og ønsker å kjøpe blant annet Asus Transformer Prime mens jeg er der.

 

Jeg regner med de har mange kjeder ala Lefdal, Elkjøp etc. Er det noen som kan ramse opp noen og/eller anbefale noen?

 

Jeg ønsker også å fortolle varene. Er det da nok å gå på rødt på flyplassen og så betale moms der og da, slik at jeg får med meg varene? Eller må de lagre varene på noen måte og "behandle" saken, slik at jeg må vente på varene i posten eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dixons er et alternativ (det er samme kjeden som Elkjøp og Lefdal). Hvor de har butikker vet jeg ikke.

 

Når du skal ha dette med deg fra UK til Norge må du da huske følgende.

 

1. Påse at du bruker Tax Free/Tax Refund . Dvs. du betaler 20 % VAT når du kjøper varene i butikken og så får du det refundert på flyplassen ved utreise eller betalt inn på konto ved innsending av bestemt info. På denne siden finner du noe informasjon. Men anbefales å sjekke opp dette nærmere.

 

2. Du har en beløpsgrense på 6 000 kr som ikke trenger å fortolles (betales mva eller toll på).

 

3. Så lenge du har med deg nødvendig dokumentasjon mener jeg at du skal få ordnet dette ved innreise (på flyplassen). Men ring Tollvesenet sitt infosenter (0 30 12) eller send en epost til samme - adresser finner du her, http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=177257&epslanguage=no

Lenke til kommentar

Prisen inklusive VAT (20 %) ligger på ca 4 500 (+- noen hundrelapper) i noen nettbutikker. Men du finner også priser på 5 - 6 000 kr.

 

Ordner man Tax Refund og betaler 25 % mva blir prisen litt over 4 700 kr, altså sparer man kun et par 100 kr. Men å ta med en på 6 000 kr's kvota er langt mere lukrativt.

 

Det er generelle minimumsregler knyttet til forbrukerrettigheter i EU/EØS. Nå skal jeg ikke si jeg kan de på fingrene, men England har faktisk lengre reklamasjonsfrist enn Norge. En god kilde for Europeiske forbrukerrettigheter er Forbruker Europa. Men generelt er forbrukerrettighetene i EU nokså like de norske, det er bare tid som varierer og den skal være minimum 2 år.

 

Svært mange produsenter har også europeiske garantiordninger - tror det blant annet gjelder Asus.

 

Så ulempen her er primært manglende nordisk tastatur samt at man må sende en eventuell reklamasjonssak til butikk i England.

 

Jeg er helt enig at det ikke er verdt 200 kr i besparelse, men for 1 200 kr hadde jeg nok kjøpt den i England. Et annet moment er at Asus Transformer Prime neppe er tilgjengelig i Norge før slutten av februar eller begynnelsen av mars, så om den er tilgjengelig i butikk i England så kan det faktisk være et alternativ om man vil ha varen fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...