Gå til innhold

Lage et enkelt liste program


Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynte veldig nylig å lære meg programmering i c++, og kan lage en del fine cmd-applikasjoner.

 

Jeg ble nå spurt om jeg kunne lage et enkelt program gratis for en gruppe som har årlige løpe-turer.

Jeg har meget god tid på meg, og tenkte jeg kan lære litt av det så jeg takket ja til oppdraget.

 

Jeg er ikke interesert i at noen skal gjøre dette for meg, men jeg kunne trengt litt tips til hvor jeg skal begynne.

Jeg har lest at "QT" kan være et aktuelt program å utvikle det i, men at folk sliter med utskrift og formatering av tekst.

De to punktene jeg er mest bekymret over er utskrift som ser ordentelig formatert ut (Altså ingen merkelige tegn som følge av programmet) og det å lagre informasjonen.

 

Jeg tenkte også at en HTML5 (Som så vidt jeg har skjønt er litt html kode + javascript?) kunne være en god løsning, da brukeren kan bruke "Skriv ut" fra nettleseren. Hva tror dere om det?

 

Hva tror dere er et godt utgangspunkt der jeg kan få til alt dette? Jeg er villig til å bruke hvilket som helst språk =)

 

Dette trenger programmet:

 

- Mulighet for å legge til et navn med mellomrom (Ola Nordmann - ikke OlaNordmann).

 

-Et felt for alder som oppdateres i henhold med datoen på datamaskinen, der man skriver inn fødselsåret.

 

-Et felt for "hvor mange løp" personen har deltatt i med addering og substraksjons-knapper som da oppdaterer antall løp (de sitter ved mål-linjen og sjekker).

 

-Muligheten for å lagre informasjonen, da programmet brukes over alle løp som blir gjort.

 

-Skrive ut rett fra programmet slik at det kan skrives ut lister av løpene som er formatert ordentlig.

 

Edit: Bilde av hvordan jeg ser for meg programmet http://bildr.no/view/1097172

 

Hjertelig takk til alle som har forslag.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt valg ville være C#, utviklet i Visual Studio. http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/express

Da vil du bruke en DataGridView. http://www.dotnetperls.com/datagridview-tutorial

Det er enkelt å lage en utskrift.

 

Takk for svaret.

 

Visual studio har jeg, Datagridview ser jo veldig pent ut, skal sette meg mer inn i det så fort jeg kan!

 

I mellomtiden er andre forslag også meget kurante - da jeg ikke begynner å utvikle det før jeg har lest litt om de forskjellige alternativene.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Ser egentlig for meg at muligens Access hadde vært et fint verktøy til dette.

 

Hei, takk for ditt forslag!

Access er noe jeg vet eksisterer, men jeg ante ikke hva det faktisk var godt for :tease:

 

Jeg kan selvsagt google meg til informasjon, men hadde også satt veldig pris på om du hadde en lenke eller tre som du mente var relevante?

 

Jeg mener ikke å være hjelpesløs, men jeg håpte at noen med råd om hva jeg burde bruke også hadde en lenke eller grunn til at jeg burde se på det:)

Lenke til kommentar

Hvis målet er å løse oppgaven så gjør du det på 1-2-3 i MS Excel eller et annet velfungerende regneark. Men målet ditt er vel å faktisk kode litt, og lære noe av det. I såfall er forslaget om C#, Visual Studio og WinForms greit. Eventuelt, hvis du vil lage noe som ser litt mere fancy ut, så kan du bruke Windows Presentation Foundation (WPF) i stedet for WinForms.

 

Uansett valg er windowsclient.net et greit sted å starte.

Lenke til kommentar

Ser egentlig for meg at muligens Access hadde vært et fint verktøy til dette.

 

Hei, takk for ditt forslag!

Access er noe jeg vet eksisterer, men jeg ante ikke hva det faktisk var godt for :tease:

 

Jeg kan selvsagt google meg til informasjon, men hadde også satt veldig pris på om du hadde en lenke eller tre som du mente var relevante?

 

Jeg mener ikke å være hjelpesløs, men jeg håpte at noen med råd om hva jeg burde bruke også hadde en lenke eller grunn til at jeg burde se på det:)

Access er et databasesystem for små applikasjoner (men det er blitt brukt i ganske store også). Det som er greit med access, er at det er svært enkelt i bruk, og du kan lage ganske komplekse systemer nærmest uten å programmere noe som helst. Det muliggjør også full tekst-søk, og du kan veldig enkelt sette opp maler for å auto-generere dokumenter, slik som medlemslister, fakturaer osv.

 

Etter det jeg vet er det ikke noen like simpel måte å få laget en nettside i Access, men du kan få laget en med ASP.NET som bruker Access databasen. Ref. posten til Torbjørn Marø så kan du få i både pose og i sekk.

 

Jeg har ikke selv brukt Access siden Office '97 (hadde det som et fag på skolen faktisk) så har ikke noen erfaring med nyere versjoner enn dette. Det var helt kurrant den gangen, og regner med at det ikke har blitt noe dårligere.

Lenke til kommentar

De som skal betjene dette programmet består av alt fra veldig unge, til veldig gamle mennesker.

 

Grunnen til at de vil ha dette (veldig simple) programmet, er at deres gamle måte å gjøre det på er som følger:

 

Et Meget stort Excel ark der det er ca 150 deltakere på hvert løp.

Det ender ofte med at de skriver i feil felt, eller trykker feil og "ødelegger" excel-oppsettet(Ved å legge til celler og lignende).

 

I tillegg gjør de hele prosessen to ganger, fordi de synes excel tar for lang tid å bruke når de sitter i felten og registrerer, så de gjør det med ark som de printer ut(Altså ikke veldig datakyndige mennesker).

 

Så målet er å holde programmet så enkelt som mulig - helst bare bruke musen bortsett fra når man skriver inn en deltaker som deltar fra første gang.

Få listen til å oppdatere seg alfabetisk, og en søkelinje som ligger fremme uten å måtte "hente" den frem.

 

 

Jeg vil ta en titt på alle forslagene som er kommet så langt, takk for god hjelp.

Å utvikle det til en webapp hadde vært veldig morro, men jeg tror ikke de ville brukt den da de fleste som skal bruke det er 45+.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...