Gå til innhold

Høy latency "kun i spill"?


Anbefalte innlegg

Spiller både World of Warcraft og League of Legends på en svak 1mb/0.2mb linje..

 

Vet at jeg bor midt i skogen og har en dårlig internettforbindelse, men nettet er STABILT så lenge jeg ikke laster inn filmer o.l.

 

Bruker kommandoen "ping -t google.no" i CMD for å se om nettet holder seg stabilt.. og det gjør det. Likevel har jeg til tider 400-600 ms latency på både WoW og LoL, selv om meldingene i cmd sier at forsinkelsen på samme tidspunkt ikke er på mer enn 52-53-51-54-62 ms etc..

 

Noen som har en anelse av hva som kan forårsake dette? veldig irritabelt-.-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller selv wow, ganske intenst ;)

 

1.0 / 0.2 mb er generelt relativt lavt, så det kan godt tenkes problemet ditt er for lav hastighet. Å pinge google.no gir deg bare en indikasjon på trafikk mellom deg og google, ikke wow.

 

ifht. wow så finnes det flere (trygge)tweaks du bør prøve, som Leatrix Latency fix og muligens et addon som heter AutoLagTolerance (eller lignende). Wowtunnels.com skal også hjelpe når man har lang distanse mellom deg og din server (dette er mest brukt i USA hvor strekningene er større).

 

Her i norge ville jeg først sjekkt hvor mange ledd/noder datapakkene dine må gjennom før de kommer fram til wow serveren. Du må derfor først finne IP adressen til din server - det gjør du lett på http://www.wowwiki.com/EU_English_realms_info

 

Deretter Windows knappen -> Run(evt "Search program and files" -> skriv "cmd" for den svarte command boksen. Inni den skriver du "tracert" og IP adressen til serveren du spiller på, i mitt tilfelle "tracert 213.248.123.57"

 

Dette bør gi deg en indikasjon på hvor mange MS det er mellom hvert hopp og antall hopp du må gjennom for å kommunisere med wow serveren din. Hvis du har mange hopp og høye MS på noen hopp, så er det flaskehalser underveis..

 

Finner du flaskehalser er det egentlig lite man kan gjøre.. kan forsøke deg på kundeservice for din ISP, alternativt gjøre som meg og bytte ISP :)

 

- ref min tråd; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1413944

Lenke til kommentar

56058774.png

 

Brukte Leatrix Latency Fix for noen måneder siden, men det ser ikke ut til å fungere mer:/ i wotlk lå jeg stabilt på 70ms på SAMME internettforbindelse, men etter cataclysm har jeg aldri vært under 100, og jeg ligger alltid mellom 100-250, noe som gjør at jeg ikke har mulighet til å satse på høy rating i arena:(

 

Her er resultatet jeg fikk fra "tracert" da jeg brukte IP'en til serveren jeg spiller på:

 

tracertwow.jpg

 

 

?? :/

Lenke til kommentar

Okaj!

 

Resultatene dine så langt er dessverre ikke så altfor gode.. opp/ned visste man var på kanten til for lav, men "kvaliteten" på signalene dine virker dessverre heller ikke så bra.

 

Man skal også være forsiktig med hvordan man tolker forskjellige tester. For min del indikerer pingtest fryd og gammen;

 

56094571.png

 

Men dette er "her og nå" bilde.. mot en pingserver som jeg i utgangspunktet fikk "beste resultater mot".. mao om jeg skulle kjørt samme test mot en annen destinasjon, f.eks et datasenter i Frankfurt ville tallene vært noe helt annet. I tillegg kan jeg garantere at de tallene hadde sett betraktelig jævligere ut om målingen ville vært kjørt over 24 timer.

 

Eksempel på pingtest mot en tysk server;

 

56096114.png

 

Det positive som kan sies for din linje er at routingen fra ditt modem til Telenor sitt interne nett har rimelig gode svartider (hvertfall akkurat i de sekundene du kjørte tracerten...)

 

Det er faktisk mye som kan gjøres for å forbedre DSL linjer, men det krever mye kompetanse (2-3. linje support hos Telenor) og vilje til å gidde å tweake din linje.. støy, fastpathing/interleaving og mye mye annet kan "justeres" for å optimalisere linjen og kobbertrådene som går til nettopp deg..

 

Ifht. leatrix ville jeg anbefale at du laster ned nyeste versjon, den har en "Check if Leatrix is activated or disabled" funksjon - dobbeltsjekk at den fortsatt er aktiv. Ellers kan faktisk ofte en full reinstallasjon av OS gjøre mye for spillopplevelsen. Og husk at addons suger mye cpu og båndbredde, prøv å disable alle for å se om dodgy kodet addon kan være syndebukken. Kjører du via trådløst kan det alltids være verdt å teste med kabel om man har mulighet til det..

 

Ser også at du tracertet IP'n til Stormscale, men det ser ut som listen på wowwiki er utdatert.. så jeg logget på Stormscale og kjørte en "netstat -an" i command consollen for å sjekke hva IP jeg EGENTLIG kommuniserte mot; og det ble 195.12.240.219:3724

 

Prøv derfor å kjøre en ny; tracert 195.12.240.219

 

og post resultatene :)

Endret av euph
Lenke til kommentar

Ja, problemet er nok først og fremst at linja jeg er på er altfor svak, men jeg forstår ikke hvorfor jeg ALDRI hadde slike problemer for noen måneder tilbake. Som sagt lå jeg stabilt på 70-75ms gjennom hele wotlk:( og linja jeg er på har ikke forandret seg i det heletatt:/

 

Ang. det du sier om tweaking.. er det ikke noen andre programmer enn leatrix man kan bruke for å gjøre dette automatisk? har ikke tålmodighet til å sette meg ned på timesvis:p

 

 

Ny tracert for stormscale:

tracertsc.jpg

 

 

I tillegg synes jeg det er veldig rart at League of Legends (og WoW) er så ustabilt. Virker som om jeg til tider får "server" lag på 500+ms, men det er bare jeg som får det, og kompisene som er i samme match merker ingen ting:S

Forstår ikke helt hvordan "latency-måleren" på LoL kan si at jeg har 500 ms, mens ping-kommandoen sier jeg har bare 50? o_O

 

 

Skal prøve leatrix en gang til. Hvis det ikke fungere må jeg vel bare vente på at fibergravinga blir ferdig.. hver dag virker som en evighet-__________-

Lenke til kommentar

La oss definere et par begreper:

Hastighet = tiden det tar for en pakke å reise fra A til B, og så tilbake til A.

Båndbredde = hvor mye data som kan overføres over en viss tid.

 

F.eks kan man ha en 100Mbit-linje som har 10000ms i ping mot "internett". Samtidig kan man ha en 100Kbit-linje som kan ha 3ms mot "internett".

 

Ser for meg at problemet til trådstarter er at når man overstiger en viss båndbredde i bruk så begynner man å miste pakker. Når en pakke mistes må den sendes på nytt (retransmisjon). Dette gjør at man opplever en linje som treig.

 

Det du trenger er å måle pakketap mens linja di er under last (f.eks laster ned med 500Kbit/s). Og for å måle mer nøyaktig så trenger du noe som sjekker oftere enn hvert sekund, slik som "ping" gjør med standardinnstillinger.

 

Siden du bruker Windows kjenner jeg ikke til programmer som kan hjelpe deg. Håper dette innlegget her forklarte en del. Si ifra om det er noe her som er uklart, så skal jeg utdype :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker kommandoen "ping -t google.no" i CMD for å se om nettet holder seg stabilt.. og det gjør det. Likevel har jeg til tider 400-600 ms latency på både WoW og LoL, selv om meldingene i cmd sier at forsinkelsen på samme tidspunkt ikke er på mer enn 52-53-51-54-62 ms etc..

 

Du spiller på en server, men sjekker responsen mot google.no (en annen server)? Ikke rart du får sprikende resultater.

 

Forklaringen på hvorfor det var bedre for noen måneder siden er sansynligvis så enkel som at:

 

a) Telenor har endret i peering-avtalene sine, evt. deres peering leverandør(-er) har endret noe.

 

b) Serveren du kobler opp mot har endret lokasjon og routingen din er endret deretter.

Lenke til kommentar

Bruker kommandoen "ping -t google.no" i CMD for å se om nettet holder seg stabilt.. og det gjør det. Likevel har jeg til tider 400-600 ms latency på både WoW og LoL, selv om meldingene i cmd sier at forsinkelsen på samme tidspunkt ikke er på mer enn 52-53-51-54-62 ms etc..

 

Du spiller på en server, men sjekker responsen mot google.no (en annen server)? Ikke rart du får sprikende resultater.

 

Forklaringen på hvorfor det var bedre for noen måneder siden er sansynligvis så enkel som at:

 

a) Telenor har endret i peering-avtalene sine, evt. deres peering leverandør(-er) har endret noe.

 

b) Serveren du kobler opp mot har endret lokasjon og routingen din er endret deretter.

 

 

Ville bare sjekke om noen andre belastet nettet med f.eks. nedlasting av film etc, fordi da går pingen rett opp til 4-500:p

 

 

Okei, hørtes ut som noe telenor kunne funnet på ja..

 

Isåfall er det vel bare å vente på fiber da -_________________-

Forferdelig å leve uten grunnleggende behov som brukbar internettlinje:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...