Gå til innhold

Skal kjøpe meg et nytt kompakt kamera


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal på ferie om noen måneder og min gammel Canon ixus er nå kaputt. Derfor trenger jeg et nytt kamera. Mange av mine venner anbefaler speilrefleks og jeg er enig at speilrefleks tar bedre bilder enn kompakt men jeg må gå for kompaktkamera denne gangen også pga størrelsen :)

 

Jeg har googlet og søkt men blir både forvirret og litt klokere. Jeg har kommet frem til følgende kamera, kom gjerne med innspill hvis jeg har utelatt noe:

 

FujiFilm X10:

http://www.lydogbilde.no/test/et-steg-foran

 

Leica V-Lux 30:

http://www.lydogbilde.no/test/leica-v-lux-30

 

Men så fant jeg Canon Powershot G1 X:

http://www.canon.no/About_Us/Press_Centre/Press_Releases/Consumer_News/Cameras_Accessories/PowerShot_G1_X.aspx

 

Leste at Akam skal teste den i løpet av 1 par uker noe jeg gleder meg til. Jeg vet at Canon G1 X er mye dyrere enn de andre men hva synes dere? Er det verdt det? Kan jo vente til den synker i pris...

 

Takker og bukker for innspill :)

Endret av obos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange gode entusiast kompaktkameraer som vil gjøre jobben, vil nok anbefale en av de hvis du ikke har større interesse av og lære deg fotografering, Speilrefleks er et verktøy, man får ikke gode bilder uten og bruke tid på opplæring, blir omtrent som en kokkekniv, du kutter ikke agurk like fort og pent som en proff kokk ved og kjøpe en dyr kokkekniv, da går det bedre med og kjøpe et såkalt skjæreverktøy som er dedikert til dette. Blir omtrent det samme med kompaktkameraer de har et programvare innebygget for og hjelpe fotografen, et speilrefleks gir liten hjel da proff/hobbyfotografer liker og justere alt selv.

 

De speiløse systemkameraene legger seg ca. mitt imellom, mobiliteten til kompaktkamera og mulighet til objektivbytte som et speilrefleks, det kan vere et alternativ men her burde man også ha en viss opplæring for og få utnyttet kapasiteten fullt ut.

 

Canon G1X virker veldig interessant men det er litt forskjellige meninger angående bildekvaliteten og det blir sikkert endel dyrere de første månedene før prisen stabiliserer seg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg falt for Sony NEX-5N

Leste litt om testen:

http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n/

 

Er dere enig? Hvis nei, hvilket burde jeg hatt valgt?

Veldig enig :new_woot:

Har Sony nex 5n med 18-55 og 16 mm og er kjempe fornøyd :thumbup:

Bildekvaliteten er helt i toppklasse, faktisk like bra eller bedre en de fleste speilrefekser med aps-c sensor.Videkvaliteten er også helt utrolig bra, og du kan også filme i 1080/50p!

Kameraet er ikke satt opp så bra i utgangspunktet, med de fleste knapper er programerbare så du kan sette det opp etter eget ønske.Jeg tror du blir veldig fornøyd, noe tester av kameraet også skulle tilsi :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis man har en 18-55 er det noe poeng med 16 mm da? Jeg ser at da er kameraet mindre og lettere å ta det rundt men ellers da?

 

Det er flere grunner, bildekvaliteten blir enormt bedre siden man kan lage et objektiv uten mange bevegelige elementer som må ta hensyn til brennvidder, objektivet har også større blender noe som muliggjør fotografering i mørkere omgivelser, vekt er også en faktor samt størrelsen som du nevnte.

Men den viktigeste forskjellen er nok dof "dybdeskarphet" og bokhe, ting som hobbyfotografer liker :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt Panasonic DMC GX1 istedet for Sony NEX-5N siden Sony har problemer med å levere grunnet flom.

 

Hva mener dere? Synes dere at DMC GX1 er grei substitutt av NEX-5N eller bør jeg vente til Sony klarer å levere igjen?

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok anbefale og vente. GX1 er vel, slik jeg har forstått det, litt mer for entusiastene. Men det at GX1 har mFT-sensor, og NEX-5n har APS-C, gjør at jeg har vanskelig for å anbefale den første.

 

NEX-5n ble langt mer populær enn Sony først antok, så de har måttet gire opp en allerede haltende produksjon for å få det ut. De har tatt livet av "minstemann" i NEX-serien for å frigjøre produksjonskapasitet. Det er et utrolig godt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...