Gå til innhold

Narko og etikk


Anbefalte innlegg

Jeg depper over at man alltid skal diskutere om man skal legalisere narko på et eller annet nivå.

Jeg vil heller ha som utgangspunkt et det ER ulovlig,og heller diskutere hva man gjør dersom man alikevel velger å bruke.

 

1. Det er ikke viktig for meg å følge norsk lov.

2. Jeg er så modig at jeg putter noe i meg somjeg ikke vet hvordan jeg reagerer på,hvor rent det er,eller om det kan være smittebærende.

3. Jeg er ikke redd for å vise at jeg ikke har ryggrad til å stå imot gruppepress.

4. Jeg driter i hvilke registre jeg havner i,og hvordan det kan begrense mine muligheter i fremtiden (feks i arbeidsmarkedet).

5. Det er kuult å flørte med alvorlig kriminelle miljøer.

&. Jeg har for mye penger.

 

What else?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg depper over at man alltid skal diskutere om man skal legalisere narko på et eller annet nivå.

Jeg vil heller ha som utgangspunkt et det ER ulovlig,og heller diskutere hva man gjør dersom man alikevel velger å bruke.

 

1. Det er ikke viktig for meg å følge norsk lov.

2. Jeg er så modig at jeg putter noe i meg somjeg ikke vet hvordan jeg reagerer på,hvor rent det er,eller om det kan være smittebærende.

3. Jeg er ikke redd for å vise at jeg ikke har ryggrad til å stå imot gruppepress.

4. Jeg driter i hvilke registre jeg havner i,og hvordan det kan begrense mine muligheter i fremtiden (feks i arbeidsmarkedet).

5. Det er kuult å flørte med alvorlig kriminelle miljøer.

&. Jeg har for mye penger.

 

What else?

 

(I Nord-Korea er det ulovlig å være i mot regjeringen.)

 

Når du generaliserer og tar alle forbudte substanser under sammen kam (narko(, så viser du at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Mener du f.eks at en person som dyrker sin egen cannabis er en narkoman?

 

 

Les deg opp om emnet og kom tilbake med et litt mer saklig innlegg.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Hva er det du "egentlig" vil diskutere?

Hva er det man egentlig gjør hvis man bruker dop.

Jeg vil høre folks vurderinger av det jeg påstår opp mot 'legaliser marihuana'.

Jeg vil høre (om noen vet) om dop er så vanlig at det ikke vurderes som så alvorlig som før.

Jeg vil høre de positive sidene med legalisering (de finnes).

mørketall.

 

feks.

Lenke til kommentar

Hva er det man egentlig gjør når man ruser seg på alkohol.

 

Marihuana burde legaliseres fordi alt annet er galskap...

 

"Dop" er nok mer vanlig enn før, mest pga den harde forbudslinjen Staten kjører.

Mye penger å tjene på ulovlige ting.

 

 

Jeg vil høre de positive sidene med legalisering (de finnes).

Du bruker ordene narko, dop og marihuana om hverandre. Sikter du til de positive sidene ved legalisering av marihuana, PCP eller generelt alle substanser som er forbudt?

 

 

 

Jeg blir forvirret av det du skriver. Mest fordi du ikke aner hva du egentlig lurer på...

Endret av Neptjune
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg depper over at man alltid skal diskutere om man skal legalisere narko på et eller annet nivå.

Jeg vil heller ha som utgangspunkt et det ER ulovlig,og heller diskutere hva man gjør dersom man alikevel velger å bruke.

 

1. Det er ikke viktig for meg å følge norsk lov.

2. Jeg er så modig at jeg putter noe i meg somjeg ikke vet hvordan jeg reagerer på,hvor rent det er,eller om det kan være smittebærende.

3. Jeg er ikke redd for å vise at jeg ikke har ryggrad til å stå imot gruppepress.

4. Jeg driter i hvilke registre jeg havner i,og hvordan det kan begrense mine muligheter i fremtiden (feks i arbeidsmarkedet).

5. Det er kuult å flørte med alvorlig kriminelle miljøer.

&. Jeg har for mye penger.

 

What else?

 

(I Nord-Korea er det ulovlig å være i mot regjeringen.)

 

Når du generaliserer og tar alle forbudte substanser under sammen kam (narko(, så viser du at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Mener du f.eks at en person som dyrker sin egen cannabis er en narkoman?

 

 

Les deg opp om emnet og kom tilbake med et litt mer saklig innlegg.

 

Ja.

For meg er det ikke viktig hvor dopet kommer fra. Mener du at man ikke er narkoman hvis man dyrker selv?

Hva mener du om hjemmelaget metamfetamin?

Lenke til kommentar

Jeg depper over at man alltid skal diskutere om man skal legalisere narko på et eller annet nivå.

Jeg vil heller ha som utgangspunkt et det ER ulovlig,og heller diskutere hva man gjør dersom man alikevel velger å bruke.

 

1. Det er ikke viktig for meg å følge norsk lov.

2. Jeg er så modig at jeg putter noe i meg somjeg ikke vet hvordan jeg reagerer på,hvor rent det er,eller om det kan være smittebærende.

3. Jeg er ikke redd for å vise at jeg ikke har ryggrad til å stå imot gruppepress.

4. Jeg driter i hvilke registre jeg havner i,og hvordan det kan begrense mine muligheter i fremtiden (feks i arbeidsmarkedet).

5. Det er kuult å flørte med alvorlig kriminelle miljøer.

&. Jeg har for mye penger.

 

What else?

 

(I Nord-Korea er det ulovlig å være i mot regjeringen.)

 

Når du generaliserer og tar alle forbudte substanser under sammen kam (narko(, så viser du at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Mener du f.eks at en person som dyrker sin egen cannabis er en narkoman?

 

 

Les deg opp om emnet og kom tilbake med et litt mer saklig innlegg.

 

Ja.

For meg er det ikke viktig hvor dopet kommer fra. Mener du at man ikke er narkoman hvis man dyrker selv?

Hva mener du om hjemmelaget metamfetamin?

 

Troller du? Eller har du så lite kunnskap at du ikke ser problemet ved å sammenligne metaamfetamin med cannabis?

 

 

Mine erfaringer kommer bl.a. fra jobber i revisjon og politi.

 

Alt gir mening nå. Mennesker i politiet er kanskje de som har minst peiling på hva rusmidler er.

Åååh, kaste en person som tripper balls på LSD inn i en glattcelle kan vel ikke være noe farlig.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Hva er det man egentlig gjør når man ruser seg på alkohol.

 

Marihuana burde legaliseres fordi alt annet er galskap...

 

"Dop" er nok mer vanlig enn før, mest pga den harde forbudslinjen Staten kjører.

Mye penger å tjene på ulovlige ting.

 

 

Jeg vil høre de positive sidene med legalisering (de finnes).

Du bruker ordene narko, dop og marihuana om hverandre. Sikter du til de positive sidene ved legalisering av marihuana, PCP eller generelt alle substanser som er forbudt?

 

 

 

Jeg blir forvirret at det du skriver. Mest fordi du ikke aner hva du egentlig lurer på...

Den er god! For nå minnet du meg på et par poeng:

hvis man legaliserer noe... hvem skal sette grensene?

skal man lære opp narkohundene til å vurdere styrken på stoffene?

Skal man ta hensyn til at folk reagerer forskjellig på narko?

 

Du sier at alt annet er galskap...

fordi...?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sånn jeg til nå har forstått hva trådstarter vil finne ut av er: Etiske og moralske aspekter/dilemmaer ved bruk av noe som er ulovlig og likevel gir en god følelse. ...?!

 

Jeg for min del kunne tenkt meg å finne ut av hvorfor det skaper så stor irritasjon hos de lovlydige det faktum at den ulydige misbrukeren ikke lar seg knekke av samfunnets fordømmelse og forfølgelse (les: de som bruker cannabis)

Lenke til kommentar

Hva er det man egentlig gjør når man ruser seg på alkohol.

 

Marihuana burde legaliseres fordi alt annet er galskap...

 

"Dop" er nok mer vanlig enn før, mest pga den harde forbudslinjen Staten kjører.

Mye penger å tjene på ulovlige ting.

 

 

Jeg vil høre de positive sidene med legalisering (de finnes).

Du bruker ordene narko, dop og marihuana om hverandre. Sikter du til de positive sidene ved legalisering av marihuana, PCP eller generelt alle substanser som er forbudt?

 

 

 

Jeg blir forvirret at det du skriver. Mest fordi du ikke aner hva du egentlig lurer på...

Den er god! For nå minnet du meg på et par poeng:

hvis man legaliserer noe... hvem skal sette grensene?

skal man lære opp narkohundene til å vurdere styrken på stoffene?

Skal man ta hensyn til at folk reagerer forskjellig på narko?

 

Du sier at alt annet er galskap...

fordi...?

 

Forskingsresultater, fakta og sunn fornuft ville ha satt grensene.

Hva i all verden har narkohunder med dette å gjøre?

Folk reagerer veldig forskjellig på narko siden narko er et TEMMELIG BREDT begrep.

Uansett så reagerer folk forskjellig på alt mulig. Folk reagerer forskjellig på sukker, alkohol, for lite søvn.

Og selvsagt måtte man ha tatt hensyn til det, men jeg skjønner nok en gang ikke hva du vil frem til.

 

 

Du sier at alt annet er galskap...

fordi...?

 

Ta deg en tur ned på jernbanetorget og akerselva, så kan du selv se produktet av et forbud.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Sånn jeg til nå har forstått hva trådstarter vil finne ut av er: Etiske og moralske aspekter/dilemmaer ved bruk av noe som er ulovlig og likevel gir en god følelse. ...?!

 

Jeg for min del kunne tenkt meg å finne ut av hvorfor det skaper så stor irritasjon hos de lovlydige det faktum at den ulydige misbrukeren ikke lar seg knekke av samfunnets fordømmelse og forfølgelse (les: de som bruker cannabis)

Søren! Jeg hadde tenkt å vente litt,slik at svarene mine kunne komme mer i takt... nå blir det bare flere parallelle diskusjoner.

Fikk du med den episoden av Family Guy der de legaliserte hasj?

usannsynlig?

me thinks not.

 

Hvor mye dop vil du akseptere at tannlegen eller kirurgen din har brukt i det siste?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Hvor mye dop vil du akseptere at tannlegen eller kirurgen din har brukt i det siste?

 

Jeg har ett veldig klart skille mellom business og pleasure. Hva andre gjør på sin fritid bruker jeg ikke å legge meg oppi så lenge de ikke er til last.

Lenke til kommentar

Javel politi og revisjon.

Jeg er imponert! det sitatet er fra en annen tråd (og ganske irrelevant.:

jeg arbeidet med økonomisk krim, og jeg er ikke (og har alri vert) politimann eller økonomisk revisor.

 

hva jeg mener om overdoser på glattcelle?

kanskje at det er en naturlig konekvens av at politiet ikke har kapasitet (eller kompetanse) til skikkelige helsevurderinger.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye dop vil du akseptere at tannlegen eller kirurgen din har brukt i det siste?

 

Jeg har ett veldig klart skille mellom business og pleasure. Hva andre gjør på sin fritid bruker jeg ikke å legge meg oppi så lenge de ikke er til last.

Flott... Du har et klart skille...

Hvor mange timer går det mellom business og pleasure?

 

Er det bare meg som føler at du vil bytre Norges lover med Kardemommeloven?

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye dop vil du akseptere at tannlegen eller kirurgen din har brukt i det siste?

 

Jeg har ett veldig klart skille mellom business og pleasure. Hva andre gjør på sin fritid bruker jeg ikke å legge meg oppi så lenge de ikke er til last.

Flott... Du har et klart skille...

Hvor mange timer går det mellom business og pleasure?

 

Er det bare meg som føler at du vil bytre Norges lover med Kardemommeloven?

 

 

Å se du uttaler deg om dette er som høre på en kreasjonist.

 

Du spør

 

Hvor mange timer går det mellom business og pleasure?

Du har gitt inntrykk av at du mangler elementære faktaopplysninger om rusmidler, eller narko som du så fint kaller det.

Hvordan kan du komme med et slikt spørsmål?

 

 

 

 

Er det bare meg som føler at du vil bytre Norges lover med Kardemommeloven?

 

Det er bare deg.

Endret av Neptjune
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt mentaliteten til folk som tror det blir ville texas tilstander om f.eks cannabis blir lovlig. Hvor ofte tar du legen din i å være dritings på jobb? Hvor ofte er det spritpauser på jobben din? - kanskje litt teite eksempler da det finnes folk med alkoholproblemer i arbeid, men Ola Nordmann som evt tar seg en pils til fotballkampen eller drikker seg snydens i helgene lar ikke alkoholen ødelegge hverdagen ellers, hvorfor skulle andre mindre farlige rusmidler gjøre det?

 

Positive ting med en legalisering er at du får driten bort fra gata og det kriminelle miljøet, slik at det ikke lenger kan bli sett på som en "gateway drug". Og du slipper å rote med folk som er litt drøyere enn den gjenge hasjrøyker.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvor mye dop vil du akseptere at tannlegen eller kirurgen din har brukt i det siste?

 

Jeg har ett veldig klart skille mellom business og pleasure. Hva andre gjør på sin fritid bruker jeg ikke å legge meg oppi så lenge de ikke er til last.

Flott... Du har et klart skille...

Hvor mange timer går det mellom business og pleasure?

 

Er det bare meg som føler at du vil bytre Norges lover med Kardemommeloven?

 

Det ser ut som det er bare deg!?

Lenke til kommentar

Jeg depper over at man alltid skal diskutere om man skal legalisere narko på et eller annet nivå.

Jeg vil heller ha som utgangspunkt et det ER ulovlig,og heller diskutere hva man gjør dersom man alikevel velger å bruke.

Hvorfor "depper" du over individets rett til å putte i sin kropp hva de vil? - Dersom jeg ønsket å spise asbest til frokost, er det vel strengt talt mitt problem?

 

1. Det er ikke viktig for meg å følge norsk lov.

Interessant tema, har flere ganger tidligere hørt dette. Faktum er dessverre et helt annet, de aller fleste narkotika-brukere er like lovlydige som ola nordmann. - Jeg regner med at dersom du har sertifikatet for bil, har du selv opplevd å kjøre over fartsgrensen, eller å glemme blinklys fra tid til annen; hvorfor er dette mer lovlydig enn å bruke narkotika?

 

Nesten samtlige av mine narko-brukende venner har en forståelse av rett og galt, ingen av dem ville så mye som tenkt på å yte vold mot andre mennesker.

 

2. Jeg er så modig at jeg putter noe i meg somjeg ikke vet hvordan jeg reagerer på,hvor rent det er,eller om det kan være smittebærende.

Strengt talt, så vet vi ganske mye om narkotika, og hvordan de forskjellige substansene vil ha en effekt på oss. Jeg hadde aldri prøvd et stoff jeg var høyst usikker på.

 

Renheten er et annet godt eksempel på hvordan forbudet faktisk skader narkotikabrukere, hadde narkotika vært legalisert, kunne det vært satt inn kontrollorganer for narkotika, hvor vi kunne sjekket renheten, og gjort brukerne bevisst på dette. - Men frem til dette skjer, er alle som bruker narkotika dømt til å ta en liten risiko ved bruk (de aller fleste har godtatt og forstått denne risikoen).

 

Alkohol er forsåvidt også et godt eksempel på dette, mange mennesker klarer ikke å kontrollere alkohol-inntaket sitt, og har et usunt forhold til alkohol. - Faktisk dreper alkohol flere mennesker enn ulovlige narkotika-substanser.

 

3. Jeg er ikke redd for å vise at jeg ikke har ryggrad til å stå imot gruppepress.

Irrelevant. Om du hadde nevnt "statlig propaganda" istedenfor "gruppepress", hadde du muligens vært inne på noe, men dette er uansett bare et fåtall av narkotikabrukere. - De aller fleste som bruker narkotika går under radaren til folk flest. - Tenk på at over halve Norges befolkning har prøvd narkotika minst én gang.

 

4. Jeg driter i hvilke registre jeg havner i,og hvordan det kan begrense mine muligheter i fremtiden (feks i arbeidsmarkedet).

De aller fleste narkotikabrukere er høyst klar over hvilke konsekvenser forbudet (forbudet; ikke rusmiddelet) kan få for deres fremtid i arbeidsmarkedet, og samfunnet generelt. Dette er grunnen til at narkotikabrukere i dag sees på som en liten minoritet i samfunnet; i realiteten har statistisk sett halvparten av dine bekjente prøvd narkotika.

 

Hadde forbudet vært fjernet, hadde vi nok sannsynligvis sett at konsekvensene av narkotika ikke er så ufattelig farlig som man skal ha det til (jeg prøver ikke å si at narkotika er ufarlig, men snarere at forbudet er farligere).

 

5. Det er kuult å flørte med alvorlig kriminelle miljøer.

Dette er bare fjas, de aller fleste narkotikabrukere i dagens samfunn avskyr de alvorlig kriminelle miljøene, og ønsker derfor en legalisering, slik at man kan kjøpe narkotika i et legalt miljø.

 

&. Jeg har for mye penger.

Vi bor i et konsumer-samfunn, pengene blir brukt uansett, om det er på narkotika, sex, eller på en flott bil.

 

 

 

Hva er det man egentlig gjør hvis man bruker dop.

Man inntar et alternativ til dagens legale rusmidler. I dag tvinger samfunnet oss til å innta enten alkohol, eller tobakk. - Begge disse rusmidlene står for flertallet av dødsfallet av brukere, også når man sammenlikner brukerbasen. - Så strengt talt, så bruker man et sunnere alternativ til dagens rusmidler.

 

Jeg vil høre folks vurderinger av det jeg påstår opp mot 'legaliser marihuana'.

Jeg vil høre (om noen vet) om dop er så vanlig at det ikke vurderes som så alvorlig som før.

Jeg vil høre de positive sidene med legalisering (de finnes).

mørketall.

For det første, det du påstår mot "legaliser marihuana" har jeg ikke lest noe om i denne tråden, så det er vanskelig å vurdere det i det hele tatt.

 

For det andre, grunnen til at "dop" ikke vurderes så alvorlig som før, er ikke bare fordi mange bruker/har prøvd det, men fordi studier som kommer ut om narkotika er nesten entydige i at substansene er langt mindre farlig enn alkohol (en lovlig substans).

 

For det tredje, de positive sidene ved en legalisering er mange. Vi kan peke til Nederland, hvor de har avkriminalisert "lettere substanser". Statistikk viser at bruken av stoffene der faktisk ikke er særlig høyere enn i land hvor det er ulovlig.

 

Andre positive fordeler inkluderer blant annet:

- Mye av fortjenesten havner i statkassen, i stedet for hos terrorister.

- Mer åpenhet rundt bruk av narkotika. (brukere slipper å "låse seg inne, i frykt for å bli tatt)

- Vi slipper dagens juridiske konsekvenser av narkotika, som at man skal miste sertifikatet, retten til mange jobber, og liknende.

- Kontrollorganer for narkotiske substanser. (vi slipper uren/forurenset narkotika)

- Millioner/milliarder spart i frigjorte politi-ressurser.

 

 

Ja.

For meg er det ikke viktig hvor dopet kommer fra. Mener du at man ikke er narkoman hvis man dyrker selv?

Hva mener du om hjemmelaget metamfetamin?

Streng talt er det irrelevant om man er narkoman, eller ikke. - Ved å dyrke cannabis selv, er man klar over hva planten er dyrket med, og hvordan den er behandlet. Man slipper altså problemer som uren/forurenset hasj/cannabis.

 

Hjemmelaget metamfetamin er interessant, da det er et av de mest avhengighetsskapende stoffene vi har. Å lage det hjemme innebærer en høy risiko for giftige gasser, eller uønsket detonasjon av eksplosive gasser. - Bortsett fra dette, ser jeg ikke helt at det skal være noe problem. Vi nordmenn ser generelt med snille øyne på hjemmebrent, som jeg ville sammenliknet det med.

 

De som lager metamfetamin er nok også klar over hvilken risiko de utsetter seg for når de putter slike kjemiske "gifter" i kroppen sin.

 

Den er god! For nå minnet du meg på et par poeng:

hvis man legaliserer noe... hvem skal sette grensene?

skal man lære opp narkohundene til å vurdere styrken på stoffene?

Skal man ta hensyn til at folk reagerer forskjellig på narko?

 

Du sier at alt annet er galskap...

fordi...?

Interessant at du nevner dette; det viser en del om hvor lite informert du faktisk er om narkotika.

Hvem setter grensene ved alkohol? - Og hvorfor skal vi måtte sette slike grenser på narkotika?

 

Det er individets eget valg om de ønsker å kjøre i seg en dødelig dose med heroin, eller om de ønsker å røyke en cannabis-joint.

 

Narkohundene trenger ikke vurdere styrken på stoffene, vi lever i 2012, det finnes kjemiske prosesser og maskiner som gjør dette for oss. - Vi kan derimot, sikkert trene opp hundene til å gjøre langt mer nyttige ting, som å lukte frem eksplosiver.

 

Vi skal ikke ta noen hensyn til at folk reagerer forskjellig på narkotika, vi gjør ikke dette med alkohol i dag. - Dersom noen bruker narkotika, og derav blir en direkte fare for sine omgivelser, burde de tas hånd om av politiet (hvis jeg ikke tar feil, skal alle mennesker dømmes i retten som om de ikke var ruset i gjerningsøyeblikket).

 

Søren! Jeg hadde tenkt å vente litt,slik at svarene mine kunne komme mer i takt... nå blir det bare flere parallelle diskusjoner.

Fikk du med den episoden av Family Guy der de legaliserte hasj?

usannsynlig?

me thinks not.

 

Hvor mye dop vil du akseptere at tannlegen eller kirurgen din har brukt i det siste?

Jeg håper dette innlegget var en spøk. Dersom du sammenlikner virkeligheten med Family Guy, må du nesten gå ut døren litt, og lukte litt på frisk luft, før du skriver.

 

 

Javel politi og revisjon.

Jeg er imponert! det sitatet er fra en annen tråd (og ganske irrelevant.:

jeg arbeidet med økonomisk krim, og jeg er ikke (og har alri vert) politimann eller økonomisk revisor.

 

hva jeg mener om overdoser på glattcelle?

kanskje at det er en naturlig konekvens av at politiet ikke har kapasitet (eller kompetanse) til skikkelige helsevurderinger.

Kanskje vi burde lære politimenn å sjekke puls? - Og skulle de ikke finne puls, kan de tilkalle mennesker som faktisk har kompetanse på dette området, som leger?

 

Flott... Du har et klart skille...

Hvor mange timer går det mellom business og pleasure?

 

Er det bare meg som føler at du vil bytre Norges lover med Kardemommeloven?

Etter jobb, vil jeg si at i det sekundet man forlater jobben, er det ikke lenger snakk om business.

Før jobb, gjelder det å være helt sikker på at man ikke lenger er ruset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...