Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dne captcha tingen din er ikke akkurat vanskelig å lese, tror robotene rett og slett knekker denne - ser flere som raporterer det samme når jeg googlet. Prøv å bytt den ut med en bedre enn.

i tillegg vil jeg kanskje anbefale deg å legge til et custom felt i registreringen som f.eks. sier "Hva er to pluss to?" og sjekke at de svarer 4 i dette feltet.

 

Ja, det feltet er lett å knekke - men 99% av alle roboter som angriper siden din (med mindre du er en stor og populær side) er roboter som går gjennom alle PHPBB-sider den finner på google og angriper og spammer de - men anntar at registreringen-formen fungerer på samme måte på hver side.

Lenke til kommentar

Du kan også bruke "honeypot" og/eller re-captcha på registeringen. Honeypot er er skjult felt som roboter bruker å fylle ut, men som ikke skal fylles ut. Re-captcha er er av de vanskeligere captchaer å knekke. Du reduserer mulighetene for roboter om du velger å bruke to trinns registrering. Flere og flere forum/nettsider har valgt å gjøre dette. To trinn betyr at man får tilsendt en link som man må bekrefte med for å bli registrert. Det hindrer roboter å registrere seg nesten 100 %.

 

Du bør muligens vurdere å droppe phpBB, som er kjent for å plages med dårlige sikkerhetsløsninger og hull. Simple Machines Forum (SMF)er etter min mening en langt bedre løsning.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du bør muligens vurdere å droppe phpBB, som er kjent for å plages med dårlige sikkerhetsløsninger og hull. Simple Machines Forum (SMF)er etter min mening en langt bedre løsning.

Feil etter min mening. Du kan gjøre phpBB forum akkurat så (u)sikkert som du selv ønsker. Selv om det er programmert i php 4 er det forbausende enkelt å administrere forum med norsk tekst.

 

Jeg har i mange år hatt forum med engelsk tekst der jeg har funnet det lettest å stenge alle ut, det vil med andre ord si gjøre det om til en oppslagstavle. Det kan omgjøres til et forum med noen få tastetrykk når jeg har tid.

 

Les mer her: http://www.dinitside.no/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=18

 

Der er der en lenke til mye mer avanserte løsninger om du sloss med 100 000 av spammere (spam boter).

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Slik har jeg løst det:

Den løsningen holder nok ikke på et engelskspråklig forum. Problemet er spamboter som registreres av mennesker, kan hende ansatt av en konkurrent med en til to USD i timen.

 

Because underpaid people in India are cheaper to hire by the dozens to break CAPTCHA than a good programmer ?

Because statistics tells us that, even if 99% of the internet users are honest, the remaining 1% still makes for a hug number of people with little or no sense of morale and ready to use any mean to earn money ?

Kilde: http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?f=46&t=1406475

 

Før hadde jeg titals registrerte boter på bare et par dager, og det ble for mye arbeid å slette dem.

Nå kommer det kanskje en i måneden eller mindre.

Det kan du da gjøre med to tre tastetrykk. Du kan slette 10 000 med noen tastetrykk. Der er ganske avanserte filtre for å slette brukere. Du kan velge at alle innlegg av nylig registrerte brukere skal godkjennes av en moderator. Du kan slette alle slike innlegg med noen tastetrykk. Det er som regel nok å se på lenke teksten. Det gjøres på forumets forside når du er logget inn som administrator. Du trenger ikke logge inn i administrasjonspanelet for å gjøre det. Brukere som har vært registrert lengre og som ikke er suspekte kan poste uten administrator godkjenning. Du kan også lage egne grupper om det trengs.

 

Til slutt et spørsmål: Hvor mange kombinasjoner er der av ord med 5 bokstaver i alfabetet? Der er sikkert like mange kombinasjoner av innstillinger på ditt forum. Der er også mange spam innstikk, men de trenger du som regel ikke. Du bestemmer altså hvor sikkert det skal være. På norske fora er den en lek i 2012. Vi har nok andre krav til timebetaling enn å sitte å lage spamboter eller spamme forum (for en mulig konkurrent). Der ligger foreløpig god beskyttelse i språket inntil Googles maskinoversettelse fremdeles ikke er god nok. Dere som administrerer phpBB forum med norsk tekst ved ikke hva spam er.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Engelskspråklige forum er nok mye mer utsatt ja.

Jeg kan ellers selvsagt masse-slette brukere, men jeg vil ikke med et uhell slette reele brukere.

Reklame er lov på forumet mitt, men ikke spam.

 

Konseptet med å godkjenne nye inlegg syns jeg selv lite om, så det er ikke noe jeg vil praktisere.

Løsningen min fungerer ok, og jeg vil nok skifte til noe bedre den dagen et irriterende antall bot-er kommer igjennom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Engelskspråklige forum er nok mye mer utsatt ja.

Jeg kan ellers selvsagt masse-slette brukere, men jeg vil ikke med et uhell slette reele brukere.

Brukere som kun registrer seg men ikke logger inn d.v.s har ingen "last vist" er en klar indikasjon på en spam bot eller spammer. De kan masse slettes som forklart på mitt engelsspråklige forum. Nede i høyre hjørne på .... er der en lenke og der kan du velge hvor mange som skal vises på hver side. Mer enn 5000 går tregt hos meg. Du sletter halvparten ved å slette de som ikke logger inn etter registrering. Skriv i reglene at du krever innlogging etter registrering, dvs. bekreftelse på den eposten du får tilsendt etter registrering.

 

Vi lever i en elektronisk tidsalder. Sekunder teller. Du ser ofte på navnet eller epost addressen om det er en spammer.

 

Jeg vil påstå at en oppegående 12 åring kan gjøre dette på forum med norsk tekst.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Du bør muligens vurdere å droppe phpBB, som er kjent for å plages med dårlige sikkerhetsløsninger og hull. Simple Machines Forum (SMF)er etter min mening en langt bedre løsning.

Feil etter min mening. Du kan gjøre phpBB forum akkurat så (u)sikkert som du selv ønsker. Selv om det er programmert i php 4 er det forbausende enkelt å administrere forum med norsk tekst.

 

Jeg har i mange år hatt forum med engelsk tekst der jeg har funnet det lettest å stenge alle ut, det vil med andre ord si gjøre det om til en oppslagstavle. Det kan omgjøres til et forum med noen få tastetrykk når jeg har tid.

 

Les mer her: http://www.dinitside.no/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=18

 

Der er der en lenke til mye mer avanserte løsninger om du sloss med 100 000 av spammere (spam boter).

 

Nå påstår jeg bare at phpBB har generelt dårligere sikkerhetsløsninger og tradisjonelt flere hull enn mange av alternativene. At det er mulig å sette opp en løsning som er sikker også i phpBB er jeg ikke i tvil om, men out of box er det relativt elendig etter min mening. Dog er phpBB3 et fremskritt. Men når løsningen er å stenge alle ute - ja da er det en fundamental feil etter min mening.

 

Et nettsted med brukerregistering skal etter min mening ha følgende funksjonalitet som standard etter min mening.

  1. Standard passordhåndetering skal være salted hash.
  2. Fritt valg av alternative captchatyper (re-captcha) med mer.
  3. Kunne bruke to-trinns registering.
  4. Standard bruk av "honeypot" i skjemaer.

 

Dersom dette ikke er implementert - er etter min mening løsningene ubrukelige og burde hatt en stor advarsel på seg. Medfører en sikkerhetsrisiko.

 

Du viser at dette er enkelt å "slette" i ettertid. Greitt det - men at man kan risikere at noe slikt er nødvendig forteller om en mangel i utgangspunktet.

 

PS! Jeg er med å administrere 4 stk forum basert på SMF, og vi har på ingen av de problemene med spamboter. Selv om de største har en 300 000 brukere.

Lenke til kommentar

Dersom du ikkje har mange brukere så kan det være ein idé å gi alle nyregistrete ein maske som kun har lesetilgang. Eller at du lager ein under-kategori med kun ein tråd som dei får poste i.

 

Deretter gir du dei skrivetilgang etterkvart som du sjekker kvar enkelt bruker. Eit kjappt søk på IP adressen bruker å gi ein god indikasjon på om dette er ein ekte brukar eller ikkje.

 

Det er også lett å kjenne igjen ein del av spam bottane på kva dei kaller seg. Brukere som "zx523f" og "Smith5352345" er med høg sannsynlegheit automatisk oppretta brukarnavn. På små forum er det skjeldan eit problem at brukernavnet som folk velger er opptatt.

 

Dersom du er i tvil så sender du ein venlig helsing på PM der du ønsker brukaren velkommen til forumet. Dersom du får svar så er det ein ekte brukar.

 

Du kan også sette ein låst tråd i forumet som informerer om at dersom dei sender deg ein PM eller poster eit innlegg i ein bestemt tråd så vil du gi dei full skrivetilgang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå påstår jeg bare at phpBB har generelt dårligere sikkerhetsløsninger og tradisjonelt flere hull enn mange av alternativene. At det er mulig å sette opp en løsning som er sikker også i phpBB er jeg ikke i tvil om, men out of box er det relativt elendig etter min mening. Dog er phpBB3 et fremskritt. Men når løsningen er å stenge alle ute - ja da er det en fundamental feil etter min mening.

Det er lett å sett opp en løsning som er sikker i phpBB. phpBB2 tilhører steinalderen. Min løsning er å stenge alle ute på min to engleskspråklige fora som dermed er en oppslagstavle. Kom ikke her og si at dere greier å stenge ute personer som er betalt med 1 dollar i timen og som registrer spamboter. Når der er flere som vil ødelegge enn å bidra med noe konstruktivt, velger jeg den løsningen jeg har. Personer som adminstrerer norske fora vet ikke hva jeg snakker om. Av en eller annen grunn har mine to engelskspråklige fora blitt svært så populære for spammere. Leste du de to postene jeg lenket til?

 

PS! Jeg er med å administrere 4 stk forum basert på SMF, og vi har på ingen av de problemene med spamboter. Selv om de største har en 300 000 brukere.

Jeg administrer 5 norske phpBB forum alene og 2 enelskpråkelige oppslagstavler. Etter at de to engelspråkelige ble gjort om til oppslagstavler bruker jeg minimal tid på dette som heller ikke er min viktigste aktivitet. Min viktigste aktivtet på nettet fremgår av lenkene i signaturen min og at jeg skriver på WebProWorld, Sitepoint og her inne.

 

Der er nok, men ferre troll her inne enn på mange andre norske fora, er mitt personlige inntrykk.

 

Bare språket på norske forum eliminerer 99 % av den spammen man får på et engelskspråklig i 2012. Får man engelske innlegg på norske fora, er det bare å kaste et blikk på dem og bulk slette. Men det har jeg unngått så langt.

 

Det er svært lett å banne, bulk slette poster og brukere på phpBB3.010 fora. Marker alle og slett. Forresten er det få av de annonyme posterne her inne som ville overlevd lenge på mine profesjonelle (unnskyld uttrykket) fora. Jeg er ikke ute etter kvantitet av personer som ikke våger å vise hvem de er. Har de grunn til å være annonyme, har de ingen ting på mine upolitiske fora å gjøre. De har da heller ikke politikk eller religion som tema.

 

Min prognose er at internett fora vil splittes i to, de med useriøse annonyme fjortiser og de seriøse profesjonelle. It-avisens er ett av de verste i Norge. Jeg har hørt voksne personer, si at de hadde tenkt å delta på Dagbladet sine fora. De fant det uinteressant å delta der. De ville simpelthen ikke ha navnet nyttet til Dagbladet sitt nettverk. Jeg har aldri vært der inne, men regner med at det er bedre enn Vg nett.

 

Annonyme fora må gjerne dø en stille død for meg. Vil man være annonym kan man opprette et skjult lukket nettverk. Men husk da å stenge ute gode og dårlige boter :roll: .

 

Jeg har vist hvordan dette kan gjøres med hvitelisting som er ganske sikkert. Svartelisting er langt mindre sikkert.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jo, jeg leste linkene. Og er godt kjent med de fleste metodene.

 

De 4 forumene jeg er med på å administrere er alle engelskspråklige, alle bruker to-trinns registering (her detter omtrent alle automatiske spamboter av, samt det meste av såkalte 1 dollar/time registeringer - pga kombinasjonen med kun en konto pr epost, ulikt fornavn/etternavn etc), alle bruker recaptcha, honeypot, spamshield (spamlog, umulig å registrere flere kontoer på samme epost, nekter for raske og trege registeringer, at fornavn og etternavn er likt),akismet med mere.

 

Jeg er heller ingen tilhenger av anonyme fora - da dette klart er potensielle spamfeller. Og har man ikke anonyme fora, synes ikke brukerne det er brysomt med totrinns registering heller.

 

Men min påstand er at må man "lukke" forumet (dvs gjøre det til en oppslagstavle/nettside) kan man like gjerne velge bedre og sikrere løsninger enn phpBB (vanlige publiseringsløsninger). Hensikten med forum er tross alt diskusjon, og da bør et forum standard ha funksjonalitet som gjør det på lang vei er så tett som mulig for misbruk av spamboter/spammere i utgangspunktet. Ikke at man må fikse dette i ettertid samt rydde opp..

 

phpBB2 er uten tvil steinalder - dog ser jeg alt for mange som fremdeles kjører på dette.

 

Når man stadig vekk ser slike artikler med problemer med "spammere" i phpBB er det for meg en klar indikasjon om at standardoppsettet er for svakt, og at å sette opp en sikker installasjon ikke er så enkelt. Filosofien i de åpen kildekodemiljøene jeg vanker er at standardoppsett skal være så sikkert som mulig, og så kan man heller velge å slakke på sikkerheten om ønskelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men min påstand er at må man "lukke" forumet (dvs gjøre det til en oppslagstavle/nettside) kan man like gjerne velge bedre og sikrere løsninger enn phpBB (vanlige publiseringsløsninger). Hensikten med forum er tross alt diskusjon, og da bør et forum standard ha funksjonalitet som gjør det på lang vei er så tett som mulig for misbruk av spamboter/spammere i utgangspunktet. Ikke at man må fikse dette i ettertid samt rydde opp..

Dersom du vet hva en sweeper er på fotballbanen, hadde jeg en slik oppgave i Norges Banks utredings / forskingsavdeling, dvs å være bindeleddet mellom It personer og økonomer. Jeg hadde en glimrende sjef som visste hva det ville si å beskytte / skjerme sine ansatte. På fora som dette og andre, er der minst fire typer mennesker:

  1. Tidstyvene - de bør man for all del unngå.
  2. Kverulantene- De bør man også unngå. Ikke alltid når det gjelder politikk. Populister bør settes på plass. Livet er generelt for kort til å programmere i assembler og krangle med annonyme kverulanter.
  3. De som kjeder seg, fjortisene som ikke har annet å gjøre enn å lage konflikter.
  4. De seriøse, de lyttende som vil lære mer og aldri lærer nok, de som er som blodhunder etter ny kunnskap. De er desverre ofte i mindretall. De trenger ikke være de beste i klassen.

 

phpBB2 er uten tvil steinalder - dog ser jeg alt for mange som fremdeles kjører på dette.

Oppgraderingen kunne vært lettere.

 

Når man stadig vekk ser slike artikler med problemer med "spammere" i phpBB er det for meg en klar indikasjon om at standardoppsettet er for svakt, og at å sette opp en sikker installasjon ikke er så enkelt. Filosofien i de åpen kildekodemiljøene jeg vanker er at standardoppsett skal være så sikkert som mulig, og så kan man heller velge å slakke på sikkerheten om ønskelig.

Det kan like gjerne være en indikasjon på at phpBB er den mest populære forum plattformen. phpBB 3.1+ blir så vidt jeg vet programmert i php 5.+

 

Etter mitt syn er det imponerende hva som er oppnådd i php 4.+.

 

Jeg har sett at veldig få (ingen) endog på phpBB.com kjenner mer enn et fåtall innstillinger i phpBB 3.0.10 sitt ACP. Kjenner du det siden du uttaler deg så bastant?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå har jeg ingen direkte egne forum der jeg har prøv dette, men alle manuelle søk jeg har kjørt via dette systemet har vært nyttig. De skal også ha API/plugin for de fleste forum som er i bruk.

Og dette

 

We provide lists of spammers that persist in abusing forums and blogs with their scams, ripoffs, exploits and other annoyances*. We provide these lists so that you don't have to endure the never ending job of having to moderate, filter and delete their rubbish.

 

We provide a "free for use" site where you can check registrations and posts against our database. We list known forum and blog spammers, including IP and email addresses, usernames, how busy they are and, in some cases, evidence of their spam.

 

There are two ways that you can access this information, either by searching or by using the API provided to automate the searches. The API will allow your site (via a "mod" or plugin) to then make decisions about how you wish to handle the activities of spammers.

 

Please feel free to use our forum to discuss ways to detect and prevent spam.

 

tror du på? Der er mange slike databaser av spammere. Les min engelskspråklige forum artikkel med lenker til utdypning og du vil fort forstå at svartelisting ikke er en løsning for alle og det kan stenge ute mange seriøse brukere. Nye spammere kommer til fortere enn du noen gang greier å oppdatere en database og seriøse brukere kan fort finnes i den Ip sonen eller på den Ip'en du blokkerte. De som før var svarte er fort hvite og de du trodde var hvite om du hvitelister Ip'er fra en bestemt Ip sone er fort svarte. Spammere er et bvegelig mål. Som luftvernsoldat vet jeg hva et bevegelig mål er.

 

Google:

 

spider trap

 

før du kommer med det.

 

Lykke til med prosjektet.

 

En oppslagstavle trenger ikke registrering så lenge der ikke er noe som er skjult for de som kun har lese adgang. Beste løsning for meg personlig i en digiatal tidsalder der roboter arbeider raksre og raskere.

 

Fordelen med en oppslagstavle er at den kan gjøres om til et forum med noen tastetrykk :w00t: .

 

Her

 

http://www.dnsstuff.com/

 

http://www.domaintools.com/

 

kan du lese om mulig løsninger til øyet blir vått og sårt. Der finnes n andre lignende, hvor noen er betalte. :ermm:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg fant faktisk en enkel løsning på min wiki-side (som ble overrendt av bots):

 

1. installer captcha plugin

2. Endre form name & id for captcha feltet

 

Den første tok ca 3/4 av bottene, den siste har så langt tatt alle :)

 

Har forumet engelsk eller norsk som språk?

 

Dette er en evigvarende kamp, der det gjelder å ligge foran dem som programmerer botene. Spam er for såvidt ufarlig, men den kan fylle opp databasen og i verste fall sprenge den kapasiteten du har til rådighet. I tillegg stjeler spammere og spamboter båndbredde. Skulle gjerne hatt tid til å programmere noen anti spam boter, dvs boter som automatisk identifiserer spam boter og spammmere med avansert semantisk tekstanalyse, sletter teksten og banner spammeren automatisk. Der er også mange andre metoder å bekjempe spammere og spamboter på. Det er for eksempel mulig å ikke tillate lenker i poster, men jeg vet ikke om det er mulig å diskriminere på for eksempel nylig registrerte og registrerte brukere eller endog på egendefinerte grupper av brukere. Det er jo mulig å definere egne grupper av brukere. Der kan sikkert ligge mye der. Der er også mulig å sette lengden på teksten som kan legges inn i en post. Lange poster, særlig den første, er ofte en indikasjon på en spammer som klipper og limer eller en spam bot som kommer programmert med tekst som skal legges inn. Det skulle for eksempel være mulig å begrense lengden på den første posten til for eksempel 20 linjer. Egendefinerte grupper av godtatte brukere skal ikke møte slike restriksjoner. Mulighetene er som nevnt nesten uendelige før man må ty til egnede innstikk. Dem er det også mange av.

 

Så vidt jeg vet er phpBB den suverent mest brukte forum plattformen, så det er ikke rart at spammerne og spambotene konsentrerer seg om den plattformen.

 

Bra at dere får det til med instillinger i administrasjonspanelet uten å måtte bruke innstikk.

 

Jeg har stengt ute alle på de to engelskspråkelige forumene mine ved å sette antall registrerings og login forsøk til null. En effektiv måte å stenge ute nye medlemmer på om du har nok.

 

Men de to forumene er som kjent endret til oppslagstavler ("bulletin boards"). Merk at phpBB betyr phpBulletinBoard :cool:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Er en engelsk wiki (heroes.thelazy.net).

 

Trikset er at når man gjør slike endringer så krever det at spammeren lager et custom script for din side. Og hvis du sletter spam og endrer ting daglig, så gir de opp til slutt.

 

La merke til det samme på en annen site jeg har, scenemusic.net - den bruker ikke helt standard registrering, så spammerene må targete den spesifikt. Hadde en periode veldig mange spammere, så jeg lagde en side som sjekker siste 100 brukerene for typiske spamting og har one-click delete for de mistenkte. Satt den som start-siden min :)

 

Nå, ca et halvt år senere, er det omtrent ingen, og de (ganske) få som dukker opp forsvinner på meget kort tid. Så ja, det hjelper.

 

Så lenge 1. spammeren(e) må manuelt tilpasse ting til siden din, og 2. de ser selv at "arbeidet" de gjør er lite verdi i (må endre konstant og spam forsvinner med en gang), så gir de opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hadde en periode veldig mange spammere, så jeg lagde en side som sjekker siste 100 brukerene for typiske spamting og har one-click delete for de mistenkte.

Greit nok, men one-click delete tar for lang tid i den elektroniske tidsalder.

 

En periode, før oppgradering hadde jeg på (engelskspråklige) forumnorway.com 10 000 nye registreringer daglig. Det var riktignok på en gammel phpBB 2.+ plattform og før jeg hadde satt noen seriøse spam filtre.

 

På det andre engelskspråklige forumet på oopschool.com med phpBB 3.08 som etter hvert fikk enorm oppmerksomhet av spammere kunne jeg før jeg gjorde det om til en oppslagstavele sikkert ha 1000 spammere dalig. Mange var helt sikkert ikke spamboter. Forumet begynte å nærme seg 200 000 registrerte brukere, de fleste spammere. For at databasen ikke skulle sprenges, gjorde jeg kort prosess:

  1. Dumpet databasen til en flat sql fil etter at jeg hadde slettet alle brukere som var registrert etter at jeg opprettet forumet for andre gang. Første gang lot jeg dem bare spamme i vei med 110 000 sider :roll: med spam. Etter hvert slettet jeg hele forumet med noen få underforum og en tre fire poster og etablerte det på nytt. Det går raskt og jeg kan jo jobbe på den bærbare PC'en mens alt legges inn på nytt.
  2. Flyttet forumet til en annen hoster hvor jeg selv kan velge php versjon ved klikk på radioknapper i cPanelet. Default er php 5.3.6.
  3. Gjorde forumet om til en oppslagstavle.

Jeg har valgt den løsningen inntil videre, da jeg heller ikke har tid til alene å moderere det eller svare på innlegg.

 

Enkle tastetrykk blir fort til timer når man sloss med tusener av spamboter og personer som er betalt for manuelt å registrere dem. Jeg vet at jeg kan stenge ute de fleste (alle i 2012? inntil vi får bedre boter), men personer som spammer er det lite å gjøre med. På et forum med engelsk tekst uten hvitvasking er det for mange. Svartelisting benyttet jeg en stund, men det holder ikke. Hva om du svartelister en univeristet Ip eller en større bedrifts Ip i et land fordi en person spammer?

 

Dersom noen nordmenn ønsker å overta som moderator og reklamere meningsfylt for egne firmaer og produkter på to engelsspråklige fora så kan jeg åpne (ett av) dem på nytt. Jeg har ikke tid, da det er sekundært for det jeg driver med. De norske lite kjente har jeg ikke problmer med å administrere alene. De to engelsskpråklige er:

Moderator, administrator, fjern gjerne lenkene om dere betrakter dette lange innlegget som spam. :roll:

 

P.S. Jeg har inntrykk av at der er (var?) mange spam boter eller spammere som klippet og limet (klipper og limer) på den politiske / religiøse delen av dette norske forumet. De sprer nok samme budskap på n siter. Hvorfor må man være annonym for å poste på et norsk forum?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Som sagt, så er det to steg :)

 

1. Stoppe standard bots. Hvis du får de til å leie inn folk for å registrere, så er det allerede en viktig seier, siden selv en desperat inder koster ekstremt mye mer enn litt software kjørende på et intetanende offer's maskin. Og hvis spammeren selv går inn og re-skriver bot scriptet for din side så er det også en meget viktig seier. Da er allerede din side mye mer ressurskrevende å spamme enn de fleste andre sidene. Og som går til steg to:

 

2. Fjern all spam raskt og effektivt. Se gjerne om det er noen mønstre som går igjen, som gjør det enkelt for et script å finne de. Og slik som jeg har gjort det, så har jeg en manuell batch-gjennomgang istedet for automatisk sletting. Dette er av to grunner: 1. Det gjør det lettere å skrive filteret, siden falske positive ikke er en katastrofe. 2. Det hindrer spammers å teste filtrene live, og dermed en god del vanskeligere å komme seg rundt. AKA høyere kostnad.

 

De metodene har som sagt vist seg ganske effektiv over tid på de sidene jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...