Gå til innhold

Automatisk viftestyring basert på temperaturfølere


Yiha

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er rimelig fersk i gamet, men har bygget en HTPC som jeg er ganske fornøyd med. Har likevel noen "issues":

- Jeg ser hastighet på CPU og strømforsynings vifter, men ikke kabinettvifter(husker ikke her og nå om det er 3 pins kontakter)

- Kabinettviftene støyer for mye ved idle og lav belastning

- Kabinettviftene flytter alt for lite luft ved høy belasting slik at skjermkort(og cpu-vifte) støyer noe hinsides

 

Som en følge av ovenstående ønsker jeg en automatisk viftestyring basert på temperaturføler i kabinettet. Problemet er at den ikke kan være synlig da jeg ikke synes det passer på en HTPC som står i stereobenken. Finnes det noen slike dere kan anbefale? Kom gjerne også med råd om vifter som jeg kan erstatte de eksisterende med og som flytter mer luft

 

Kabinettet er et:

Lian Li PC-C60B

 

Hovedkort:

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

 

 

På forhånd takk for hjelpen! :new_woot:

 

JBR

Endret av Yiha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både alphacool og koolance har interne som blir styrt via software. Jeg kjøpte Heatmaster 2 og den fungerer ypperlig. Jeg har også kjøpt denne viften til en liten 120mm radiator og den spinner ganske stille på lavt rpm. Den høres når den spinner opp til 1400. men jeg tipper at om du har gode komponenter i et ryddig kabinett så vil det holde med lav rpm.

Aktuelle linker:

Heatmaster 1 og 2

Koolance

Lykke til! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt sent, men takk for tilbakemeldinger! :new_woot:

 

Ser ut som om

Heatmaster 1 og 2

Koolance

Er noe av det jeg ser etter. Lurer likevel på noe. Mulig det er meg, men jeg klarer ikke å finne ut om Heatmaster 2 kan regulere viftehastighetene automatisk basert på forskjellige temperaturnivåer. Vet du dette bluesbro? Setter stor pris på tilbakemelding! :thumbup:

 

JBR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...