Gå til innhold

Y-vei vs. Studiespes


Hayabuuza

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 15 som skal søke vgs neste år. Målet er å bli dataingeniør tilslutt, og har da to muligheter: Idrett, studiespess eller mdd(siste er helt uaktuelt), eller gå elektro og ta Y-vei. Vil jeg ha større vanskeligheter med å finne jobb hvis jeg tar Y-vei? Hvordan stor er egentlig etterspørselen av dataingeniører? Hvilke jobber kan man egentlig ta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg vil anbefale å ta noe som gir deg full studiespesialisering med full fordypning i matematikk og fysikk 1. Dette gir deg mange flere valgmuligheter når det gjelder studier, da ikke alle tilbyr Y-vei. For eksempel tilbyr ikke NTNU Y-vei.

 

Mulige studiemuligheter:

- Studiespesialisering

- TAF (taf.no)

- Hva som helst av yrkesfag + påbygning til generell studiekompetanse

 

Når det gjelder jobbmuligheter, så er etterspørselen akkurat nå veldig stor. Her på NTNU får så godt som alle jobb, og over halvparten har jobb høsten før de er ferdige.

 

mvh,

Espen Skarsbø Olsen

Studentkontakt IDI NTNU

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Eller bare ta yrkesfag, og deretter læretiden. Du vil da få både praktisk og teoretisk kunnskap innenfor yrket. Du vil også få arbeidserfaring. Dersom du finner ut av at du ikke vil bli dataingeniør, men likevel ingeniør innenfor et annet område, da kan du bare ta 1årig forkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...