Gå til innhold

Problemer med lyd på Acer laptop


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Acer Aspire 5930 laptop. Maskinen kom orginalt med Windows Vista (usj..), men harddisken krasjet, og da kjøpte jeg meg ny disk og Windows 7. Jeg har ofte problemer med lyden. Det høres ut til at lyden stopper opp og så blir lyden som er akkuratt da dradd litt utover sånn at det blir en ekkel, skarp lyd. Vet ikke helt hvoran jeg skal forklare det. Dette problemet hadde jeg ikke i Windows Vista. Har installert siste versjon av driveren. Er samme om jeg bruker høytalerene i maskinen eller kobler til eksterne høytalere eller hodetelefoner. Problemet kommer og går litt, og er ikke der alltid. Men når det er der blir det sånn lyd uansett hvilket program jeg hører på lyd i. Lydkortet som sitter i maskinen er et Realtek High Definition Audio, uten at jeg har klart å finne ut noe mer spesifikasjoner på det.

 

Har ellers ingen andre problemer med den.

 

Noen som har noen gode tips?

 

Edit: Her har dere en video av hvordan det høres ut:

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte antydning til et lite mp3 knepp som jeg ikke hadde reagert på selv.

 

Skal du teste høyttalere og lydkort kan det være nyttig med resurskrevende lyd fra klassisk orgelmusikk.

Jeg hadde også endret formatet til vorbis fra mp3 i forbindelse med testen.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Hørte antydning til et lite mp3 knepp som jeg ikke hadde reagert på selv.

 

Skal du teste høyttalere og lydkort kan det være nyttig med resurskrevende lyd fra klassisk orgelmusikk.

Jeg hadde også endret formatet til vorbis fra mp3 i forbindelse med testen.

 

Som jeg skrev så er det sånn uansett hva jeg hører på, dette var tatt opp fra Spotify men er samme i wmp, Winamp, youtube osv. Det er ganske irriterende, kommer ganske ofte i perioder. Er noe værre enn det høres ut som på videoen.

Lenke til kommentar

Du må skille mellom den musikken du henter fra nettet i mp3 format og musikk du selv har konvertert fra wav til mp3 eller oggvorbis.

 

Hvis du selv får mp3 knepp i musikken du konverterer er det en ide å gå inn i settinger i programmet og øke buffersonen som test.

 

Liten hensikt å feilsøke på eget utstyr hvis man spiller mp3 som er nedlastet fra nettet og som har knepp.

 

Jeg har ved et par anledninger nu nevnt oggvorbis. Lyden når man bruker dette filformatet blir ikke så metallisk som når man benytter mp3. Man ungår også de berømmelige kneppene.som kan være kraftige.

Lenke til kommentar

Du må skille mellom den musikken du henter fra nettet i mp3 format og musikk du selv har konvertert fra wav til mp3 eller oggvorbis.

 

Hvis du selv får mp3 knepp i musikken du konverterer er det en ide å gå inn i settinger i programmet og øke buffersonen som test.

 

Liten hensikt å feilsøke på eget utstyr hvis man spiller mp3 som er nedlastet fra nettet og som har knepp.

 

Jeg har ved et par anledninger nu nevnt oggvorbis. Lyden når man bruker dette filformatet blir ikke så metallisk som når man benytter mp3. Man ungår også de berømmelige kneppene.som kan være kraftige.

 

Igjen, det er helt uavhengig av hva jeg spiller av. Selv om det er film, musikk, radio og alt som bruker lydkortet. Så tror det har lite med formatet å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...