Gå til innhold

Konsekvenser for piratkopiering?


Filosof

Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Mitt spørsmål: Er det mulig for eksempelvis Adobe å oppdage at du bruker en piratkopi av et av produktene deres?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hørt noen si akkurat dette, og selv om jeg synes dette høres usannsynlig ut, tenkte jeg at jeg skulle henvende meg til den utømmelig kunnskapskilden diskusjon.no.

 

De som fortalte dette sa videre at om du kun driver med dette på hobbybasis, så har det ikke så mye å si - men om du bruker disse programmene mye i jobbsammenheng, så kan det få konsekvenser. Jeg er klar over at det finnes måter å blokkere visse deler av programmene, som forhindrer at den "oppdager" at det er en piratkopi, men er det likevel mulig for selskapet å finne ut av det?

 

For noen høres dette kanskje ut som en rar ting å spørre om, men jeg vil allikevel høre flere folks meninger. Alle svar settes stor pris på =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Adobe kan også gjøre dette, ja. De fleste som bruker Peer2Peer nedlasting kan jo se alle IP-er som laster dette ned, Adobe trenger da bare kontakte politiet; som igjen får vite av din ISP hvem du er.

 

Straffen for nedlasting, ligger gjerne på flere titals tusen dollar; men å straffe noen for dette i Norge, er ikke så populært enda; det vil nok gå ett år til før vi er der.

Lenke til kommentar

Nå har vel vi fleste pivatpersoner personvern som hjelper oss med dette.

Så man kan vel ikke hente navn og personlig data fra maskinen selv om man bruker piratkopi, er vel heller virus som følger med i så fall.

 

Så er nok torrent nedlastingen den størte sansynlighet å bli tatt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det å si at det ikke har så mye å si å drive med det på hobbybasis blir vel litt feil. Du utøver et lovbrudd som vil kunne medføre straff. I midlertid bruker ikke det norske politiet veldig mye resurser på å stanse denne virksomheten.

 

Å bruke piratkopiert programvare i jobbsammenheng er noe av det siste jeg ville gjort. I allefall ikke at arbeidsgiver gir ut PC-er med piratkopiert materiale til de ansatte, og heller ikke pålegge den ansatte å bruke et program som er dyrt å lisensiere. Dette vil medføre en vesentlig høyere straff enn ved privat bruk, og både stillingen og bedriften vil settes i en farlig situasjon om det oppdages.

 

Jeg har ikke hørt om at programvareutviklerene får noen beskjed om at en person bruker piratkopiert materiale. Derimot er nedlastingen av programvaren lettere å spore.

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

Vel, Adobe kan også gjøre dette, ja. De fleste som bruker Peer2Peer nedlasting kan jo se alle IP-er som laster dette ned, Adobe trenger da bare kontakte politiet; som igjen får vite av din ISP hvem du er.

 

Straffen for nedlasting, ligger gjerne på flere titals tusen dollar; men å straffe noen for dette i Norge, er ikke så populært enda; det vil nok gå ett år til før vi er der.

I Norge gir ikke ISPer ut lokasjoner av IP-adresser til politiet uten en "court order", hvaenndetheterpånorsk, i tillegg gir ikke politiet ut informasjonen da dette er ulovlig under personvernsloven, MEN det har vært advokatfirma som har fått tillatelse til å drive overvåkning på vekne av rettighetshavere, men denne ordningen ble ikke fornyet.

 

Det er en annen ting da og det er at SW selskaper som MS, Adobe, Autodesk, har ikke vist noen interesse i å gå etter enkeltindivider, (i motsetning til musikkbransjen), disse selskapene er for det meste ute etter kommersiell e aktører med piratkopierte programvare, et eksempel er for et par år siden ble et kinesisk selskap ruinert da det kom fram at deres 300+ grafikkere, programmerere og modellerere, brukte all deres OS, og grafikprogrammer uten å betale, så alle pengene de tjente var laget med stjålet SW. Så Autodesk AutoCAD har for eksempel en 100'000,- minimum for en komersiell lisens, (dyrt uansett). Så en privatperson som laster ned Adobe After Effects for å leke med det for å lære seg er det minimal fare for å bli saksøkt over, (selv om det kan forandre seg i framtiden :p )...

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En måte å finne det ut på er hvis man hyppig prøver demo versjoner og registere seg, men andri kjøper, sånn sett kan jo levrandøren anta personen piratkopier.

 

Jeg vet ikke hvor levrandørene henter statstikk på hvor mye piratkopiering det egentlig er, antakelig gjennom torrent og slik.

 

Vil medføre straff?

Hvor mange i norge har blitt tatt for de?

Er man fildeler er selv det liten sansynliget å bli tatt. Men anbefales ikke siden man kan lett få store bøter og må betale det man deler + bot i tillegg så det kan bli dyrt.

 

Virus, malware, trojaner etc samt treg nedlasting er som regel det man risikerer som straff.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er en annen ting da og det er at SW selskaper som MS, Adobe, Autodesk, har ikke vist noen interesse i å gå etter enkeltindivider, (i motsetning til musikkbransjen), disse selskapene er for det meste ute etter kommersiell e aktører med piratkopierte programvare, et eksempel er for et par år siden ble et kinesisk selskap ruinert da det kom fram at deres 300+ grafikkere, programmerere og modellerere, brukte all deres OS, og grafikprogrammer uten å betale, så alle pengene de tjente var laget med stjålet SW. Så Autodesk AutoCAD har for eksempel en 100'000,- minimum for en komersiell lisens, (dyrt uansett). Så en privatperson som laster ned Adobe After Effects for å leke med det for å lære seg er det minimal fare for å bli saksøkt over, (selv om det kan forandre seg i framtiden :p )...

 

-frank

Mye av det Frank sier her er korrekt. Jeg kan også ta med et sitat som mange muligens vil like:

 

"Although about 3 million computers get sold every year in China, people don't pay for the software. Someday they will, though, and as long as they're going to steal it, we want them to steal ours. They'll get sort of addicted, and then we'll somehow figure out how to collect sometime in the next decade." - Bill Gates.

kilde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om en musiker fortjener å få enorme summer med penger for å brukt noen uker på et musikkstudio? Men dette ikke tråden for den diskusjonen. :D

jeg tror ikke du vet hva det å lage musikk går ut på :)

Det gjør jeg, da familien min både har profesjonelle musikere og kontakt med mange profesjonelle musikere i Norge. Når du i tillegg har ansatt mange personer som skriver låtene for deg, lager melodien, og ber deg stille deg opp fremfor mikrofonen og synge det som står på arket, krever det ikke mye av din tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om at programvareutviklerene får noen beskjed om at en person bruker piratkopiert materiale. Derimot er nedlastingen av programvaren lettere å spore.

Det er jo programvareutviklerene som får erstatnings-pengene?

Sa jeg noe annet? Programvareutviklerene får vel erstatning ja. I tillegg kommer saksomkostinger etc. som ikke går til programvareutvikleren.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om en musiker fortjener å få enorme summer med penger for å brukt noen uker på et musikkstudio? Men dette ikke tråden for den diskusjonen. :D

jeg tror ikke du vet hva det å lage musikk går ut på :)

Det gjør jeg, da familien min både har profesjonelle musikere og kontakt med mange profesjonelle musikere i Norge. Når du i tillegg har ansatt mange personer som skriver låtene for deg, lager melodien, og ber deg stille deg opp fremfor mikrofonen og synge det som står på arket, krever det ikke mye av din tid.

 

:roll:

 

Yeah , du tror gode artister lager album på 2 uker ? Realitycheck please

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...