Gå til innhold

Hvordan få 5 lys til å blinke? Loddeprosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettulf: Tenkte på at jeg skulle ha lysene til å fade in og ut, men visste ikke hvordan jeg skulle få det til. Du kunne ikke linke til noen sider med selve komponentene?

 

Er det ingen som kan linke til en side hvor jeg kan kjøpe en 555-krets?

 

 

Om du søker på fading led, fading red eye eller lignende finner du masse.

 

Et par eksempler:

 

 

Fading Led krets med OP-amp

 

Et par andre eksempler på kretser

 

Enda et par krestser

Lenke til kommentar

Nettulf: Tenkte på at jeg skulle ha lysene til å fade in og ut, men visste ikke hvordan jeg skulle få det til. Du kunne ikke linke til noen sider med selve komponentene?

 

Er det ingen som kan linke til en side hvor jeg kan kjøpe en 555-krets?

 

Dersom du er up to it, så anbefaler jeg deg å lese om pulsbreddemodulering. Skal man dimme 5 LEDs ved å redusere strømmen, kan man ikke være sikker på at alle oppfører seg likt siden ingen dioder er helt like (en diode kan kanskje skru seg av når en annen enda lyser ganske bra).

 

Det fins en del kretser som bruker komparator og 555-timer, men jeg har aldri testet ut disse. Jeg bruker mikrokontrollere til det meste :)

Lenke til kommentar

Du må laste ned programvaren for arduinoen. Den finner du på Arduino.cc under "Downloads". Ellers trenger du en USB-kabel. Litt usikker på om dette følger med. Og, naturligvis en PC. Når man bruker LEDs, skal disse koples i serie med en resistor for å begrense strømmen. Du trenger derfor også resistorer på rundt 220 ohm.

 

Bruk gjerne denne veiledningen for å komme igang: http://arduino.cc/en/Tutorial/Fade

Lenke til kommentar

Du må laste ned programvaren for arduinoen. Den finner du på Arduino.cc under "Downloads". Ellers trenger du en USB-kabel. Litt usikker på om dette følger med. Og, naturligvis en PC. Når man bruker LEDs, skal disse koples i serie med en resistor for å begrense strømmen. Du trenger derfor også resistorer på rundt 220 ohm.

 

Bruk gjerne denne veiledningen for å komme igang: http://arduino.cc/en/Tutorial/Fade

 

Hater å pirke, men det heter faktisk motstand ikke resistor på norsk.

Lenke til kommentar

Jeg liker virkelig ikke alle norske begreper på elektronikk. "og-port", "opperasjonsforsterker", "motstand". Liker bedre "and-gate", "op-amp" og "resistor". Kondensator derimot går greit. Kommer vel litt an på hva man har blitt lært opp til av forelesere. Og at lærebøker er på engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker virkelig ikke alle norske begreper på elektronikk. "og-port", "opperasjonsforsterker", "motstand". Liker bedre "and-gate", "op-amp" og "resistor". Kondensator derimot går greit. Kommer vel litt an på hva man har blitt lært opp til av forelesere. Og at lærebøker er på engelsk.

 

Hørte faktisk senest i dag noen som kalte en NOR gate for en "NELLER", noe som skurret i mine ører. Er forresten tilhenger av å bruke ordet "resistans".

 

 

Tilbake til trådstarter:

Har du noen programmeringskunnskaper fra før av? Litt enkel C programmering?

Lenke til kommentar

Jeg liker virkelig ikke alle norske begreper på elektronikk. "og-port", "opperasjonsforsterker", "motstand". Liker bedre "and-gate", "op-amp" og "resistor". Kondensator derimot går greit. Kommer vel litt an på hva man har blitt lært opp til av forelesere. Og at lærebøker er på engelsk.

 

Sier også and-gate, op-amp osv, men resistor høres virkelig ikke bra ut på norsk.

Lenke til kommentar

SILK88: Jeg har ikke noen erfaring med hverken programering eller lodding, så dette blir første gangen.

 

Er det mulig å kjøpe blå LED-pærer for å så gjøre de f.eks. rød med arduino?

 

EDIT: Vet heller ikke hva C er for noe :blush:

Endret av Gekko96
Lenke til kommentar

SILK88: Jeg har ikke noen erfaring med hverken programering eller lodding, så dette blir første gangen.

 

Er det mulig å kjøpe blå LED-pærer for å så gjøre de f.eks. rød med arduino?

 

EDIT: Vet heller ikke hva C er for noe :blush:

 

Du bør søke litt rundt på nettet og finne tutorials. Det er mange programmeringstutorials for arduino der ute. C er et programmeringsspråk som brukes for å programmere mikrokontrolleren på en enkel måte. Siden du ikke har noe erfaring med programmering fra før av, kan det være lurt å lære seg litt C programmering før du begynner med mikrokontrolleren. Mye informasjon om dette på nettet. Du finner også ferdige mikrokontrollerprogrammer på nett til arduinoen som du kan laste ned og prøve å forstå hva som skjer (etter du har lært deg og forstått litt C), og etterhvert kan du begynne å skrive egne programmer til mikrokontrolleren.

 

Når det gjelder LEDs, så er det sånn at en blå LED er en blå LED. Du kan imidlertid kjøpe RGB LEDs (som egentlig er 3 LEDs i en). Disse kan man kontrollere fargen på.

Lenke til kommentar

Ok. Hvordan vet jeg hvor sterk resistor jeg må ha? Jeg er fortsatt litt usikker på hvor mange LED jeg kommer til å bruke. Trenger man bare en?

 

Du trenger en resistans per LED (skal du kople flere LEDs i serie, vil dette mest sannsynlig kreve for høy spenning/strøm i forhold til mikrokontrolleren). Størrelsen på resistansen finner du med ohms lov. Spenning = Strøm*Resistans. I databladet finner du ut hvilken spenning som ligger over LEDen når den leder og hvor sterk strøm den skal ha. Da skal resten av tilført spenning ligge over resistansen.

 

R = (Vdd-Vled)/I.

 

R: Resistans

Vdd: Tilført spenning

Vled: Spenning over LEDen

I: Strøm

Endret av SILK88
Lenke til kommentar

Er det en måte hvor jeg kan kontrollere flere på en gang? Hvor mange LED er maks på en arduino uno?

 

Du kan selvfølgelig styre utgangen på flere pinner samtidig. Det ser ut til at arduino uno kommer med en ATmega328 mikrokontroller. Denne har 14 IO pinner du kan benytte. 6 av disse støtter PWM (som brukes til for eksempel dimming av LED-lys). Skal du bruke RGB LEDs må du sette av tre pinner per LED. Man KAN lage PWM styring "manuelt" på de andre pinnene også, så det går bra om du skal bruke mer enn 6 pinner til dimming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...