Gå til innhold

Hvordan få 5 lys til å blinke? Loddeprosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal nok bruke kun røde, men det er altså ingen mulighet får å få en pinne til å kontrollere 2 LED?

 

Det er mulig, men du må tenke på hvor mye strøm og spenning som brukes. Dersom mikrokontrolleren ikke klarer å source/sinke den strømmen som kreves så går det ikke sånn helt uten videre. Det er imidlertid mulig å kontrollere flere LEDs ved å bruke en pinne på mikrokontrolleren til å slå på/av en mosfet-transistor, som igjen leverer strøm til LEDene. Dette gjør at ingen strøm går via pinnen på mikrokontrolleren.

Lenke til kommentar

Må jeg ha noen spesielle ledninger?

 

Det er så korte avstander og lave strømmer som går igjennom kretsen at ledningene ikke vil ha mye å si.

 

Lettere å se enn å bli forklart på et forum.

 

 

Tutorial 3 forklarer blant annet om hvordan man skal regne på motstander osv. Han forklarer også om programmering av mikrokontrolleren. Han har laget mange fler videoer i serien, men de finner du selv :)

Endret av SILK88
Lenke til kommentar

Jeg skal nok bruke kun røde, men det er altså ingen mulighet får å få en pinne til å kontrollere 2 LED?

Spørsmålet er vel heller: hvorfor ønsker du å gjøre dette? Hvorfor ønsker du at en port skal få to leds til å lyse, når du har mulighet til å kople disse på hver sin utgang på arduinoen, og få begge til å lyse opp samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg sett alle filmene. Takk for svar SILK88 :thumbup:

r2d290 waits for alice: Tenkte bare på i nødstilfeller, hvis jeg skulle få for lite koblinger.

 

Jeg strever med å forstå programmeringen, så jeg lurer på om noen kunne programmere for meg, eller lede meg gjennom hele greia?

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett alle filmene. Takk for svar SILK88 :thumbup:

r2d290 waits for alice: Tenkte bare på i nødstilfeller, hvis jeg skulle få for lite koblinger.

 

Jeg strever med å forstå programmeringen, så jeg lurer på om noen kunne programmere for meg, eller lede meg gjennom hele greia?

 

Har du fått arduinoen?

Lenke til kommentar

Nei... tenkte det var litt dumt å bestille den når jeg ikke forstår programmeringsspråket :blush:

 

Etter min mening så er det vanskelig å forstå det uten å prøve det ut selv. Men du kan jo prøve å lage noen enkle PC-programmer i C for å få feelingen med selve programmeringen/syntaksen (dette gjorde vi i starten av mikrokontrollerfaget vi hadde på universitetet).

Lenke til kommentar

Kan fint ta deg gjennom det grunnleggende om du mener tutorialene på arduino.cc ikke er beskrivende nok. Men som det sies: Du bør ha arduinoen foran deg når du gjør det. Du lærer mye fortere av å faktisk se at det du kopierer inn (eksemplene) faktisk gjør som du ber den om, samt at du kan prøve å forandre litt på tallene for å se hvordan ting forandrer seg.

 

Du løper nok ingen risiko ved å kjøpe den i frykt for å ikke forstå det. Det er _veldig_ grunnleggende når du først har kommet igang =)

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg skal legge ideen litt på is, for jeg har kommet på en hel masse andre ting jeg vil ha med i prosjektet, noe som kan bli ganske dyrt. Tenkte da på noe sånt som en lås der du bruker et kort for å få adgang, og en LCD-skjerm som viser status osv. Er da også avhengig av at du vet hvordan man programmerer dette, noe du sikkert vet. Men jeg står i fare for at det kan bli ganske dyrt...

Lenke til kommentar

Hvis du trenger programmeringshjelp er det bare å si ifra =) jeg synes at Arduino er et fantastisk leketøy verktøy :whistle:

 

det er enkelt å programmere en arduino.. det høres vanskelig ut, men når du først får grep på de viktigste tingene, vil du se at det går mye enklere ;)

 

Arduino bruker en forenklet versjon av C, men har mye av funksjonaliteten uten at det ligner på en windows feilmelding (da altså uforståelig) :whistle: :!:

 

 

Lykke til :new_woot:

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...