Gå til innhold

Hvor mange trådpar går inn i et hus?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor mange trådpar det normalt er lagt inn til et hus bygget i 1996?

Jeg har en vdsl linje, leieboer har adsl, og når jeg går inn på kapaks og søker på shdsl får jeg opp dette:

Total linjelengde inkludert inntak: 1093 meter

Lengde på inntak: 78 meter

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm

Fabrikat på utstyr: A7302B,N17A48,ALCAUD

Mulig produktklasse: SHDSL 4608/4608 2 par påkrevd

Antall ledige trådpar i nettet:3

Vil det si at jeg har 3 ledige trådpar inn i huset mitt, eller at det er antallet ledig i sentralen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvor mange trådpar det normalt er lagt inn til et hus bygget i 1996?

Jeg har en vdsl linje, leieboer har adsl, og når jeg går inn på kapaks og søker på shdsl får jeg opp dette:

Total linjelengde inkludert inntak: 1093 meter

Lengde på inntak: 78 meter

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm

Fabrikat på utstyr: A7302B,N17A48,ALCAUD

Mulig produktklasse: SHDSL 4608/4608 2 par påkrevd

Antall ledige trådpar i nettet:3

Vil det si at jeg har 3 ledige trådpar inn i huset mitt, eller at det er antallet ledig i sentralen?

 

Det betyr at det er tre ledige trådpar fra sentralen og til endefordeleren som er nærmest ditt hus. Gamle hus har inntakskabler med to par, nyere med 5 par, og nyere enn ca. 10 år med jordkabel har hybridkabel med 4 kobberpar + fiber.

 

EDIT: Antall ledige trådpar i KAPAKS har altså ingenting med kabelen inn til ditt hus å gjøre (det finnes unntak). Siden huset ditt er bygd i 1996 vil jeg anta at det er en 5-par inn, som hos Hårek.

 

EDITEDIT: og siden du har to linjer inn i huset, stemmer faktisk antall ledige par i inntakskabelen din overens med antall ledige par i nettet frem til endefordeler. Det er en tilfeldighet. :p

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Jeg har jordkabel inn i huset. Montøren som la inn adsl til leieboer har "sprettet" kabelen i kjelleren og koblet seg på der. Nå viser det seg at luringen har koblet seg på akkurat den linja som også går opp til meg (jeg har 2 uttak oppe, ene har mitt vdsl andre leieboers adsl, tok en del timer før ngt/jeg fant ut årsaken til at modemet ikke synket - var fordi det ikke var på rett trådpar). Min plan var å få "flyttet*" leieboer over på et annet trådpar, og selv anskaffe bredbånd abb. nr 2 for å få opp litt fart.

 

Jeg lever i troen at jeg har 5 linjer inn, siden huset mitt er såpass nytt. Han som bygget det var "forut sin tid" og la inn isdn og kablet halve huset, samt hadde kontor i kjelleren med tlf og faks, så er jeg heldig så fikk han ordnet det slik at han hadde linjer nok inn.

 

Takker for hjelp/svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...