Gå til innhold

Lab. Powersupply


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye tenkte du å bruke på strømforsyning? Har ikke noe erfaring med elfa, men Agilent et merke jeg har gode erfaringer med som vi har i hopetall i labben her. Hvor høy spenning/strøm trenger du? Hva skal du bruke det til? Er det viktig at det er lite støy på forsyningen?

 

 

Strømforsyningen skal bare brukes til amatør forskning hjemme :)

Går VG 2 elektro og har lyst å forske litt hjemme.

 

Så jeg vet ikke helt va jeg trenger, men kan godt legge i 1-2-3 tusen til strømforsyningen.

Endret av thres93
Lenke til kommentar

Hvor mye tenkte du å bruke på strømforsyning? Har ikke noe erfaring med elfa, men Agilent et merke jeg har gode erfaringer med som vi har i hopetall i labben her. Hvor høy spenning/strøm trenger du? Hva skal du bruke det til? Er det viktig at det er lite støy på forsyningen?

 

 

Strømforsyningen skal bare brukes til amatør forskning hjemme :)

Går VG 2 elektro og har lyst å forske litt hjemme.

 

Så jeg vet ikke helt va jeg trenger, men kan godt legge i 1-2-3 tusen til strømforsyningen.

 

Ok, så det blir vel for det meste op. amp. og slikt da? Den han foreslo over så jo praktisk ut, du kan også vurdere å kjøpe noe slikt: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=48-429-10 hvor mye kommer innebygd. Har du et oscilloskop allerede?

 

Kommer nok til å trenge et protobrett pluss en funksjonsgenerator, hvertfall om du skal gjøre noe som ikke bare er likestrøm (går tom for morsomme ting å gjøre med likestrøm ganske fort). Men det går jo selvfølgelig også an å forsøke å lage slike ting selv - kjøpe en veldig enkel og billig strømforsyning (som antakelig har en del støy) også sette på filtere og slikt selv (noe man ofte må gjøre uansett). Deretter kan man prøve å lage en funksjonsgenerator også (det har jeg aldri gjort selv, men det finnes guider på nettet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis man klarer seg med enkel utgang, og liker å bygge / lodde selv, så er dette et alternativ: http://www.tuxgraphi...supply-v3.shtml

 

Har nettopp loddet i hop en slik en, nå må jeg bare finne et kabinett å ha den i.

 

Satt og leste litt på den, men synes DAC / ADC konseptet ble unødig komplisert i forhold til å gjøre det på 'gamlemåten'.

 

En annen ide er jo å bruke en PC PSU og switch regulatorer for å få høyere spenning. Det er ganske mye kraft i en PC PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...