Gå til innhold

Anbefale kjøp av smarttelefon


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg planlegger et kjøp av ny mobil, som også blir min første smarttelefon.

 

Fra før av har jeg hatt en Nokia 5800 (Xpress music) i ca. 2-3 år.

 

Bruksområder til den nye smarttelefonen er:

- Bra kamera og video med tilleggsfunksjoner (blits av/på, ISO, zoom etc.). Er det noen kamera som har blitt mindre "kornete" ved dårlig belysning?

- Mp3-spiller med god bass

- Gode kalender og organiseringsprogrammer (eller slikt kan kanskje lastes ned som app?)

- Tåler å ta opp høye lyder (for eks. fra band-øving og konserter)

 

Pris: ca. 3000 kr

Ikke for stor mobil (har den mye i jeans-lomma)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg planlegger et kjøp av ny mobil, som også blir min første smarttelefon.

 

Fra før av har jeg hatt en Nokia 5800 (Xpress music) i ca. 2-3 år.

 

Bruksområder til den nye smarttelefonen er:

- Bra kamera og video med tilleggsfunksjoner (blits av/på, ISO, zoom etc.). Er det noen kamera som har blitt mindre "kornete" ved dårlig belysning?

- Mp3-spiller med god bass

- Gode kalender og organiseringsprogrammer (eller slikt kan kanskje lastes ned som app?)

- Tåler å ta opp høye lyder (for eks. fra band-øving og konserter)

 

Pris: ca. 3000 kr

Ikke for stor mobil (har den mye i jeans-lomma)

Jeg har egentlig bare en kommentar til det siste kravet ditt:

De aller fleste mobiler nå om dagen går i metning ("klipper signalet") ved ca. 95-98 dB. Bandøvinger og konserter blir dermed nesten umulig å få til. Hvis dette er viktig for deg, anbefaler jeg dedikert utstyr.

 

 

Ellers hadde jeg kikket litt på HTC Radar, hvis du kan se for deg å bruke Windows Phone. :)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke N8 oppfyller kravene bedre enn andre, tvert imot. Kameraet er veldig bra for å vere mobil ja, men den har da ikke noe særlig mye bedre. Faren til en venn av meg kjøpte telefonen en dag, han gidde den til sønnen etter 2 timer. Den var vanskelig å bruke for mannen på gata, den er gammel og har litt dårlig skjerm. Jeg ville heller gått for Samsungen som ble vist litt lenger oppi tråden her.

Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke om spesielt mange som ønsker seg bra kamera men lar alt stå på auto når de tar bilder.

 

Som motstykke finner du mange andre reviews som sier N8 slår iphone4s sitt kamera.

 

Notice, though, that the N8 is light-years ahead of the iPhone 4 in low-light shooting situations. The N8′s larger image sensor and generously-sized image sensor pixels help it capture more light and reduce noise in dimly lit situations. Nighttime shots are the bane of any camera – cameraphones especially – which makes the N8′s camera that much more impressive!

 

In the end, we have to give the Nokia N8 the win in the imaging department. The iPhone 4 camera is no slouch, but you really do need optimal lighting conditions to take great pictures with an iPhone 4. The Nokia N8 takes great pictures anytime, anywhere, with or without good light

 

For eksempel.

 

 

Du har også batteritiden. N8 lar deg knipse og styre som en gal en del lengre enn iphone 4s.

 

 

Jeg tror ikke N8 oppfyller kravene bedre enn andre, tvert imot. Kameraet er veldig bra for å vere mobil ja, men den har da ikke noe særlig mye bedre. Faren til en venn av meg kjøpte telefonen en dag, han gidde den til sønnen etter 2 timer. Den var vanskelig å bruke for mannen på gata, den er gammel og har litt dårlig skjerm. Jeg ville heller gått for Samsungen som ble vist litt lenger oppi tråden her.

 

Det var nok fordi faren til en venn av deg ikke brukte Nokia Belle, men brukte Symbian Anna som operativsystem.

 

Skjermen er ikke helt mongoCBAMOLEDbra nei, det er veldig sant. Jeg personlig ville ikke kjøpt en Nokia N8, men det er ene og alene fordi jeg verdsetter ikke kameraet på mobilen spesielt høyt. Jeg har min N8 med meg som kamera på ferie, men sjelden jeg bruker den som mobiltelefon.

 

Hm det er også et pluss for N8: gratis offline turn by turn navigering. Og såklart småting som USBotG, HDMI ut, DLNA, osv.

 

 

Jeg vet folk er biased mot Nokias S^3/Nokia Belle mobiler, men det er mye "ignorant blind rage" ute og går. Nokia Belle er ganske kjapt og enkelt når man først prøver det.

Lenke til kommentar

Har lyst til å anbefale HTC Sensation, men....

 

Bruksområder til den nye smarttelefonen er:

- Bra kamera og video med tilleggsfunksjoner (blits av/på, ISO, zoom etc.). Er det noen kamera som har blitt mindre "kornete" ved dårlig belysning?

- Mp3-spiller med god bass

- Gode kalender og organiseringsprogrammer (eller slikt kan kanskje lastes ned som app?)

- Tåler å ta opp høye lyder (for eks. fra band-øving og konserter)

 

Pris: ca. 3000 kr

Ikke for stor mobil (har den mye i jeans-lomma)

 

 

  • Veldig godt kamera på Sensation ja.
  • Joa, godt nok for meg.
  • Jepp, Android fikser det :)
  • Nei, på siste konsert jeg var på så fungerte lyden helt fint til bassen kicka inn.
  • Vet ikke helt hvor billig du får den.
  • Sensation er litt stor, men den passer i lomma bedre en mange andre Mobiler ( Galaxy, osv )
     

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke om spesielt mange som ønsker seg bra kamera men lar alt stå på auto når de tar bilder.

Vi snakker mobilkamera her, Ikke speilrefleks. Jeg vet ikke om noen som ønsker å bruke mobilkamera med manuelle innstillinger som en speilrefleks. De beste mobilkameraene kan endelig måle seg med et vanlig kompaktkamera. Hvordan bruker de fleste kompaktkamera? Jo, de står nesten alltid på auto.

 

Som motstykke finner du mange andre reviews som sier N8 slår iphone4s sitt kamera.

 

Notice, though, that the N8 is light-years ahead of the iPhone 4 in low-light shooting situations. The N8′s larger image sensor and generously-sized image sensor pixels help it capture more light and reduce noise in dimly lit situations. Nighttime shots are the bane of any camera – cameraphones especially – which makes the N8′s camera that much more impressive!

 

In the end, we have to give the Nokia N8 the win in the imaging department. The iPhone 4 camera is no slouch, but you really do need optimal lighting conditions to take great pictures with an iPhone 4. The Nokia N8 takes great pictures anytime, anywhere, with or without good light

 

For eksempel.

Ja, det var jo utrolig relevant å komme med at sitat (uten kildehenvisning!) som handler om iPhone 4, iPhone 4S er derimot ikke nevnt...du får si fra når du begynner å nærme deg nåtidens virkelighet...

 

Du har også batteritiden. N8 lar deg knipse og styre som en gal en del lengre enn iphone 4s.

Det er i alle fall din påstand - og om det skulle stemme så har N8 alt i alt én liten fordel, som ikke er i nærheten av å veie opp for den lange listen med minuser. For øvrig har jeg alltid med meg minst ett dedikert kamera når jeg skal ta mange bilder, dvs i hovedsak på turer, reiser, ferier, eller ved spesielle anledninger. Jeg kan ikke se behovet for å ta bilder i timesvis i strekk med en telefon - den er for tilfeldige snapshots når man ikke har et bedre kamera for hånden.

 

Uansett, Nokia N8 er forlengst utgått på dato, også når det gjelder kameradelen. Mer er det egentlig ikke å si om den.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Vi snakker mobilkamera her, Ikke speilrefleks. Jeg vet ikke om noen som ønsker å bruke mobilkamera med manuelle innstillinger som en speilrefleks. De beste mobilkameraene kan endelig måle seg med et vanlig kompaktkamera. Hvordan bruker de fleste kompaktkamera? Jo, de står nesten alltid på auto.

 

-

 

Ja, det var jo utrolig relevant å komme med at sitat (uten kildehenvisning!) som handler om iPhone 4, iPhone 4S er derimot ikke nevnt...du får si fra når du begynner å nærme deg nåtidens virkelighet...

 

-

 

Det er i alle fall din påstand - og om det skulle stemme så har N8 alt i alt én liten fordel, som ikke er i nærheten av å veie opp for den lange listen med minuser. For øvrig har jeg alltid med meg minst ett dedikert kamera når jeg skal ta mange bilder, dvs i hovedsak på turer, reiser, ferier, eller ved spesielle anledninger. Jeg kan ikke se behovet for å ta bilder i timesvis i strekk med en telefon - den er for tilfeldige snapshots når man ikke har et bedre kamera for hånden.

 

Vel, personen nevnte at han prioriterte kamera, det får meg til å tro fyren vil ha et bra kamera, ikke et "ok+ når satt til auto" kamera. Kan være han mente "ok+ kamera". Da begynner man snakke SGS2 og Note som begge to gruseknuser iphone4s mtp tilpasning av mobilen og alt av visningsopplevelse.

 

Det sitatet var bare en random copy/paste fra noe som dukket opp når jeg googlet.

 

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/13334_For_those_who_were_wondering_a.php er forsåvidt også ett av resultatene som dukket opp når jeg googlet "camera n8 vs iphone 4s". Symbianside though, så omgbiased :p .

 

Joda, det med batteriet er min påstand. Jeg vil påstå at når jeg har brukt N8 som kamera og GPS i fem dager og den enda har masse batteri igjen er det ganske greit. Mulig iphone4s er like bra, men har inntrykk av at den ikke er det ut fra det jeg har lest.

 

Jeg kan ikke se behovet for å ha et bra mobilkamera, men ikke bry seg om å ta bra bilder med den.

 

Uansett, Nokia N8 er forlengst utgått på dato, også når det gjelder kameradelen. Mer er det egentlig ikke å si om den.

 

Tja, det kan man vel strengt tatt si om ios og om du har lyst.

 

 

Men for å droppe hele devils advocate greia: er forsåvidt enig, iphone4s er en bedre mobil enn n8 by far. Tror fremdeles ikke kameraet på 4s er bedre enn på n8, spesielt med xenonflashen på n8. Men ville aldri i livet kjøpt meg en n8 selv.

 

Likevel hadde jeg heller holdt en knapp på Galaxy Note eller SGS2 som mobil dersom du bare trenger et "ok å ha i tilfelle" kamera, og ikke bryr deg om å ta bra bilder.

 

Så mener personlig at iphone 4s ikke er et godt valg uansett hvilke av de to delene som passer deg best; "liker å ta bilder og trenger bra kamera på mobilen" eller "ok+ kamera, men konge mobil".

Lenke til kommentar

Vel, personen nevnte at han prioriterte kamera, det får meg til å tro fyren vil ha et bra kamera, ikke et "ok+ når satt til auto" kamera. Kan være han mente "ok+ kamera". Da begynner man snakke SGS2 og Note som begge to gruseknuser iphone4s mtp tilpasning av mobilen og alt av visningsopplevelse.

Vil han ha et bra kamera så får han sjekke ut hva Canon, Nikon, Fujifilm, Sony, Panasonic, Olympus, osv. tilbyr. Skal man derimot ha et bra mobilkamera, med alle de begrensninger det nødvendigvis har pga. fysiske størrelse m.m., så er iPhone 4S noe av det aller beste man får i dag, og klart bedre enn Nokia N8. Dette framgår av bildekvaliteten i diverse tester, ikke av antallet manuelle kontroller man aldri bruker.

Apple har gått en lang vei på dette området på litt over 4 år, få trodde vel at de skulle befinne seg i toppen med iPhone 4S - men bildene taler altså for seg selv.

http://campl.us/posts/iPhone-Camera-Comparison

 

Det sitatet var bare en random copy/paste fra noe som dukket opp når jeg googlet.

Ærlig talt... :roll:

 

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/13334_For_those_who_were_wondering_a.php er forsåvidt også ett av resultatene som dukket opp når jeg googlet "camera n8 vs iphone 4s". Symbianside though, så omgbiased :p .

:oppgitt:

 

Joda, det med batteriet er min påstand. Jeg vil påstå at når jeg har brukt N8 som kamera og GPS i fem dager og den enda har masse batteri igjen er det ganske greit. Mulig iphone4s er like bra, men har inntrykk av at den ikke er det ut fra det jeg har lest.

Det er vanskelig å finne direkte sammenligninger av batteritid på hhv. Nokia N8 og iPhone 4S, fordi N8 er utdatert og ikke med som sammenligning i nyere tester. Det er imidlertid helt klart at N8 har vesentlig dårligere batteritid enn gamle iPhone 4:

N8: 42 timer

iPhone 4: 68 timer

I en nyere, redesignet batteritest ser vi at iPhone 4S er klart bedre enn Nokia N9:

http://blog.gsmarena.com/apple-iphone-4s-battery-test-is-complete-meet-our-new-champion-test/

I følge Anandtech har iPhone 4S har omtrent samme batteritid som iPhone 4: http://www.anandtech.com/show/4971/apple-iphone-4s-review-att-verizon/15

 

Jeg ser med andre ord ikke ett eneste tegn på at N8 har bedre batteritid.

 

Jeg kan ikke se behovet for å ha et bra mobilkamera, men ikke bry seg om å ta bra bilder med den.

Neivel, og jeg ser ikke hvor du tar det fra - hvem sier at man ikke skal bry seg om å ta best mulig bilder med telefonen, når man først tar bilder med den? Men nå er det slik at de av oss som virkelig bryr seg om å ta bra bilder og kan litt om fotografering, vi har ett eller flere dedikerte kamera som vi foretrekker å bruke når det skal tas bilder. Mobiltelefonen blir da andre- eller tredjevalget, som brukes når man ikke har noe bedre for hånden - og noe bedre, det har man i et godt kompaktkamera eller et hvilket som helst speilreflekskamera. Skjønner?

http://arstechnica.com/apple/guides/2011/11/can-the-iphone-4s-replace-a-real-digital-camera-for-many-yes.ars

 

Uansett, Nokia N8 er forlengst utgått på dato, også når det gjelder kameradelen. Mer er det egentlig ikke å si om den.

 

Tja, det kan man vel strengt tatt si om ios og om du har lyst.

Man kan si hva som helst, om du har lyst - selv om det ikke gir noen mening, eller er direkte dumt.

 

 

Men for å droppe hele devils advocate greia: er forsåvidt enig, iphone4s er en bedre mobil enn n8 by far. Tror fremdeles ikke kameraet på 4s er bedre enn på n8, spesielt med xenonflashen på n8. Men ville aldri i livet kjøpt meg en n8 selv.

 

Likevel hadde jeg heller holdt en knapp på Galaxy Note eller SGS2 som mobil dersom du bare trenger et "ok å ha i tilfelle" kamera, og ikke bryr deg om å ta bra bilder.

 

Så mener personlig at iphone 4s ikke er et godt valg uansett hvilke av de to delene som passer deg best; "liker å ta bilder og trenger bra kamera på mobilen" eller "ok+ kamera, men konge mobil".

Javel? Du får bare holde fast ved din tro og overse alle uavhengige tester som viser det motsatte da. "Xenonflashen" er ditt siste halmstrå, skjønner jeg, så jeg skal ikke legge ut om hvor mye jeg hater slike blitzbilder som den produserer, eller hvorfor en separat blitz eller to, i kombinasjon med et systemkamera, er eneste brukbare løsning på det problemet...

 

Vi snakker fortsatt om et best mulig "i tilfelle" kamera på en mobil, for den som bryr seg om å ta gode bilder, men ikke alltid har et systemkamera liggende klar i bukselomma. Med iPhone 4S slår Apple pussig nok kameraprodusenten Samsung også på det området, bl.a fordi den gjør nøyaktig det et snapshotkamera som man alltid har i lomme skal gjøre: gjøre det mulig å ta gode bilder, kjapt og med velfungerende automatikk, med noen få, velvalgte manuelle kontrollmuligheter for å styre bl.a fokuspunkt og eksponeringsreferanse. Ingen blaing i menyer mens motivet forsvinner - bare pek, og *klikk*. ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Close, but no cigar! ;)

 

"Overall, the camera on the iPhone 4S is exceptional. It is without a doubt, one of the best camera’s we’ve used on a mobile phone.

 

But the iPhone 4S is not without its contenders.

 

In the Android camp, we have the Samsung Galaxy Note which we have no qualms in giving the distinction of being the best camera on an Android device right now. The performance margin between the iPhone 4S and the Galaxy Note is not that big either. Both devices have their strong and weak points. Either way, you will be satisfied using either device as cameras."

Lenke til kommentar

Close, but no cigar! ;)

 

"Overall, the camera on the iPhone 4S is exceptional. It is without a doubt, one of the best camera’s we’ve used on a mobile phone.

 

But the iPhone 4S is not without its contenders.

 

In the Android camp, we have the Samsung Galaxy Note which we have no qualms in giving the distinction of being the best camera on an Android device right now. The performance margin between the iPhone 4S and the Galaxy Note is not that big either. Both devices have their strong and weak points. Either way, you will be satisfied using either device as cameras."

Ganske morsomt at jeg har vist til flere bilder og filmer tatt med min Galaxy S II og spurt mange her inne flere ganger om å komme med beviser i form av bilder og filmer tatt med iPhone 4S som beviser at iPhone 4S tar bedre bilder og har bedre kvalitet enn Galaxy S II under filming.

 

Har det noen gang skjedd?

 

Nope, simpelt fordi iPhone 4S ikke tar bedre bilder og filmer enn Galaxy S II.

 

Hadde den gjort det så hadde noen motbevist det for lenge siden her.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Close, but no cigar! ;)

 

"Overall, the camera on the iPhone 4S is exceptional. It is without a doubt, one of the best camera’s we’ve used on a mobile phone.

 

But the iPhone 4S is not without its contenders.

 

In the Android camp, we have the Samsung Galaxy Note which we have no qualms in giving the distinction of being the best camera on an Android device right now. The performance margin between the iPhone 4S and the Galaxy Note is not that big either. Both devices have their strong and weak points. Either way, you will be satisfied using either device as cameras."

Ganske morsomt at jeg har vist til flere bilder og filmer tatt med min Galaxy S II og spurt mange her inne flere ganger om å komme med beviser i form av bilder og filmer tatt med iPhone 4S som beviser at iPhone 4S tar bedre bilder og har bedre kvalitet enn Galaxy S II under filming.

 

Har det noen gang skjedd?

 

Nope, simpelt fordi iPhone 4S ikke tar bedre bilder og filmer enn Galaxy S II.

 

Hadde den gjort det så hadde noen motbevist det for lenge siden her.

 

HjemmePC kåret N8 til best kamera og iPhone 4S best til filming. Onkelen min har SGS2 og han er hobbyfotograf. Jeg har og er ingen av delene. Likevel synes begge at min 4S tar bedre bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...