Gå til innhold

Kvikksølvubåten ved Ferder...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[...]Er det noen som tviler på at den hadde blitt fjernet ASAP hvis den lå ved Ferder?[...]

JA

 

Vi har da mengder av miljøfarlige vrak her borte på østlandet også, deribalndt en solid mengde stridsgass, en oljetanker, en ubåt, ett dumpefelt for ammunisjon (med både eksplosiver og tungmetaller i mengdevis) og noen titalls "vanlige vrak". Med unntak av to -2- av disse (Norvard i Moss havn som har fått tettet hullene i oljetankene med treplugger... og Blücher i drøbakksundet som er delvis tømt for olje) får alle ligge i fred å ruste sakte i stykker... Altså akkurat som i resten av landet: Vrak som "Høvding skipsopphugging" fant det lønnsomt å "meterialgjennvinne" er fjernet, resten ligger der de snak for 50-60-70 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har da mengder av miljøfarlige vrak her borte på østlandet også, deribalndt en solid mengde stridsgass, en oljetanker, en ubåt, ett dumpefelt for ammunisjon (med både eksplosiver og tungmetaller i mengdevis) og noen titalls "vanlige vrak". Med unntak av to -2- av disse (Norvard i Moss havn som har fått tettet hullene i oljetankene med treplugger... og Blücher i drøbakksundet som er delvis tømt for olje) får alle ligge i fred å ruste sakte i stykker... Altså akkurat som i resten av landet: Vrak som "Høvding skipsopphugging" fant det lønnsomt å "meterialgjennvinne" er fjernet, resten ligger der de snak for 50-60-70 år siden.

 

 

Jeg er redd for at det er mange beslutningstakere som tenker slik- Det viser komplett mangel ppå forståelse av hvor giftig kvikksølv er.

Har du kanskje hørt om tannpleiere som har fått helsen ødelagt etter å ha blandet amalgam i hendene?

For jeg regner med at du ikke har hørt om at kremering av lik med amalgam i tennene er et enormt miljøproblem?

Eller at de hadde en liten kubåt ved Japan,og babyer ble født meed 3 bein etc.

Lenke til kommentar

Kvikksølv er utrolig giftig. Jeg kommer ikke på mye som er giftigere.

Og i Fitjar-ubåten er deet (hvis jeg husker rett) flere titalls tonn kvikksølv.

Dette er verre enn en flåte av KNM Kvikk'er.

Ubåten ligger ved Fedje, ikke Fitjar som er 100 km unna. Dessuten kommer den nok aldri til å bli hevet, da det er for risikabelt.
Lenke til kommentar

Det slutter ikke sånn.

Og jeg gjentar: Jeg GARANTERER at ubåten hadde blitt fjernet,hvis den hadde vert en trussel for østlandet!

 

Det kan gjøres sikkert,det er jeg helt sikker på. Men det koster flesk.

Norge drukner i flesk. Et flesk som i det alt vesentlige pumpes opp utenfor vestlandet.

 

Aldri har Norge hatt et prosjekt det er mer verd å bruke penger på.

 

Men hvorfor skal vi bruke penger på noe som,i utgangspunktet,ikke truer makteliten? Neei. Produser flesk,og ikke sutre!

Sykt.

Lenke til kommentar

Det slutter ikke sånn.

Og jeg gjentar: Jeg GARANTERER at ubåten hadde blitt fjernet,hvis den hadde vert en trussel for østlandet!

 

Det kan gjøres sikkert,det er jeg helt sikker på. Men det koster flesk.

Norge drukner i flesk. Et flesk som i det alt vesentlige pumpes opp utenfor vestlandet.

 

Aldri har Norge hatt et prosjekt det er mer verd å bruke penger på.

 

Men hvorfor skal vi bruke penger på noe som,i utgangspunktet,ikke truer makteliten? Neei. Produser flesk,og ikke sutre!

Sykt.

Det ligger ubåter i skagerak også og spesielt i det som kalles Norskerenna så ligger det båter med giftgass og ampuller med blåsyre. Noen av disse båteneble senket under krigen , mens andre ble senket i årene etterpå. Ved å la båtene ligge i ro så vil det ved en veldig liten lekkasje av giftgass og blåsyre foregå en gradvis nedbryting. Det finnes områder i dag hvor det ble brukt store mengder giftgass og blåsyre under 1 og 2 verdenskrig hvor det i dag finnes store fruktbare landbruksområder.Når det gjelder kvikksølv, så er det best å la disse lagrene få ligge i ro, da kvikksølvet ble brukt som et eget våpensysten sammen med nitroglyserin. Derfor må dette ligge i ro så lenge som mulig.

Lenke til kommentar

'alltid hyggelig når folk klarer å beholde innestemmen...

Fikk du med at japanernes mindre ubår begynte å lekke?

Kanskje du såg den japanske katten som hadde spist kvikks forgiftet fisk? Eller bilder av de forferdelig misdannede barna? Ingen hyggelig måte å dø!

 

Prøv et tankeeksperiment: Kan det hende at du hadde sett anderledes på det om du eller dine var i faresonen?

 

Kan du garantere at det blir liggende i fred?

 

Hvordan?

 

Få høre deg si at du garanterer null jordskjelv.

Null terrorister.

Null ulykker ved forsegling,eller med forseglingen.

Få høre at garanterer at du kommer til å ta selvmord dersom kvikksølvet blir et problem.

Selvfølgelig ikke.

 

Det må vi få kontroll over!

 

Security by obscurity er ikke holdbart i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

[...]

Få høre deg si at du garanterer null jordskjelv.

Null terrorister.

Null ulykker ved forsegling,eller med forseglingen.

[...]

Selvfølgelig ikke.[...]

Som lett kan motsies med "kan du garantere null ulykker ved en heving/fjening?".

 

Det kan jeg ikke garantere.

Men det jeg tror jeg kan garantere,er at dersom man setter anerkjent dyktige folk (feks fra Forsvaret) til prosjektstyring og kvalitetssikring) så er saken i de beste hender.

Forsøker man heving vil man være max konsentrerte,og ha tenkt på de fleste mulige hendelser. og ettterpå sover man godt.

Som sagt: jeg tror dette kan gjøres veldig sikkert,og med intens overvåking,er jeg ikke nervøs.

 

uansett vet man at man har gjort det man har kunnet.

Er det ingen som err enige?

Lenke til kommentar

[...]Er det ingen som err enige?

Når ble forsvaret noen autoritet på heving av vrak og fjerning av miljøgifter? Har sterk mistanke om at du vet lite/ingenting om hva risiko og konsekvens er ved ulike alternativer her, heving er det åpenbart mest risikofyllte (men er selvsagt en "varig løsning" om det går bra) man kan gjøre med vraket. Velger man en eller annen form for tildekking har man gode muligheter for å få full kontroll i ekstremt lang tid (ingen problem å lage f.eks stein/betongkonstruksjoner som vil vare i 500-1000 år (se pyramidene i egypt for ett ekstremt dyrt eksempel)) og med riktig utforming vil det være lett (men ikke gratis) å forsterke/utbedre tildekkingen ved senere behov (f.eks ved nye lag med betong/leire).

Lenke til kommentar

Klart det beste er å fjerne vrakene,men det er mange vrak, og de som ligger i norskerenna som skal være en fordypning på over 100 meter, blir nok gradvis tildekket av løsmasser som sedimenteres over. Så hvis noen foretok seg et dykk der nå så er det ikke sikkert de kan se så mye, noen master kanskje?

 

Forsvaret har nok kompetanse, men jeg tror ikke de vil gjøre det for da roter de til sedimenterte miljøgifter som da vil spre seg utover og inn i næringskjeden.

 

Men en skal huske på at kvikksølv finnes naturlig i naturen (det er et grunnstoff) og når en vet at det ble brukt mye kvikksølv under verdenskrigene så ser en jo at naturen ordner opp.

Som noen skrev i tråden her 500-1000 år. Jeg tror det går betydlig kortere tid.

Det fødes ikke så mange misdannede barn her nå, og det ser da ut som rovfuglene greier å få frem unger også. Slik var det ikke i 1970 årene og da vet jeg at det var skyhøye verdier av kvikksølv i fisk blant annet, og det var dårlig med rovfugl.

 

Noe som betyr at bruken av kvikksølv under 2 verdenskrig ikke lengre er så skadelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...