Gå til innhold

[Løst] Anbefaling av DAC/forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lest frem og tilbake, og tenkt minst like mye uten å bli enig med meg selv. Jeg har nå et Beyerdynamic DT250, og trenger mer futt i dette. Kjører nå rett fra integrert lydkort i pc'n uten forsterker, og det suger balle rett og slett.

 

Har et X-Fi Xtrememusic liggende som har vært trofast i mange år, og lurer på om jeg bør pensjonere dette eller om det fins bedre alternativer i dag?

 

Har egentlig tenkt på to muligheter:

 

1) Bruke X-FI Xtrememusic lydkortet sammen med en rør-DAC

 

Har da sett mye på ebay, og lest mange reviews som har konkludert med at dette er veldig gode amp'er. For eks: XiangSheng eller Little Dot MK3

 

Aner ikke hvorfor, men jeg har ekstremt lyst å prøve rør, da jeg har hørt så mye fantastisk om dette.

 

 

2) Drite i lydkortet og kjøpe DAC/lydkort kombo

 

Har for eksempel sett litt på X_FI HD, noen som har erfaringer med denne?

 

 

Er kun ute etter stereo, og er opptatt av god lydkvalitet. Det kommer til å bli brukt ca 70-80% til musikk og 20-30% spilling, så god lydkvalitet er viktig.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved bruk av dac så har det ikke noe å si hvordan lydkort du har, det er uansett bare digitalt signal som sendes ut fra din maskin. Husk at du trenger en forsterker i tillegg hvis ikke dac'en har dette innebygd. Mange vanlige høytalerforsterkere har litt dårlig headset-inngang, så kan være en idé å kjøpe en dedikert headsetforsterker for akkurat dette.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med et Beyerdynamic DT 770 PRO, riktignok er 32 ohm utgaven, som jeg føler ikke kommer helt til sin rett på et integrert lydkort. Det jeg vurderer er ASUS Xonar Essence STX, som har innebygget hodetelefonforsterker, og skal klare å drive det meste. Noe å tenke på hvis du ikke vil blåse for mye penger. Husk å kjøpe ST-utgaven hvis du ikke har (ledig) PCI-E i maskinen.

Lenke til kommentar

Det eksterne lydkortet X-FI HD som det linkes til. Så ikke fra spesifikasjonene om dette har eget power supply eller får strømmen sin fra USBen. Er det sistnevnte så bør man holde seg langt unna. USB leverer ikke nok strøm til å drive ting som hodetelefoner skikkelig.

 

Har selv Xtreme music, og det kortet er godt nok. Gå for en hodetelefon forsterker ved siden av. Kjøpte selv en billig rørforsterker fra ebay. Ikke å anbefale, legg litt mer penger i det. Slik som den du linket til, selv om jeg ikke er kjent med merket.

 

Det er ett par DACer og hodetelefon forsterkere her hjemme som får mye skryt, og faktisk ikke koster så altfor mye heller. Det var bare å komme på hva de het.

 

Det er litt morsommere med lyd når det er skikkelig lyd, også fra PC.

Lenke til kommentar

Hei. Har fulgt med mye på head-fi siste åra.

Har selv en AUNE HIFIDIY mk2. Og er veldig fornøyd med den både med musikk(Alt-rock/Nu-metal) og med spill. Brukes sammens med Grado RS1i(Musikk) og Beyerdynamic T50P(spill), har venner som har mye hi-fi utstyr(import ikke hi-fi kjeden xD) og har en del kompiza som er gamere. Har hørt nok på ASUS Xonar Essence STX med både Grado og Beyer, den er bra til å være et lydkort men foretrekker AUNE til 900kr ferdig importert enn det *verdens beste gamers-lydkort. Kjøper ikke Xonar essence selv om jeg får den til 350kr.

 

Styr unna XiangSheng, den har høy-jitter chip CS8416(Meget utdatert), veldig utdatert for dagens USB hodetelefon-forsterkere.

 

Little Dot MK3 har ikke innebygd DAC, så settet blir med DAC delen tot. blir ca. 450USD da matcher det ikke hodetelefonan du har. da trenger du hodetelefoner som trives med rør har MYE høyere impedans og i området 250-850USD.

 

Vil heller anbefale mest bestilte og minst solgte(bruktmarked head-fi) AMP+DAC enheter på verdens basis som har høyest kvalitet i forhold til pris: Audio-GD NFB-12 eller Sparrow.

Bestillings tid må påregnes 3-8 uka.

http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/Sparrow/SparrowEN.htm

http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/NFB12/NFB12EN.htm

 

Ingen knuser Audio-GD på hi-tech-chips, hi-fi-lyd og bygge-kvalitet i forhold til pris. No body, end.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ASUS Xonar Essence STX som lydkort og Musical Fidelity X-can v3 rørbasert forsterker i tillegg. Har testet Lydkortet alene som forsterker, og det fungerer meget bra på mine Beyerdynamic DT880, men jeg foretrekker rørlyden enda ett hakk over.

Så ett alternativ kan jo være å gå for ett slikt lydkort og evt kjøpe rørbasert amp senere? Lydkortet er virkelig bra i seg selv, og mye bedre enn Creative-kortene til stereo...

Lenke til kommentar

Jeg sitter med et Beyerdynamic DT 770 PRO, riktignok er 32 ohm utgaven, som jeg føler ikke kommer helt til sin rett på et integrert lydkort. Det jeg vurderer er ASUS Xonar Essence STX, som har innebygget hodetelefonforsterker, og skal klare å drive det meste. Noe å tenke på hvis du ikke vil blåse for mye penger. Husk å kjøpe ST-utgaven hvis du ikke har (ledig) PCI-E i maskinen.

 

Som også Occi nevner, så vil jeg heller foretrekke egen amp da jeg har mine tvil om at amp'en på lydkortet holder.

 

Det eksterne lydkortet X-FI HD som det linkes til. Så ikke fra spesifikasjonene om dette har eget power supply eller får strømmen sin fra USBen. Er det sistnevnte så bør man holde seg langt unna. USB leverer ikke nok strøm til å drive ting som hodetelefoner skikkelig.

 

Har selv Xtreme music, og det kortet er godt nok. Gå for en hodetelefon forsterker ved siden av. Kjøpte selv en billig rørforsterker fra ebay. Ikke å anbefale, legg litt mer penger i det. Slik som den du linket til, selv om jeg ikke er kjent med merket.

 

Det er ett par DACer og hodetelefon forsterkere her hjemme som får mye skryt, og faktisk ikke koster så altfor mye heller. Det var bare å komme på hva de het.

 

Det er litt morsommere med lyd når det er skikkelig lyd, også fra PC.

 

Sjekka litt mer, og det virker som den ikke har ekstern strømforsyning. Da blir vel kanskje denne også utelukket likevel. Ja, var egentlig det jeg tenkte mest på. Det aller største problemet nå er at jeg makser volumet på pc'n, uten at det blir særlig høyt. Så trenger sårt litt mer krutt. Tenkte derfor på å kanskje supplere med en skikkelig amp, og bruke xtrememusic-kortet inntil videre. Deretter kan jeg kjøpe en DAC ved et senere tidspunkt når jeg føler for å ta meg råd til det.

 

Hei. Har fulgt med mye på head-fi siste åra.

Har selv en AUNE HIFIDIY mk2. Og er veldig fornøyd med den både med musikk(Alt-rock/Nu-metal) og med spill. Brukes sammens med Grado RS1i(Musikk) og Beyerdynamic T50P(spill), har venner som har mye hi-fi utstyr(import ikke hi-fi kjeden xD) og har en del kompiza som er gamere. Har hørt nok på ASUS Xonar Essence STX med både Grado og Beyer, den er bra til å være et lydkort men foretrekker AUNE til 900kr ferdig importert enn det *verdens beste gamers-lydkort. Kjøper ikke Xonar essence selv om jeg får den til 350kr.

 

Styr unna XiangSheng, den har høy-jitter chip CS8416(Meget utdatert), veldig utdatert for dagens USB hodetelefon-forsterkere.

 

Little Dot MK3 har ikke innebygd DAC, så settet blir med DAC delen tot. blir ca. 450USD da matcher det ikke hodetelefonan du har. da trenger du hodetelefoner som trives med rør har MYE høyere impedans og i området 250-850USD.

 

Vil heller anbefale mest bestilte og minst solgte(bruktmarked head-fi) AMP+DAC enheter på verdens basis som har høyest kvalitet i forhold til pris: Audio-GD NFB-12 eller Sparrow.

Bestillings tid må påregnes 3-8 uka.

http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/Sparrow/SparrowEN.htm

http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/NFB12/NFB12EN.htm

 

Ingen knuser Audio-GD på hi-tech-chips, hi-fi-lyd og bygge-kvalitet i forhold til pris. No body, end.

 

Har faktisk sett litt på Aune også. XiangSheng var noe jeg kom over i går faktisk, så måtte bare spørre hvordan de var siden jeg aldri hadde hørt om det før. Little Dot MK3 har jeg iallefall lest utrolig mye bra om, og den later til å gi mye for prisen. Som jeg nevnte over, så er det først og fremst et ekstremt mangel på kraft som irriterer aller mest på nåværende tidspunkt. Hva mener du med at jeg trenger headsett som trives med rør? Rør har da blitt brukt på alt, og til og med de med 50ohm sett merker stor forskjell. Little Dot har blant annet en bryter under som du kan justere basert på hvor mange ohm settet ditt har.

 

Jeg bruker ASUS Xonar Essence STX som lydkort og Musical Fidelity X-can v3 rørbasert forsterker i tillegg. Har testet Lydkortet alene som forsterker, og det fungerer meget bra på mine Beyerdynamic DT880, men jeg foretrekker rørlyden enda ett hakk over.

Så ett alternativ kan jo være å gå for ett slikt lydkort og evt kjøpe rørbasert amp senere? Lydkortet er virkelig bra i seg selv, og mye bedre enn Creative-kortene til stereo...

 

Jeg kunne nesten tenkt meg motsatt rekkefølge, da jeg mangler mye forsterkerkraft hovedsaklig. Jeg tror jeg vil merke størst forskjell med amp kontra nytt kort?

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg bruker en Maverick D1, bestilt fra Kina - husker ikke hva den kosta meg totalt med frakt og toll, men rundt 1500,- Denne har det meste av innganger, coax.digital (bruker den når jeg kobler den mot CD spiller), optisk (brukes når jeg kobler den mot x-fi kort), og USB (brukes rett mot pc)

 

Den driver mine HD650 og AKG 701 helt fint. Bruker AKG når jeg kobler forsterkeren til PC, mens HD650 brukes de gangene jeg flytter den bort til CD spilleren.

 

Har kobla den til pc både ved å bruke USB og optisk på en og samme gang. Optisk er den kobla rett inn i x-fi kortet, og derfra får jeg lyd prosessert av lydkortet. Flott når man spiller. Skal jeg høre musikk så bytter jeg bare avspillingsmedie i windows, og kjører lyden direkte ut gjennom USB inn i forsterkeren. Merkelig nok klarere lyd, men mister her da mulighetene som ligger i x-fi kortet. Men alt i alt er jeg godt fornøyd.

 

http://www.mav-audio.com/base/product/tube_magic_d1

 

edit: ser dette muligens er en XiangSheng, og at brukere over anbefaler deg å holde deg bort fra denne. Dette kan jeg desverre ikke noe om, men jeg står likevel for det jeg har skrevet. For min del er jeg godt fornøyd.

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Hmm, interessant. Mener å huske å ha lest en plass at Maverick'en og XiangSheng benytter så og si samme innmat, uten at jeg skal si det helt sikkert. Men greit å høre flere innspill. Flere forslag? Vanskelig å bestemme seg for noe egentlig :p

 

Maverick er bra en forsterker, ikke noe tvil om.

Mener bare at Aune har litt mer moderne krets design og komponenter som dir9001.

Du kan gå til hi-fi kjeden med dine hodetelefoner og musikk og prøve å lytte på Argon HA-1, den har lignende krets design som AUNE, men AUNE er bedre uansett. Også kan du prøve Datakjeden eller noe annia data butikk for Xonar Essence STX(dtkjdn har det ikke på lager akk nu) så får du høre.

 

Men før jeg kjøpte AUNE har jeg kokt hjernen flere netter på rad på å re-search'e, og jeg bestilte den og er meget fornøyd.

 

Nå har du god mulighet, du kan kjøpe AUNE fra England for 165USD(990kr) med frakt, og du kan spørre om selgeren kan markere den som GiFT 40GPB, så slipper du å betale mva.

Det tar fra 2-4 dager å få pakke fra England til Norge.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ingenting om disse merkene (eller spesielt mye om dac), men ved å kjøpe et kombinert sett så kan det hende at begge to er halvveis kontra å kjøpe to separate som er fullverdige og gjør hver sin jobb bra. Eksempel er dac+amp fra Argon (hifiklubben), hvor dac'en ikke er på nivå med deres separate dac (dette sier til og med de ansatte). Vet ikke hvor aktuelt dette er for resten av markedet. Deler av Argon er også basert på kinesiske produsenter (hvertfall dac'en(e) deres).

Lenke til kommentar

Nå har du god mulighet, du kan kjøpe AUNE fra England for 165USD(990kr) med frakt, og du kan spørre om selgeren kan markere den som GiFT 40GPB, så slipper du å betale mva.

Det tar fra 2-4 dager å få pakke fra England til Norge.

 

Kan du linke til en nettside for denne?

 

Jeg leste også et par reviews av Audio GD NFB-12 og det virker som det er mye delte meninger. De fleste er enige om at komponentene er utrolig bra for prisen, men at lyden er litt skuffende. Har du prøvd NFB-12? Kan du kommentere på hvordan den sammenligner med en AUNE?

Lenke til kommentar

Jeg kunne nesten tenkt meg motsatt rekkefølge, da jeg mangler mye forsterkerkraft hovedsaklig. Jeg tror jeg vil merke størst forskjell med amp kontra nytt kort?

 

Asus-kortet har innebygget hodetelefonforsterker med 1/4" jack-tilkopling. Denne krever egen strømtilførsel fra strømforsyningen, og kan ikke sammenliknes men "vanlige" lydkort.

Det er kraft nok i massevis for normal bruk (ihvertfall på mine DT880..) Lydkvaliteten er også veldig bra!

Endret av Stratos
Lenke til kommentar

Hmm, heller mer mot Aune nå egentlig, pga DAC og amp i ett. Men for å gjøre det enda litt vanskeligere, what about this? :D

 

xD Jo-jo, Den er meget populær idag i mid-end hi-fi, har meget gode hi-end komponenter i dac, amp og usb seksjonen, meget bra sak det som trenger ikke oppgradering på lenge selv om du går innkjøp av nye hodetelefoner. Den er litt dyr men jeg er litt usikker om den matcher helt bra med dine HDTLFNR, eller vet ikke helt om det blir en verdiful dacamp i forhold til "pris" match med dine HDTLFNR i forhold til AUNE. Jeg har sterk tro at i første omgang vil du klare deg kjempe fint med billig AUNE, AUNE ER MYE BEDRE ENN Argon HA-1!!!

Har du mye penger å spytte ut sånn som 2.5k heller kjøp deg et sett med ekstra HODETELEFONER som Grado SR225/SR325(i,is), Alessandro, Fischer Audio FA003 + AUNE!!! ...........fra head-fi eller ebay.

Eller bare kjøp deg AUNE, seriøst, bro:)

 

EDiT(etter ca. 3timer i dype tanker) Kjøp heller LiTTLE DOT MK2, så slipper du å selge den.

 

 

Hmm, kan fort bli både dyrere og vanskeligere å finne noe hvis det kjøpes hver for seg. På DAC siden så er Beresford anbefalt mange steder har jeg lest, fant en på ebay som gikk på budrunde. Beresford 7510

 

Kanskje kombinere denne med en amp hadde vært noe?

 

Drop det:)! Den er ganske stor(på pc-bordet), og ikke pen, ikke de mest moderne komponenter heller, dyr frakt, før var det Baresford, nå er det AUNE og LITTLE DOT som selger mest og ruller head-fi - mid-fi/hi-fi verden(+ 4-5 produsenter mer).

 

Nå har du god mulighet, du kan kjøpe AUNE fra England for 165USD(990kr) med frakt, og du kan spørre om selgeren kan markere den som GiFT 40GPB, så slipper du å betale mva.

Det tar fra 2-4 dager å få pakke fra England til Norge.

 

Kan du linke til en nettside for denne?

 

Jeg leste også et par reviews av Audio GD NFB-12 og det virker som det er mye delte meninger. De fleste er enige om at komponentene er utrolig bra for prisen, men at lyden er litt skuffende. Har du prøvd NFB-12? Kan du kommentere på hvordan den sammenligner med en AUNE?

 

LINK: http://www.ebay.com/itm/Aune-HIFIDIY-Mini-USB-DAC-SE-Mk2-AMP-/150637312240?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item2312aef8f0#ht_3013wt_1163

 

Audio-GD må bare prøves, folk med beyerdynamic liker ikke eller HATER og BANNES på den xD, folk med Grado liker og er kjempe fornøyde.

Hmmm, har ikke prøvd Audio-GD selv, men har en venn som jeg stoler på i sør som har flere Audio-GD produkter, og han er veldig førnøyd, spesielt i kombinasjon med Grado.

Lenke til kommentar

De som har beyerdynamic kan også se på en kjempe bra sak fra Korea, Audinst HUD-MX1(1080kr inkl. frakt og mulig toll/mva vis deklarering på paken som gave under 1000kr* inkl.frakt, snakk med selgeren).

 

Dett er fin-fin mini-aggregat mellom AUNE og LiTTLE DOT MK2.

 

LiNK: http://www.ebay.com/itm/Audinst-HUD-mx1-Hi-Fi-USB-Audio-DAC-/180756697032?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a15f04fc8#ht_6724wt_1163

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...