Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC kræsjer med mer enn 1 minnebrikke


Anbefalte innlegg

Har problemer med min stasjonære PC, kjøpt i 2008, relevante spesifikasjoner finnes nederst i innlegget.

 

Maskinen har fungert godt i lang tid, plutselig begynte maskinen å reboote spontant, som om man skulle koblet fra strømmen.

Problemet ble verre og verre og til slutt rebootet den før man fikk lastet Windows. Registrerte at temperatur på CPU i BIOS var noe høy og gikk ut i fra at problemet skyltes dårlig kjøling av CPU. Oppgraderte CPU-kjøler, tempetaturene ble bedre men problemet vedvarte.

 

For å prøve å finne feilen så har jeg koblet fra alt unødvendig utstyr (koblet fra alle disker unntatt systemdisk), fjernet en og en minnebrikke osv.

 

Etter en del prøving og feiling har jeg funnet ut at systemet fungerer stabilt dersom jeg kun bruker 1 minnebrikke, det er det samme hvilken av minnebrikkene jeg bruker eller hvilket spor på hovedkortet den settes i. Med en gang jeg setter inn mer enn en minnebrikke så kræsjer systemet under lasting av Windows, har også prøvd å boote med Win7 DVDen med samme resultat.

Med kun 1 minnebrikke installert så fungerer maskinen som en drøm (dersom man ser bort i fra at det blir lite minne...).

 

MINNE:

Har flashet til siste tilgjengelige BIOS, justert opp volt til minnebrikkene til 2.0V (brikkene er merket med 2.0-2.1V, 2.0 var høyeste tilgjengelige valg i BIOS). Har prøvd å klokke ned hatigheten på minne i BIOS, alt uten resultat.

 

Har kjørt memtest fra memtest.org ved hjelp av minneplugg, ingen feil på noen av minnebrikkene enkeltvis. Test med alle brikkene i maskinen samtidig, dette gikk også uten problemer.

 

STRØMFORSYNING:

Mistenker at det er her problemet ligger, men er usikker.

 

I SIW kommer det opp greie resultater på strøm med unntak av +12V, SIW viser at spenningen skal være 8.19V (med 1 minnebrikke installert).

Med multimeteret måler jeg imidlertid ca 12V med svært lite variasjon under belastning.

De andre spenningene er også der de skal være målt med multimeter.

 

Siden jeg har koblet fra alt unødvendig burde 500W forsyningen være nok.

Har lest i diverse forum at programvarebasert spenningsmåling ofte viser feil og legger derfor min lit til multimeteret.

 

SKJERMKORT:

Ser ut til å fungere som det skal, men ser ikke bort i fra at det kan ha noe med problemene å gjøre. Maskinen kjører jo uten å reboote i BIOS og enkle ting som memtest uten å kræasje, det ser ut som om det skal skje litt på skjermen før maskinen stopper.

Har imidlertid vanskelig for å se at mer systemminne skal lage problemer for grafikkortet.

 

Forslag til videre feilsøking mottas med takk.

 

 

OS: Win7 64 bit

CPU: Intel® Core™2 Quad Processor Q9450 (12M Cache, 2.66 GHz, 1333 MHz FSB)

Strømforsyning: Antec 500W, fulgte kabinettet. Antec Sonata III

Hovedkort: ECS Elitegroup P35T, PGA775, FSB1333, 6x Sata, 7.1 Audio (P35T-A)

Grefikk: PointOfView GeForce 9800GTX PCI-E Dual DVI 512MB <> (R-VGA150900F)

Minne 2 x kit(4 brikker a 2GB): G.SKILL 4GB DDR2 Kit (2x2GB) PC2-8000 1000MHz Non-ECC CL5 (F2-8000CL5D-4GBPQ)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å kjøre Memtest86 på hver enkelt brikke?

 

Høres ut som lignende problem som jeg har hatt selv ved et par anledninger. Årsaken har da enten vært at en eller flere av rambrikkene ikke har vært helt som de skal, eller gåen minnekontroller.

Takk for svar.

 

Memtest er kjørt, bootet fra minneplugg.

 

Har testet minnebrikkene enkeltvis og sammen, ingen problemer....

 

Memtest kan surre og gå i timesvis uten at maskinen rebooter, så det er tydelig at problemet oppstår i det noe belastes (systemet kræsjer normalt under booting, når det begynner å komme grafikk på skjerm osv.).

Mistenker spenningsfall til minnebrikkene på grunn av feil/overbelastning, men er usikker på om jeg starte med å bytte strømforsyning eller hovedkort...

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet med en annen strømforsyning, samme problem...

Stemmer rimelig bra med at verdiene jeg fikk opp på multimeteret var innenfor grenseverdiene.

 

Alt tilsier vel da at det er hovedkortet som er gått, graffikkort og prosessor fungerer jo så lenge jeg kjører med bare 1 minnebrikke. Skal prøve å få testet minnet i annen maskin og teste et annet grafikkort i min maskin.

 

Men da heller det mot nytt hovedkort.

 

Noen som har tips om rimelig og greit hovedkort med 775 sokkel i ATX størrelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...