Gå til innhold

Telt for fjellturer


wergz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg blir fort inspirert av naturprogrammer, og siden jeg har hytte på fjellet syntes jeg burde begynne å telte ute. Ser etter et telt for 1-2 personer. Det skal kunne tåle litt, men også være innenfor en grei pris. Siden jeg ikke har greie på noe av dette så er det vanskelig å si prisklasse. Men for en "nybegynner" er det ikke noe viktig med et "allslags vær telt" til 10 000 kr..

 

Noen tips? :)

 

På forhånd takk!

-Marius

Endret av wergz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dropp Biltema, dropp tanken om lavvo. Biltema-kvalitet er ikke noe du vil ha inne på fjellet, lavvo er tungt å dra på.

 

XXL har de fleste Helsport-telt inne, gode telt til en ikke alt for dyr pris. Om du ikke vil ut med mer enn 1500 eller så får du en sv de rimeligere modellene, for 3-4000 får du et telt som er en hel del lettere. Ingen av de er egnet til å krysse Antarktis, men foreløpig er det kanskje ikke planen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dropp Biltema, dropp tanken om lavvo. Biltema-kvalitet er ikke noe du vil ha inne på fjellet, lavvo er tungt å dra på.

 

XXL har de fleste Helsport-telt inne, gode telt til en ikke alt for dyr pris. Om du ikke vil ut med mer enn 1500 eller så får du en sv de rimeligere modellene, for 3-4000 får du et telt som er en hel del lettere. Ingen av de er egnet til å krysse Antarktis, men foreløpig er det kanskje ikke planen?

 

Nei, det er til enkelt bruk. Overnatting i skog&fjell :D

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Stalltips: skal du gå relativt korte turer og ikke plages voldsomt av litt tung sekk holder billigvarianten. Er du opptatt av å ikke bære på mye og ikke trenger allverden med plass kjøper du et lite telt i Pro-serien. Ser f.eks. at fjorårets Ringstind Light selges ganske billig på XXL for tiden – men nyeste versjon er enda lettere ...

 

Skal du på turer i forblåst vinterterreng ville jeg vurdert noe litt større – både fordi det er kjekt med mer plass innvendig når det er kaldt ute (nok til å fyre primus, f.eks.) og fordi jeg ikke føler meg 110% komfortabel med én teltstang når snøen ramler ned.

Lenke til kommentar

Stalltips: skal du gå relativt korte turer og ikke plages voldsomt av litt tung sekk holder billigvarianten. Er du opptatt av å ikke bære på mye og ikke trenger allverden med plass kjøper du et lite telt i Pro-serien. Ser f.eks. at fjorårets Ringstind Light selges ganske billig på XXL for tiden – men nyeste versjon er enda lettere ...

 

Skal du på turer i forblåst vinterterreng ville jeg vurdert noe litt større – både fordi det er kjekt med mer plass innvendig når det er kaldt ute (nok til å fyre primus, f.eks.) og fordi jeg ikke føler meg 110% komfortabel med én teltstang når snøen ramler ned.

 

Men fordi jeg ikke skal kjøpe noe dyrt med en gang, tror du at jeg får et greit et til under 1000?

Lenke til kommentar

Etter anbefaling av Helsport kunne jeg kanskje kjøpt "Helsport Telt Nordmarka 2" ?

 

Dette teltet til bare 600 tviler jeg på...

 

Men tilbake til Helsport-teltet. Det er 3-sesongers (ikke vinter). Har det veldig mye å si?

 

Alle helårs-teltene til XXL går for 4000+ så det er det bare å utelukke med en gang..

 

Har man nok klær skal vel 3-sesongers gå fint? Noen innspill? :)

 

Under tusen? Jada. Såvidt.

 

Woops.. linket til samme! Hehe ;) Var igang med å skrive innlegget før jeg så det. Hva tror du?

Lenke til kommentar

Som en som har drevet på med friluftsliv i 25 år så vil jeg sterkt anbefale å gå for kvalitet og slitestyrke fremfor pris.

 

Sjelden man finner noe bra helårs som ikke koster 2000+ når det gjelder telt,veldig kjipt hvis ett telt har dårlige sømmer og det høljer ned med regn.

 

Helsport teltet har bra vekt(2.3kg,selv så har jeg ett 4000kr+ kroners 3 mannstelt som veier 2.5 kg, som har vært brukt i minus 15 og vind,samt om sommeren og pluss 25)

 

Helsport Stortinden 2 rød/gul er nok ett telt som jeg ville gått for i dag,men så telter jeg også om vinteren da.

 

Det går jo greit med ett Helsport Nordmarka 2 ,men det har nok sikkert noen svakheter om vinteren.

 

Til en person så blir det jo god plass,til 2 blir det litt trangt.

Lenke til kommentar

Nordmarka-teltet er helt ålreit. Veldig bra for prisen, og godt nok for det meste av normal bruk. Mangler noen av finessene fra de dyerere modellene, veier litt i forhold til hva du drar på, men ganske tett og rimelig stabilt i vind.

 

(Lurer faktisk på å kjøpe et Stortinden-telt.)

Lenke til kommentar

Nordmarka-teltet er helt ålreit. Veldig bra for prisen, og godt nok for det meste av normal bruk. Mangler noen av finessene fra de dyerere modellene, veier litt i forhold til hva du drar på, men ganske tett og rimelig stabilt i vind.

 

(Lurer faktisk på å kjøpe et Stortinden-telt.)

 

Tror du det går greit å kjøpe Helsport Nordmarka 2 til å starte med? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...