Gå til innhold

Hva er religion?


Thomaes

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg studerer for tiden filosofi, og jeg tar dette semesteret blandt annet et emne i Teologi. Underveis i lesingen blir det ofte spurt "Hva er religion?". Det er flere måter å beskrive det på. Noen forklarer det som en slags personlig og individuell overbevisning, andre forklarer det som et slags institusjonelt og organisert felleskap. Ninian Smart beskriver religion gjennom ulike dimensjoner, for eksempel etisk, rituell og læremessig dimensjon. Det jeg hadde satt veldig stor pris på er om du kan komme med din egen forklaring, eller om du har andre forklaringer du syns er interessante, på hva religion er. :w00t:

 

Bonusspørsmål: Faget er jo innenfor teologi, og mer konkret innenfor kristelig teologi, så hva mener du er forklaringen på hva Kristendom som religion er? Jeg ser for meg troen på Gud som helt primært, og Jesus, bibelen og andre kilder til "Divine Revelation" som sekundære komponenter i den kristelig tro, men dette er bare mine tanker. Å høre deres ville vært veldig behjelpelig :yes:

 

- Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg godtar ikke religion som en personlig overbevisning og individuell overbevisning. Da har vi alle hver vår religion. Jeg godtar heller ikke religion som noe institusjonelt og organisert. Det vil jo ekskludere de som er alene om en religion. Religion for meg er uavhengig av antall og kan ikke begrenses til noe som også kan beskrive politikk.

 

Religion er en slags tro på noe overnaturlig. Som resultat av en overbevisning eller opplevelse. For eksempel deler av ufologi kan jeg akseptere som religion.

Lenke til kommentar

Jeg godtar ikke religion som en personlig overbevisning og individuell overbevisning. Da har vi alle hver vår religion. Jeg godtar heller ikke religion som noe institusjonelt og organisert. Det vil jo ekskludere de som er alene om en religion. Religion for meg er uavhengig av antall og kan ikke begrenses til noe som også kan beskrive politikk.

 

Religion er en slags tro på noe overnaturlig. Som resultat av en overbevisning eller opplevelse. For eksempel deler av ufologi kan jeg akseptere som religion.

 

Gitt at vi definerer aliens som noe overnaturlig, men ja, ser poenget. Jeg sliter litt med å se ditt syn, du mener både at religion er en tro på noe overnaturlig, at personlig overbevisning ikke er godt nok, og at religion er uavhengig av antall? Kan det ikke være noe personlig?

Lenke til kommentar

Kan det ikke være noe personlig?

Jo, jeg tenkte i værste fall, altså at man kun skal definere religion som noe personlig. Jeg mener det kan være en personlig overbevisning, men ikke begrenset til.

 

Ufoer og slike ting kan være ikke-religiøst på en sci-fi måte. Men om man forandrer litt på det kan det bli svært likt religion eller også rent religiøst.

Lenke til kommentar

Kan det ikke være noe personlig?

Jo, jeg tenkte i værste fall, altså at man kun skal definere religion som noe personlig. Jeg mener det kan være en personlig overbevisning, men ikke begrenset til.

 

Ufoer og slike ting kan være ikke-religiøst på en sci-fi måte. Men om man forandrer litt på det kan det bli svært likt religion eller også rent religiøst.

Religion er overtro og vrangforestillinger satt i et system.

 

For at vrangforestillingene skal komme inn under kategorien religion, må disse vrangforestillingene støttes oppom av en gruppe mennesker som deler disse vrangforestillingene.

 

En religion er organisert. En religiøs trenger ikke være organisert for å være religiøs, men må ha troen på innholdet i en religion.

 

Religion består av dogmer (læresetninger) som da anses som sanne innenfor religionen. Alle utenfor religionen anser læresetningene som usanne, i alle fall helhetlig sett.

 

De religiøse ville ikke ha omtalt sin religion på den måten jeg omtaler religion. Hadde jeg vært relgiøs ville jeg byttet ut "vrangforestillinger" med forestillinger/syn, og "overtro" med tro. Siden jeg ser på religion hovedsakelig som overtro satt i system, så velger jeg å bruke det uttrykket.

 

Religion er bestemte forestillinger om verden, livet og døden, som går ut over det rent trivielle, og som er høyest diskutabelt.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...