Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Korsbånd-operasjon og skade. Har du noen spørsmål?


MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei nylig operert for korsbånd med nytt quadriceps graft. Noen som kjenner til denne type graft ? Alt jeg finner av informasjon omhandler hamstring eller patellar graft. Noen som kjenner til dette og som vet noe spesielt omkring opptrening etter denne typen korsbånd operasjon

Hei,

 

opererte i november med quadriceps graft. Min erfaring er at området vil være noe sårt i ettertid, men ikke uutholdelig. Hør med fysioterapeut hva gjelder opptrening.

Ellers er jeg veldig fornøyd med resultatet så langt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Håpe nåken er aktiv her enda , for eg har hatt stor hjelp og glede av å lese dinna tråden her. Dei dagane eg har vore lengst nede har eg lest igjennom tråden fleire gongar å blitt i mykje bedre humør.

Mi historie er :

Serie åpning på damelaget(fotball). Eg hadde trent meir enn nåken gong, hadde deltatt i fleire skirenn for å komme i best mulig form og jogga ekstremt mykje før serie åpning. Følte rett og slett at eg var i mitt livs form.

Men vi hadde fått nye trenara rett før seriestart , som ikkje visst kva eg var god for. Så eg blei faktisk benka HEILE første omgang. Å måla rant inn til motstanderen. Eg satt på benken og dirra fordi eg ville spele.Eg fekk beskjed om at eg skulle starte frå andre omgang. Stillinga var 4-0 til pause så målet mitt var at dei ikkje skulle få score mens eg var på bana. Eg sprang og sprang, og deg ente med at vi fekk 4-1 og så fekk vi 4-2. No var det 20 min igjen av kampen og vi hadde endelig føringa av kampen. MEN så skjer det selvfølgelig. Eg tek ballen frå ein motstander , ho kjøre kneet inn i kneet mitt samtidig som eg går motsatt vei med ballen. Eg hører med en gong at nåke revna i foten. Klarer umiddelbart ikkje å gå på foten. Etter et legebesøk kan ho fortelle meg at her er ingen skade og at eg skal komme tilbake om 6 veke på kontroll. Men eg er totalt uenig med lege siden eg kjenne at nåke er slete i kneet. Heldigvis tek bedriftlegen meg seriøst og sende meg til mr etter to veke. Total ruptur er svaret eg får.

Eg har ein umiddelbar følelse av at eg har kasta vekk det siste året av livet mitt siden eg har trena mange mange timer som eg ikkje får brukt til nåke no lenger.

No er det heldigvis 7 veke sida skadet og humøret er bedre , men fortsatt mykje smerte. Håper den lange bibel fortelling mi ikkje trøtta nåken, og håper at tråden kan bli aktiv igjen! Eg treng fleire historie å lese på dei dårlige dagane:-D Til opplysning så tapte vi kampen 4-2 , men den fattige trøsta er at trenaren kom bort til meg etter kampen å sa eg snudde kampen. ;-)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Relevant artikkel, noe av budskapet er at forebygging er svært viktig, og når skaden først har oppstått blir god sosial støtte veldig viktig:

 

https://www.aftenposten.no/100Sport/idrettspolitikk/12-aringer-kan-fa-mentale-problemer-etter-korsbandskader--Mange-far-langtidsplager-244257b.html

 

 

Pensgaard opplyser at det å ha hatt en skade, er den største prediktoren for at du skal få en ny skade.

 

Ellers hadde det vært interessant å kontakte noen i denne artikkelen for å høre hva statusen er 15 år etter :green:

 

 

Idrettsfolk som ødelegger det framre korsbåndet (hovedstabilisatoren i kneet) - en vanlig og svært fryktet skade i alpint og ballspill - kan om få år være tilbake i aktivitet etter bare to-tre måneder. Nå tar det opp til ett år.

 

Man hurtig-dyrker fram et nytt bånd ved hjelp av celler og veksthormon og monterer det i kneet. -Dette vil være en revolusjon, og klart om fire-fem år.

 

Tester på rotter viser at de nye båndene er like sterke som de opprinnelige, sier professor Lars Engebretsen optimistisk.

https://www.vg.no/sport/korsbaand-revolusjon-i-vente/a/5607805/

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Nyttig tråd, måtte registrere meg så jeg også kan bidra etterhvert.

 

Skadet meg høsten 2017, og skal opereres nå i desember. Skal ha nytt korsbånd foran og bak (ACL og PCL), og kanskje også LCL (sidekorsbånd på utsiden av kneet). Ganske omfattende skade jeg klarte å få, og har tatt sin tid før operasjon. Var inne for konsultasjon for et par uker siden, og legen skrøt av at jeg har klart å opprettholde en ok styrke i lårene. Måtte innrømme at det ikke har vært lett, kneet er (som man skulle tro) veldig ustabilt.

 

Spent på hva jeg har i vente. Nå gleder jeg meg bare til det er overstått, så jeg endelig kan starte på opptrening. Jeg trener en del nå de siste ukene, men det føles på en måte så bortkastet, selv om jeg vet at det ikke er det. Jeg vil bare være på bedringens vei, og starte å bygge styrke skikkelig igjen når kneet er klart for det. Styrken har definitivt ikke vært der den var før jeg skadet meg, og jeg har helt klart treningsmål for 2019 som sikkert er litt hårete. 

 

Noen andre som opereres denne tida?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...