Gå til innhold

Dele kablet nettverk via trådløst nettverkskort?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har for øyeblikket kun kablet nettverk siden jeg bor på hybel. Har en 4-porters switch for å få nett på ps3'en, men ville gjerne likt å ha wifi på mobilen og skolepcen i tillegg.

Vurderer å kjøpe en slik da jeg har et gavekort på cdon som jeg gjerne vil bruke før det går ut på dato.

 

Spørsmålet er da om det er mulig å dele nettverket jeg får inn via kabelen via dette nettverkskortet? Altså bruke det som en slags ruter? Har windows 7.

Skal uansett flytte på ny hybel til sommeren å da må jeg 99% sikkert bruke trådløst nett uansett.

Lest på nettet at folk sier den er bra opptil 150-200 meters hold, og det holder i massevis for min del, så lenge den er stabil.

 

NB! Skal nevnes at jeg bruker et studentnett og jeg har vært å fikla litt på nettverksinstillingene (authentication osv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du først skal gå til innkjøp av nytt utstyr vil jeg ikke anbefale å kjøpe et slikt nettverkskort, men heller en billig trådløs ruter.

 

Det er mye mindre plunder med en fast ruter, og den kan i de fleste tilfeller også brukes som et trådløst nettverkskort hvis du kobler den til PCen med nettverkskabel.

 

Når du setter opp et trådløst nettverk med en USB dongle så blir nettverket et "Ad-Hoc-nettverk" istedenfor et "infrastructure-nettverk" som du får med en ruter. Det er ikke alle enheter som støtter tilkobling til Ad-hoc-nettverk, og de som gjør det bruker veldig mye strøm, så det er dårlig egnet til mobiler.

Lenke til kommentar

Har hørt at det går ann å bruke en vanlig ruter ja, men det dumme er jo at den tar over ethetnetpluggen.

 

Men kan man bruke ruteren uten et trådløst nettverkskort? (hvor skal du få signal fra hovedruteren?)

 

 

 

En normal router vil oftest ha 4port switch og. Koble kabelen fra veggen og inn i routeren så har du tre kabla porter tilgjengelig. Bare husk at det er lurt å skru av DHCP delen av routeren ellers kan det bli en del krøll.

Lenke til kommentar

Heisan :) Jeg har et liknende problem. Har en kablet ruter som er koblet til tv og pc. Vil ha kabel til begge, ikke trådløst. Men har derimot tenkt å kjøpe et nettbrett, og DETTE vil jeg kjøre trådløst. Finnes det en liten (usb dongle størrelse feks) trådløs ruter (sender) som går i en av de fire UT portene på den kablede ruteren og tilhørende trådløs mottaker (usb dongle størrelse feks) som puttes i nettbrettet ?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Hvilket nettbrettet er det snakk om? di fleste nettbrettet har innebygget trådløst...så usb dongle blir unødvendig..

 

Kjøp deg en trådløs router,og bytt den ut med den "routeren" du har fra før..er 4 porter på en trådløse routeren og..

Endret av TaZ
Lenke til kommentar
Hvilket nettbrettet er det snakk om? di fleste nettbrettet har innebygget trådløst...så usb dongle blir unødvendig
Ok, er ikke helt oppdatert på dette med trådløst, så visste ikke at det kan være innebygget :) Takk for infoen. Har ikke bestemt meg for hvilket nettbrett. Blir en av de billigste. Skal stort sett bare leke meg med den :)

 

Er det enkelt å få et trådløs overføring av bilde/lyd også ? Altså feks viser filmer fra nettbrettet på tv'en ?

 

Kjøp deg en trådløs router,og bytt den ut med den "routeren" du har fra før..er 4 porter på en trådløse routeren og
Joda, DET vet jeg er mulig, men liker best fast tilkobling til stasjonær pc'en :) Jeg får tenke litt på det :)

Takk for råd og tips! :)

Lenke til kommentar

 

 

Kjøp deg en trådløs router,og bytt den ut med den "routeren" du har fra før..er 4 porter på en trådløse routeren og
Joda, DET vet jeg er mulig, men liker best fast tilkobling til stasjonær pc'en :) Jeg får tenke litt på det :)

Takk for råd og tips! :)

 

..du kan forsatt ha stasjonær pc'en kablet med en trådløs router..

Lenke til kommentar

 

 

Kjøp deg en trådløs router,og bytt den ut med den "routeren" du har fra før..er 4 porter på en trådløse routeren og
Joda, DET vet jeg er mulig, men liker best fast tilkobling til stasjonær pc'en :) Jeg får tenke litt på det :)

Takk for råd og tips! :)

 

..du kan forsatt ha stasjonær pc'en kablet med en trådløs router..

Ok :) Man leser en' ting, men tenker noe annet :) Trodde trådløst automatisk betød at routeren ikke hadde porter - alt gikk trådløst. Min feil! :) Da kan jeg bare bytte ut den veldig enkle og billige (med tråd) med en trådløs. Takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du har jo også vanlig streaming, men som regel må du ha bra nett og signalstyrke for at det skal bli vellykket
Hvordan setter du opp det ? Hva slags utstyr trenger man ?Skjønner ikke helt hvordan man får bildet fra nettbrettet til tv skjermen på den måten. Takk
Lenke til kommentar
Du har jo også vanlig streaming, men som regel må du ha bra nett og signalstyrke for at det skal bli vellykket
Hvordan setter du opp det ? Hva slags utstyr trenger man ?Skjønner ikke helt hvordan man får bildet fra nettbrettet til tv skjermen på den måten. Takk

 

Vel, eneste jeg kjenner fra streaming er mellom pc og ps3, men vet at du kan laste ned apps til tableten som kan streame, men for tven tror jeg du må ha koblet til en mediebok o.l., med mindre du har smart-tv (det finnes sikkert et program til smart-tv'er som gjør den streaming-klar vil jeg tro)

Lenke til kommentar

Skal du ha bildet (skrivebord mm) fra nettbrett til TV, så er det vanligste å bruke HDMI-kabel mellom de.

Selv bruker jeg mediaserver på hoved-PC. Den leverer da multimedia til alle maskiner og TV i nettverket.

På TV bruker jeg PS3 for å motta video, som så viser den på TV-skjermen.

For Android bruker jeg Plex.

 

Ellers kan TVersity være en løsning.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...