Gå til innhold

tips til spill pc (mellomklasse budsjett)


Anbefalte innlegg

budsjetts pc tiltenkt spill (battlefield 3).

 

er en stakkarslig student og lommene er ikke særlig dype om dagen.

vurderer å bruke maksimalt 10-11 rikslapper. dette skal dekke alle komponenter

samt chassi og skjerm. samtidig er jeg veldig innstilt på å få satt sammen noe

som hovedsaklig skal kunne kjøre battlefield 3 på høyest mulig grafikk uten

å slite så alt for mye.

 

dette er mitt foreløpige resultat: (bestiller innen slutten av februar)

 

pcsetupe.jpg

 

kom gjerne med innspill!

 

(ps. går for en SSD til å begynne med, da jeg kun skal ha noe programvare, OS og

et par spill installert foreløpig) så går jeg nok for en ekstra mekanisk harddisk i etterkant.

Endret av niqen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Fractal R3 er et bedre kabinett å bygge i, samt at det har støydemping. I tillegg har du harddiskbrønner med plass til SSD, med Antec Three Hundred må du ha en egen bracket for å få skrudd fast en slik. Byttet selv fra Three Hundred til R3 pga. plassmangel (Crossfire + mange disker gikk ikke i Three Hundred) og er meget fornøyd med den avgjørelsen.

2. I den prisklassen ville jeg satt opp et Z68-hovedkort. Ikke at det har allverden å si, men du får gode Z68-hovedkort for rundt tusenlappen.

3. Skjermkortet er et dårlig kjøp. Sats på HD 6870/GTX 560 Ti eller bedre. HD 6870 er bedre enn GTX 560, og koster typisk noen hundrelapper mindre. Selv ville jeg nok penset meg inn på GTX 570/HD 6950 avhengig av om det blir rom for det i budsjettet.

4. SSD fremfor platedisk er et lurt valg, men 128 GB er ikke allverden. Per i dag bruker jeg 45 GB av C-partisjonen, mens spill (som ligger på platedisk) tar til sammen 147 GB (hvorav Steam-mappen min utgjør ca 85 GB), altså 192 GB totalt. Da har jeg om lag 20 spill installert. For kun OS, litt programvare og BF3 bør 128 GB holde. Origin-mappen min (kun BF3) tar ca 15 GB.

Lenke til kommentar

takk for fine forslag! :)

 

mulig det blir et HD 6970 på meg, får se litt an på

hvordan budsjettet former seg fremover.

fractal R3 var et minimalistisk og fint kabinett, tror jeg

faktisk skal gå for et slikt! liker ikke kabinetter med neon, haugevis av synlige vifter og slikt, ser ikke på det som noe nødvendig til mitt bruk. :p

 

forresten, ang minne.

 

ser på disse to (og havner nok på 8 gb versjonen):

 

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB

 

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

 

hva er forskjellen på disse to egentlig? ikke rare prisforskjellen mellom 8 og 16 gb.

hvilke av disse bør jeg satse på for spilling?

 

kan egentlig ikke få meg selv til å tro at man trenger 16 gb for å kunne kjøre eksempelvis battlefield 3 knirkefritt, men ville bare høre med dere :)

Lenke til kommentar

til spill bruker du omtrent 4GB minne i de mest krevende spillene, så du trenger egentlig ikke noe mer enn 8GB minne (fordi det er så billig)

 

men du burde heller gå for de vengeance brikkene som har lav kjøler, dagens minne produserer ikke noe særlig varme, så det er ikke noe problem, grunnen til at du bruke ha disse er at du ikke kan bruke store prosessorkjølere med store minnekjølere. (Corsair Vengeance LP 8GB (2x4GB))

 

kan jo også prøve Dustinhome.no for å få ned prisen, komplett vanligvis en veldig dyr butikk

Lenke til kommentar

srbz: Såvidt jeg vet har den siste revisjonen av antec300 monteringsplass for en 2,5" enhet i bunn. Så du skal derfor ikke trenge en ekstrabrakett for å montere SSD. Selv har jeg på det meste kjørt 5 disker +SSD i konePC'en og det var ikke problematisk etter mitt syn. Men da hadde jeg et grafikkort av moderat størrelse sånn cirka likt 5850.

 

Men med bare en eller to disker pluss SSD er det plass i massevis til grafikkort, det vil da være mulig med kort opp til 28cm lengde (mener jeg målte plassen til denne lengden)

Lenke til kommentar

srbz: Såvidt jeg vet har den siste revisjonen av antec300 monteringsplass for en 2,5" enhet i bunn. Så du skal derfor ikke trenge en ekstrabrakett for å montere SSD. Selv har jeg på det meste kjørt 5 disker +SSD i konePC'en og det var ikke problematisk etter mitt syn. Men da hadde jeg et grafikkort av moderat størrelse sånn cirka likt 5850.

 

Men med bare en eller to disker pluss SSD er det plass i massevis til grafikkort, det vil da være mulig med kort opp til 28cm lengde (mener jeg målte plassen til denne lengden)

Ok. Selv har jeg to stk HD 5850 sammen med flere disker, og det ble rett og slett ikke plass til alle diskene ettersom skjermkortene hver stjeler et par-tre harddiskbrønner ettersom disse er vendt innover i kabinettet. Fractal R3 har på sin side harddiskbrønnene vendt ut mot åpningen av kabinettet, slik at du kan utnytte alle brønnen uavhengig av hvor mange eller store skjerm-/ekspansjonskort du har ellers.

Lenke til kommentar

ja dustinhome er en veldig prisgunstig butikk (på enkelte varer i det minste).

grunnen for a jeg begynte å suse innom komplett var vel mest av gammel vane.

har alltid bestilt pc'er derfra, og det har vel blitt rundt 4 pc'er totalt opp gjennom årenes løp. :)

 

jeg kommer til å kjøpe denne maskinen del for del, ettersom jeg har stram økonomi (studentlife) men regner med å kunne ha alt jeg trenger innen rundt 3 måneder.

 

stusser fortsatt litt på det med skjermkort.. jeg skal hovedsaklig nå i første omgang ha meg et bra kort som bør yte "greit" i battlefield 3. har planer om å eventuelt kjøre to kort i crossfire, men i første omgang blir det kun ett kort. så HD 6870 er "a safe bet"? :p

Lenke til kommentar

ja dustinhome er en veldig prisgunstig butikk (på enkelte varer i det minste).

grunnen for a jeg begynte å suse innom komplett var vel mest av gammel vane.

har alltid bestilt pc'er derfra, og det har vel blitt rundt 4 pc'er totalt opp gjennom årenes løp. :)

 

jeg kommer til å kjøpe denne maskinen del for del, ettersom jeg har stram økonomi (studentlife) men regner med å kunne ha alt jeg trenger innen rundt 3 måneder.

 

stusser fortsatt litt på det med skjermkort.. jeg skal hovedsaklig nå i første omgang ha meg et bra kort som bør yte "greit" i battlefield 3. har planer om å eventuelt kjøre to kort i crossfire, men i første omgang blir det kun ett kort. så HD 6870 er "a safe bet"? :p

 

HD 6870 er et ganske godt kort, men i crossfire i BF3 så har det litt lite VRAM, det er godt å ha i bakhodet ;)

 

og hvis du er student og skal kjøpe del for del så er det jo ganske smart med dustin siden de har gratis frakt for studenter ;)

Lenke til kommentar

skjønner ;) godt mulig jeg kun går for ett enkelt skjermkort og dropper crossfire også.. var bare en tanke. men nå er jeg på budsjett i tillegg, så da er det nok lurt å holde litt igjen på "midlene". man får jo tross alt en veldig brukbar maskin til en nokså "overkommelig" pris nå for tiden :)

 

stusser litt på HD 6950, men jeg får se det an litt. takk for gode tips så langt!

og gratis frakt for studenter liker vi! :D

Lenke til kommentar

HD 6870 er et ganske godt kort, men i crossfire i BF3 så har det litt lite VRAM, det er godt å ha i bakhodet ;)

Crossfire krever ikke mer VRAM.

 

jeg vet det... men hvis man kjører crossfire er det vanligvis for å få kjørt ett spill på ultra og lignende, men i BF3 så vil ikke 1GB VRAM være tilstrekkelig i forhold til hvilke innstillinger man kan sette spillet på med den kraften

 

som for eksempel, jeg kjørte først GTX 570 med 1,25GB VRAM på high i BF3 det var helt uten problemer, så snart jeg fikk ett til GTX 570 med 1,25GB VRAM så satte jeg innstillingene på ultra, men 1,25GB VRAM er ikke nok til BF3 på ultra uten at det lagger en gang i blant (skjermoppløsning er 1920x1080)

Lenke til kommentar

da er lista "oppdatert" med noe som nærmer seg en ferdigstilt handlekurv.

fortsett gjerne å kommenter / gi tips.. men synes det begynner å se greit ut. :)

 

pcsetup.png

 

vet det koster 100kr mer, men vil så sterkt anbefale deg en modulær strømforsyning: OCZ ZT 650W

 

kan jo også spare deg 20kr på hovedkortet ved å velge Asus P8Z68-V LX, grunnen til at jeg nevner dette er vel rett og slett UEFI BIOSen som er på Asus hovedkortet, noe gigabyte hovedkortet ikke har

Lenke til kommentar

slik ser lista altså ut pr dags dato og jeg føler vel at den begynner å bli ganske så gjennomtenkt, etter å ha bl.a rådført meg med dere :)

 

pcsetupe.jpg

 

mangler fortsatt skjerm og skjermkort. snuser litt på HD 7950, selv om det kanskje blir litt vel dyrt. men er i tenkeboksen. man _må_ vel nødvendigvis ikke ut med mer enn 2,500 - 3000 for et ålreit skjermkort som takler battlefield 3 uten store problemer?

 

ser også etter en skjerm - 23-24" med rask responstid og helst 120hz. noen

som kan komme med noen anbefalinger? har sett litt på BenQ / samsung, men får liksom ikke

bestemt meg. er ikke så mange brukertester å oppdrive heller. tips tas imot med store takk som vanlig :)

Lenke til kommentar

:D

 

har sikkert bestilt og satt sammen 5-6 forskjellige oppsett de siste 12 årene, men nå er det faktisk 4 år siden jeg solgte det siste oppsettet jeg hadde, og må si jeg ble litt overrasket over prisene nå om dagen. hadde trodd det skulle svi kraftig i lommeboka, men man får faktisk nokså brukbare komponenter til en veldig overkommelig penge, så fremt man ikke er superkresen da. så det er bra :)

 

ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II virker veldig ålreit ja, men det er litt stort har jeg fått inntrykk av. (kjipt å kjøpe noe som tar for mye plass). men absolutt et

kort man ikke skal kimse av, og det er i "riktig" prisklasse for mitt vedkommende!

 

det blir nok en todelt bestilling, tar alt utenom skjerm og skjermkort først, så får jeg litt ekstra tid på å bestemme meg.

 

BenQ XL2420T virker som en veldig ålreit skjerm, men kanskje litt for "fancy". kanskje litt over budsjettsgrensa mi også, men ser for meg at jeg skal legge av rundt 2000-2500 til skjerm.

 

lillebroren til XL2420T, BenQ XL2410T virker jo grei den og? jeg får se hva jeg bestemmer meg for, ettersom jeg har litt begrenset budsjett.

Endret av niqen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...