Gå til innhold

Softboks til nikon SB-700


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på. Paraplyer er utrolig billige, softboxer er litt dyrere. Kvaliteten på lyset er i mine øyne ganske lik, gitt samme diameter.

 

Du kan ta en titt på http://www.zarias.com/modifiers-from-day-03-of-my-creativelive-class/ <- denne siden, her har du en oversikt over forskjellige ting som forandrer lyset ("modifiers", softbox, paraply, beauty dish, etc.). Mange vil gjerne se veldig lik ut, men les gjennom teksten på toppen for å forstå hva du ser etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du først må velge er om du skal lage et studio for og fotografere forhåndsbestemte positurer, eller fotografere med lyssetting i uforutsette situasjoner.

 

Paraplyer/softbokser/stativ, kabler, etc. er ikke noe man flytter rundt omkring etter motivet, man flytter motivet :)

 

Hva med å begynne med en liten softboks* til å sette på blitsen samt en kabel så du kan håndholde blitsen litt ut fra kameraet, da blir du straks mobil.

 

* det finnes veldig mange forskjellige typer softbokser, typisk så koster de mye mindre på Ebay.

Lenke til kommentar

Jeg har to stykker, en Softbox LQ-107 og en på ca. 40x40cm.

 

Den lille bruker jeg når blitsen er påmontert kameraet og håndhold, den store må jeg ha på stativ ved siden av og/eller kabel/trådløs.

 

Har du prøvd å reflektere blitslyset ved og rette blitsen opp i taket når du fotograferer innendørs, det for å unngå skarpe skyggeoverganger og overeksponert motiv ?

Lenke til kommentar

aha, takker for det, disse skal jeg se nærmere på!

Ja, har prøvd å kjøre blitsen i taket og må si jeg ble forundret over hva en ekstern blits gjord emed bildene. Nesten så jeg vil anbefale ekstern blits før nytt objektiv til folk! Tanken med softboks er å skape mer retningsbestemt lys, og da blir det vel for hardt uten en slik "blitsmykner...."

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om ta med dette ut (tenk framover !!) uten bil eller utenfor allfarvei så tenk størrelse og vekt. Har selv 2 60x60cm softbokser fra Lastolite men syns de blir for knotete å pakke sammen selv om de tar svært liten plass sammen.

 

Lastolite kom i fjor med en morsom 90cm paraply som er slått sammen som en dameparaply og går ned i kameraveska, kan også kjøpes med ett lite grep som blitsen settes på håndholdt.

 

http://www.lastolite.com/trifold-umbrella.php

 

For min del noe av det mest geniale de lanserte i fjor.

Lenke til kommentar

Jo større boks jo mer diffus/soft blir lyset.

Vil en 40*40cm som du linket til kunne gjøre jobben ved portrett?

 

Joda, men til hel-portrett blir de nok litt små, dette er en overveiing over mobilitet vs kvalitet og man trenger minst to for og få et jevnere lys, eller kombinere med en reflektor.

 

Ville nok heller gått for en større hvis man skal ha en stor softboks siden mobiliteten er relativ lik på 40x40 og 60x60cm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du kan komme langt med kun 1 softbox,, men det krever litt øving.

Kjøpte selv en 60*60 EzyBox før jul, vist seg å være veldig hendig, gir ett utrolig pent og mykt lys med to diffuserduker. Nå har du allerede bestilt en softbox, men vil anbefale og også se på en paraply. Ville nok selv gått for en type som kan både brukes som reflektor og shoot-through, da det gir deg litt flere mulighet til å styre lyset.

Lenke til kommentar

Jepp, kombiner gjerne med naturlig lys, du vil bli overrasket hvor bra det kan bli, og hvor naturlig utseende du kan få på lyset.

Vet ikke om det følgte med sånne fargede gel-strips til SB-700'en, men det kan også anbefales hvis du ønsker å være litt kreativ i forhold til farge på lyset.

Lenke til kommentar

Det var babyfotografering som var målet, ikke sant?

 

Hva med en slik: http://www.garyfongestore.com/featured-products/lightsphere-collapsible.html

Eller enda bedre, denne: http://www.ebay.com/itm/Universal-Cloud-Lambency-Flash-Diffuser-Canon-Nikon-/170620757200?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item27b9ca24d0

 

Jeg brukte en slik, sammen med en SB900 og 50mm f1.4 med fin-fine resultater når min arving kom til verden. Og siden jeg venter nr to i disse dager, så vet jeg av erfaring at det enkle ofte er det beste.

 

Så lenge du ikke skal ha et seriøst studio oppsett, men kun en enkel og grei løsning til å fotografere småbarn/babyer, så mener jeg at dette er helt greit. Det er tross alt ikke forsiden av vogue du skal komponerere, men fine familiebilder til glede for både besteforeldre og svigerbeist.

 

Det er viktig å ikke overdrive heller, for da blir terskelen for å ta bildene en del større når man må rigge til så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...