Gå til innhold

Softboks til nikon SB-700


Anbefalte innlegg

Det var babyfotografering som var målet, ikke sant?

 

Hva med en slik: http://www.garyfongestore.com/featured-products/lightsphere-collapsible.html

Eller enda bedre, denne: http://www.ebay.com/itm/Universal-Cloud-Lambency-Flash-Diffuser-Canon-Nikon-/170620757200?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item27b9ca24d0

 

Jeg brukte en slik, sammen med en SB900 og 50mm f1.4 med fin-fine resultater når min arving kom til verden. Og siden jeg venter nr to i disse dager, så vet jeg av erfaring at det enkle ofte er det beste.

 

Så lenge du ikke skal ha et seriøst studio oppsett, men kun en enkel og grei løsning til å fotografere småbarn/babyer, så mener jeg at dette er helt greit. Det er tross alt ikke forsiden av vogue du skal komponerere, men fine familiebilder til glede for både besteforeldre og svigerbeist.

 

Det er viktig å ikke overdrive heller, for da blir terskelen for å ta bildene en del større når man må rigge til så mye.

 

Vil denne gjøre en bedre jobb en softbox 40*40 som det var linket til over her? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil denne gjøre en bedre jobb en softbox 40*40 som det var linket til over her? :whistle:

 

En softboks vil gi et mer rettet lys, men en diffuser "gary fonge/og lingnende" vil spre lyset mer og vil fungere til større/store motiver, blir brukt spesielt der man ikke kan bruke eksisterende vegger/tak for å spre lyset.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for svar :thumbup:

 

Den nevnte 40*40 softbox kan jeg rette rett mot knerten, etter at jeg har funnet ut hvilken avstand fra blits til babyen som trengs for å få ønsket lys..., eller bør den gå i veggen først.?

Og til akkurat baby-foto, hvem av de vil fungere best vil dere mene?

Lenke til kommentar

 

Vil denne gjøre en bedre jobb en softbox 40*40 som det var linket til over her? :whistle:

 

Den største (eneste?) fordelen, slik jeg ser det; kontra en diger softboks som kanskje må monteres og pakkes ned, er tilgjengeligheten.

 

Det er bare å plugge den på blitsen, så er den klar til bruk. For mitt vedkommende så ligger den ofte fastmontert og dermed også enda lettere tilgkjengelig. Da er det fort gjort når anledningen skulle by seg, og det er ofte de spontane øyeblikk som har gitt meg de beste bildene.

 

Men jeg skal selvfølgelig ikke kimse av gode råd fra både mer erfarne og langt dyktigere fotografer enn meg, og vurderer derfor å skaffe meg en softboks selv for å teste ut resultatet. :)

 

En slik "tupperware" løsning kan forøvrig også brukes som direkte lys, da toppen også fungerer som en liten softboks. Men den er nok ikke like god som en softboks i størrelse 40 x 40.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilket materiale bruker han her? Min engelsk er ikke god nok til å oppfatte den middelmådige lydkvaliteten.

Tror han bruker en form for gjennomsiktig vinyl. Du kan bruke mye forskjellig, div. pakkematerialer kan brukes, tupperware produkter kan også brukes. Det er stort sett kun fantasien som setter begrensingen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...