Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hastesak! Så noe "poppet" i hovedkortet og det lukter røyk!


Anbefalte innlegg

Prøvde å bytte ut ram for å se om jeg kunne få det til å funke igjen siden MemOK! lyste rødt da det plutselig smalt lit i området av rammen og Memok! LED lampa så så jeg litt røyk. Det lukter brent her.

 

Hva er sjansen for at hovedkortet er helt total ubrukelig so far?

 

Trenger helst øyeblikkelig svar. :no:

Endret av Haygon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok du ut strømmen før du prøvde å bytte ram?

 

Ikke første gangen men da skjedde det ikke noe, men så tenkte jeg at jeg burde det, og skrudde av PSU og dro ut ledning men ventet sikkert ikke lenge nok til at lampene på HK sluttet å lyse da jeg byttet ram rett før det skjedde.

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Då tipper eg det har skjedd noko der. Er _veldig_ viktig at du tar utav all strøm, venter 30 sek++ før du gjer noko som heilst inni PCen ;)

 

Nøyaktig kva som er øydelagt er vanskeleg å seie, klarer du å boote maskina i det heile tatt?

 

( Prøv med kun ei rambrikke i f.eks. )

Lenke til kommentar

Då tipper eg det har skjedd noko der. Er _veldig_ viktig at du tar utav all strøm, venter 30 sek++ før du gjer noko som heilst inni PCen ;)

 

Nøyaktig kva som er øydelagt er vanskeleg å seie, klarer du å boote maskina i det heile tatt?

 

( Prøv med kun ei rambrikke i f.eks. )

 

Har hatt en laaaang rekke med problemer med bygginga av denne PCen og vil summere litt:

 

Sett bortifra mange praktiske ulemper og problemer med monteringa så først og fremst fikk jeg den ikke til å vise noe skjermbilde på boot og Skjermkort vifta ulte som fy når jeg skrudde på PCen.

 

Da plugget jeg til en ekstra PCI E strømkabel til skjermkort øverst som jeg hadde glemt å da gikk det bra. Jeg fikk skjermbilde, Kortet var stille og alt var greit.

 

Men etter et par demontering og remonteringer pga at jeg prøvde å finne ut praktiske monteringsløsninger i kabinettet, slutter skjermbildet å komme opp når jeg bootet den med det samme opsette jeg hadde da det funket. Skjermkort var stille på boot, men ingen skjermbilde

 

I tillegg hadde MEMOK! DRAM_LED lampen begynt å lyse på boots så jeg bestemte meg for å flytte på ram og diverse og da skjedde det problemet med røyk og alt slikt.

 

Nå er jeg vist tilbake med det at PCen starter, skjermkorter bråker noe sinnsykt og inget skjermbilde. Det står kun 1 rambrikke I på blått spor.

 

MEMOK lampa lyser ikke mer men det er kanskje fordi den sprakk ( ? )

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Då tipper eg det har skjedd noko der. Er _veldig_ viktig at du tar utav all strøm, venter 30 sek++ før du gjer noko som heilst inni PCen ;)

 

Et greit tips angående det er å trykke på av/på knappen en gang etter du har dratt ut strømkabelen. Viftene vil da ta en omdreining eller to, ettersom kondensatorene i strømforsyninga tømmes. Da vil garantert all strøm som evt. skulle ligge igjen i maskinen være borte. :)

Endret av Vaffeltryne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...