Gå til innhold

hva bruker dere redigeringsprogram til, hva er greit og starte med


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken kamerafabrikat har du ?, kan hende det følger med gode redigeringsprogram.

 

Bruker selv Adobe Lightroom 3 "LR3", et relativt genialt program som gjør alt så som katalogisering, kompensering av objektivfeiler og rask redigering av mange bilder "grupperedigering" samt rask tilgang til redigeringsverktøy. En annen fordel er at man kan laste ned såkalt Presets som gjør at man kan bruke div. bildestiler som andre har laget.

Du kan laste ned en 30 dagers prøveversjon før du bestemmer deg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvilken kamerafabrikat har du ?, kan hende det følger med gode redigeringsprogram.

 

Bruker selv Adobe Lightroom 3 "LR3", et relativt genialt program som gjør alt så som katalogisering, kompensering av objektivfeiler og rask redigering av mange bilder "grupperedigering" samt rask tilgang til redigeringsverktøy. En annen fordel er at man kan laste ned såkalt Presets som gjør at man kan bruke div. bildestiler som andre har laget.

Du kan laste ned en 30 dagers prøveversjon før du bestemmer deg.

 

Har et canon d50, men lurer også på hva er det som regel gjør med bildene, når en setter seg ned for og redigere?

Lenke til kommentar

Har et canon d50, men lurer også på hva er det som regel gjør med bildene, når en setter seg ned for og redigere?

Det avhenger av bildet. Ting som jeg ofte gjør er å beskjære bildet, rette opp horisonten, juster kontrast og eksponering. Kanskje konvertere til s/h. Legge på en vignettering, kanskje.

Lenke til kommentar

Syntes Lightroom var enkelt å sette seg inn i, og vil anbefale det. En fordel med Lightroom er at nesten alle bruker det, så det er svært enkelt å finne grundige tutorials på nettet.

 

Nå er Lightroom 4 beta gratis i hvert fall fram til 31. mars, så hvis jeg var deg ville jeg lastet ned og forsøkt.

 

Jeg begynte med Lightroom 3 beta den gang det var gratis, og fant fort ut at dette kunne jeg ikke være foruten.

 

Har du Mac er Aperture et rimeligere alternativ, men dette har jeg ikke forsøkt.

Lenke til kommentar

Hvis du har Canon kan du like gjerne starte med Canon DPP som fulgte med kameraet.

Har du ikke CD'en tilgjengelig kan du få lastet ned og installert det ved å endre en registry nøkkel på maskinen.

 

Ellers som nevnt over, Lightroom. Lightroom4 beta ble nettopp sluppet og kan lastes ned mot registrering på Adobes hjemmesider. Ville ikke kjøpt LR3 nå, da fullversjonen av LR4 trolig blir lansert innen to måneder.

 

Hva man velger å gjøre med bildene sine er veldig opp og ned fra person til person. De aller fleste har absolutt ikke behov for Photoshop for å redigere bilder.

Personlig justerer jeg som oftest farger, sort/hvit nivå - evt. konvertere til sort/hvit, endring av kontrast og fargemetning. På enkelte landskapbilder går jeg kanskje videre med PS, men selv da blir det stort sett kun justering av levels og curves. (Curves kan også justeres i DPP).

Lenke til kommentar

Mi meining:

 

Dersom du har photoshop, så lær deg det. Lær deg å redigera utan å harma biletet ("non-destructive editing") ved å bruka såkalla "adjustment layers". Lær deg å bruka ulike lag og masker - dette er essensen i photoshop - og slettest ikkje vanskeleg. Du må bare få den aha-opplevinga, så sit deg.

 

Lær deg photoshop er mitt tips.

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar

Jeg bruker FastStone ImageViewer, Nikon View NX og litt Microsoft Office Picture Manager. Dette innebærer at jeg foreløpig har ingen kostnader til fotoredigeringsprogram.

 

Jeg er jo ikke på noe særlig høyt nivå sammenliknet med mange her inne da, men typiske funksjoner jeg bruker er:

* Beskjæring (dette er svært viktig, men finnes tilgjengelig i nesten alle program)

* Oppskarping (veldig viktig, tilgjengelig i de fleste program, men ikke alle)

* Justering av lyshet (ofte), kontrast (ikke like ofte) etc. Evt også justering av hvitbalanse om jeg har tatt det i raw. (tilgjengelig i alle program)

* Justering av oppløsning (tilgjengelig i alle program)

 

Det som er en fordel med Faststone er at du kan batch-konvertere, dvs ta flere bilder i slengen. F.eks. for oppløsningsreduksjon mtp webvisning er det svært nyttig.

 

At jeg ikke bruker betalprogrammer betyr ikke at jeg mener de ikke er verdt det. Vurderer å teste Lightroom, og kan hende Photoshop elements også har mye for seg.

Lenke til kommentar

Har et canon d50, men lurer også på hva er det som regel gjør med bildene, når en setter seg ned for og redigere?

 

Da følger det med ei veldig grei programpakke, DPP "digital professional photo" gir deg mulighet til og forandre utsnitt "klippe i bildet", justere farger, fikse bildefeil i objektiver/kamera, hvitbalanse og eksponering. De to siste må du bruke rawformatet og ikke jpg-formatet for å kunne fikse i etterkant samt at du får tilgang til alle ferdiginnstilte bildestiler som man vanligvis må gjøre i kameraet før man tar bilder.

 

Noe man opplever ofte er at bildene får feil farge grunnet feil hvitbalanse, det fikses veldig enkelt i DPP eller LR, så vil anbefale deg og begynne og teste ut raw-filer.

 

En annen ting er at du bruker samme fargeprofil hele veien, den mest vanligste er sRGB, så påse at både kamera, skjerm, redigeringsprogram og en eventuell skriver bruker samme profil.

Lenke til kommentar

Jeg bruker tre programmer. Du sier at du har et Canon 50D så da har du garanetert det ene programmet. Jeg kan like godt forklare arbeidsflyten etter jeg har lastet over raw bilder til pcen.

Før jeg begynner så blir bildene lagret i en mappestruktur …..RAW/ÅÅÅÅ/ÅÅÅÅMMDD. Eksempel: …..RAW/2012/20120113. Under der igjen så lager jeg en mappe som heter Godkjent.

 


  •  
  • FastStone ImageViewer – Åpner mappen og dobbeltklikker på første bilde. Bruker piltastene for å ble i bildene. Når jeg kommer til et som jeg vil ha over i Godkjent mappen så taster jeg M og blar meg frem til godkjentmappen. Når det bilde er flyttet over så blar jeg videre til neste bilde som jeg vil ha over til Godkjent, tast M igjen programmet husker hvor jeg la forrige og det flytter seg automatisk. Når jeg har gått gjennom alle bildene så har jeg X antall i godkjentmappen.
  • Canon DPP (Digital Photo Professional) – Åpner Godkjentmappen. Hvis det er mange bilder jeg vil forandre på samtidig, så merker jeg dem, tar frem toolpaletten og gjør endringer. Etterpå åpner jeg bilde for bilde og gjør de justeringene jeg vil. Det kan være beskjæring, kontraster, eksponering, osv. I grunnen er det veldig mye man kan gjøre i DPP hvis man lærer seg hva de forskjellige funksjonene er. Hvis jeg kommer over bilder som jeg ikke er fornøyd med så blir de flyttet tilbake til overordnet mappe. Når jeg er fornøyd med alt så markerer jeg alle bildene og starter batchkonverteringen for å lage jpg filer som blir lagt i en annen mappestruktur.
  • Photoshop Elements – Dette bruker jeg bare hvis jeg skal endre størrelse på bilde og/eller oppskarping.
     

I grunnen så bruker jeg minimalt med tid på etterbehandling. Det er nok å bla gjennom bildene og sorteringen som jeg bruker mest tid på.

Lenke til kommentar

Jeg bruker stort sett KUN Lightroom 3.6 (snart ver. 4.0) til redigering av bilder.

 

Litt avhengig av bildene, men stort sett alle bildene får tillført skarphet og kontrast samt litt ekstra farger.

 

Photoshop blir bare mindre å mindre brukt etter at Lightroom kom i hus og nestegang tror jeg at jeg klarer meg lenge med Elements som alternativ.

 

Det eneste jeg bruker Photoshop til er ved manipulering av bilder og dette er ikke akkurat noe jeg er veldig stor fan av :)

Lenke til kommentar

Hva bruker dere og redigere på bilder, og hvilket er det greieste programmet og begjynne med.

Er ute etter ett basic program, som det er lett og komme igang med, har photoshop cs2 men syntes det er vannskelig og skjønne. hva bør jeg først lære meg i ett redigeringsprogram.

 

Her har du masser av tips av J.Kost som en av mange som står bak LR,men her finner du videoer i massevis;)

http://jkost.com/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke reigert bilder så mye, men jeg har vært innom enmet.

 

Det jeg bruker å redigere på bilder, som jeg syns er gøy:

- lage "selvperttrett" med brightness, å lage eit karakteristisk fjes med effekter

- selfølgeleg beskjære og klippe

- ta ein f.eks. Hawaii bakrunn og klippe ut motivet du vil ha og sette det foran (ganske kult, prøv det)

- rotere (viss du vil)

- så kan du bruke andre effekter og muligheter (alt etter hva program du har)

 

 

 

donald.reader.duck

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er mange gode tips her inne.

 

Selv brukte jeg DPP da jeg hadde Canon fra 2005-2007, gikk over til Lightroom da jeg konverterte til Nikon des 2007 og senere over til Capture One Pro etter at jeg fikk dette demonstrert på Mamiya kurs jeg var på. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sett litt på brukergrensesnittet på disse tre og testet demo på dem.. Men etter det jeg har hørt og lest tester på så gir Capture One ørlite extra bildekvalitet samt det gir en meget kjapp arbeidsflyt.. Hver sin smak, alle tre fungerer strålende!

Ha en fin kveld..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...