Gå til innhold

Hvilke(t) DSLR har du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lista er så lang at dette blir kjedelig.

Noen som har litt bedre oversikt bør slå sammen noen modeller. Så får man litt bedre tall. Feks slå sammen sony 300 serien, Olympus 300serien 400 serie Hasseblad H3 serien osv. Med så mange hus så blir ikke statistikken gøy. Samtidig finner jeg denne oversikten menigsløs uten mft kameraene, Leica X1, Fuji x100 og slikt. I tillegg burde enkelte pro pocketkameraer vært med s95, G12, X10 osv

Lenke til kommentar

Jeg vil også være med i tråden og må derfor finne noe fornuftig å si. Foreløbig er resultatene slik:

 

Merke:

Canon: 60 (42%)

Sony: 3 (2%)

Nikon: 61 (42%)

Olympus: 12 (8%)

Pentax: 5 (3%)

Leica: 0

Sigma: 1 (1%)

Hasselblad: 0

Phase One: 0

Leaf: 0

Mamiya: 0

Panasonic: 0

Konica Minolta: 0

Fujifilm: 1 (1%)

Annet: 1 (1%)

SUM: 144 (100%)

 

Sensorformater:

>1,0x: 0

1,0x: 17 (12%)

1,5x: 60 (42%)

1,6x: 53 (37%)

1,7x: 1 (1%)

2,0x: 12 (8%)

Ukjent(Annet): 1 (1%)

SUM: 144 (100%)

 

Prosentandeler er for enkelhets skyld avrundet til nærmeste hele.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Lista er så lang at dette blir kjedelig.

Noen som har litt bedre oversikt bør slå sammen noen modeller. Så får man litt bedre tall. Feks slå sammen sony 300 serien, Olympus 300serien 400 serie Hasseblad H3 serien osv. Med så mange hus så blir ikke statistikken gøy. Samtidig finner jeg denne oversikten menigsløs uten mft kameraene, Leica X1, Fuji x100 og slikt. I tillegg burde enkelte pro pocketkameraer vært med s95, G12, X10 osv

På den ene siden klager du over at lista er for lang på på den andre at det er for få kameraer med? Det henger jo ikke på greip. Jeg kan godt opprette en ny avstemning for speilløse systemkamera, men å lage noe fornuftig ut av kompaktkameraer er så og si umulig. Derfor blir den andre avstemningen begrenset til speilløse systemkamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lista er så lang at dette blir kjedelig.

Noen som har litt bedre oversikt bør slå sammen noen modeller. Så får man litt bedre tall. Feks slå sammen sony 300 serien, Olympus 300serien 400 serie Hasseblad H3 serien osv. Med så mange hus så blir ikke statistikken gøy. Samtidig finner jeg denne oversikten menigsløs uten mft kameraene, Leica X1, Fuji x100 og slikt. I tillegg burde enkelte pro pocketkameraer vært med s95, G12, X10 osv

På den ene siden klager du over at lista er for lang på på den andre at det er for få kameraer med? Det henger jo ikke på greip. Jeg kan godt opprette en ny avstemning for speilløse systemkamera, men å lage noe fornuftig ut av kompaktkameraer er så og si umulig. Derfor blir den andre avstemningen begrenset til speilløse systemkamera.

 

Er du seriøs.

Jeg er egentlig sikker på at du skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar

Bra oppsummering Simen1! Jeg tenkte å prøve å gjøre en oppsummering i segment. Her it goes:

 


  •  
  • Proff (Canon 1d, Nikon D3...): Nikon 8 - Canon 0 (!)
  • "Consumer" fullframe: Nikon 8 - Canon 7. Pentax og Sony 0.
  • High-end crop: Canon 29 - Nikon 17 - Pentax 5 - Olympus 3 - Fujifilm 1
  • Mellomnivå crop: Canon 22 - Nikon 18 - Olympus 5 - Sony 1 - Pentax 1
  • Entry level: Nikon 10 - Canon 3

 

(Selvfølgelig mulig å diskutere i lengder hvor ulike kamera som 60D og D7000 etc skal plasseres. Her måtte jeg bare ta et valg. Har basert meg løseslig på disse listene, samt dpreview's inndeling. Til info havnet jeg på å vippe 7000 opp med 300s, og 60d ned med 600d.) :ph34r:

 

Totalt leder Canon med 64-61 over Nikon (kamera i sekkepostene er utelatt i lista over men ikke i totaloversikten), mens neste på lista er Olympus med 12. Ingen Hasselblad eller Phase One så langt.

 

@Ramses: En må sette en begrensning når en slik avstemming opprettes, og nå var det DSLR-tråd vi snakket om. Dvs at speilløse og kompaktkamera ikke inngår. Har da behandlet alle merker mest mulig likt. Det ville være feil utgangspunkt å slå sammen Hasselbladmodeller, men ikke gjøre det med tilsvarende Nikon- og Canonmodeller.

 

Nikon D4 og canon 1DX er ikke på lista.men de er nok ikke i salg før i mars men greit å ha med :thumbup:

Vi får se om tråden lever så lenge...

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Bra oppsummering Simen1! Jeg tenkte å prøve å gjøre en oppsummering i segment. Her it goes:

 


  •  
  • Proff (Canon 1d, Nikon D3...): Nikon 8 - Canon 0 (!)
  • "Consumer" fullframe: Nikon 8 - Canon 7. Pentax og Sony 0.
  • High-end crop: Canon 29 - Nikon 17 - Pentax 5 - Olympus 3 - Fujifilm 1
  • Mellomnivå crop: Canon 22 - Nikon 18 - Olympus 5 - Sony 1 - Pentax 1
  • Entry level: Nikon 10 - Canon 3

 

(Selvfølgelig mulig å diskutere i lengder hvor ulike kamera som 60D og D7000 etc skal plasseres. Her måtte jeg bare ta et valg. Har basert meg løseslig på disse listene, samt dpreview's inndeling. Til info havnet jeg på å vippe 7000 opp med 300s, og 60d ned med 600d.) :ph34r:

 

Totalt leder Canon med 64-61 over Nikon (kamera i sekkepostene er utelatt i lista over men ikke i totaloversikten), mens neste på lista er Olympus med 12. Ingen Hasselblad eller Phase One så langt.

 

@Ramses: En må sette en begrensning når en slik avstemming opprettes, og nå var det DSLR-tråd vi snakket om. Dvs at speilløse og kompaktkamera ikke inngår. Har da behandlet alle merker mest mulig likt. Det ville være feil utgangspunkt å slå sammen Hasselbladmodeller, men ikke gjøre det med tilsvarende Nikon- og Canonmodeller.

 

Nikon D4 og canon 1DX er ikke på lista.men de er nok ikke i salg før i mars men greit å ha med :thumbup:

Vi får se om tråden lever så lenge...

 

Joda jeg er med på at noen valg må man gjøre. Tanken min var uansett at skal man gjøre en statistikk interessant så må den ha et visst antall på de forskjellige postene. Man kan sikkert mene masse om detaljene her og det er ikke meningen å trøble til noe, bare skriver ned mine tanker. Listen er fin som den er den, selv om jeg ville foretrukket å slå sammen noen. Kommer jo litt an på intensjonen også da. Men helt klart kan det argumenteres for å skille ut de enkelte modellene fra nikon og canon og videre slå sammen hasselblad sine. For statistikken sin del isolert sett, siden jeg er interessert i statistikk generellt, så vil det helt klart ikke gjøre noen forskjell om man slo sammen feks hasselblad. Men nok om det.

 

Jeg forsto ikke helt det med at du har satt D7000 sammen med D300s. De har da ganske klare forskjeller i egenskaper der D7000 ikke matcher D300s. Selv om, isolert sett, filkvaliteten er bedre på D7000.

Lenke til kommentar

100 stemmer så langt!

 

Ok, ingen Hasselblad eller Phase One så langt. Jeg slår sammen noen kategorier, slik Ramses foreslår, så får vi heller åpne opp igjen om noen rikinger / entusiaster dukker opp. (forhåpentligvis forsvinner ingen data i den prosessen...)

 

Noen spesiell bruk av undersøkelsen har ikke jeg egentlig tenkt på. Det er vel bare gøy å se hva folk her inne bruker. :)

Lenke til kommentar

D70 ble sluppet Q1 2004 og levde i ett år til Q1 2005. D100 ble sluppet allerede i 2002, men jeg har tatt det med ettersom det fortsatt levde i 2005.

 

Nå var det vel ikke noen revolusjon i det man gikk fra D70 til D70s, så slik sett er det forsåvidt greit å utvide den valgmuligheten til også å gjelde D70, slik du etterspør. Ok! :thumbup:

Lenke til kommentar

Sony/Konika Minolta DG-7D og 5D er nevnt dobbelt opp og har 0 stemmer i alle fire tilfellene. Ikke at det har noen betydning, men jeg ville bare nevne det, i tilfelle det skulle bli behov for å putte inn et par nye modeller i Sony-rekka uten å ødelegge pollen.

Sannelig rett. Fixet! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...