Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter på nytt av seg selv etter å ha valgt "avslutt"


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har bygd en ny stasjonær pc for folka hjemme. Har kommet borti et problem jeg ikke har opplevd før. Jobbet med PC support i en del år og sett mye men ikke akkurat dette. Først litt om komponentene i PCen:

 

HK: ASUS Hovedkort P8Z68-V LX S-1155 DDR3 (BIOS 0703)

CPU: Intel Core i5-2500K (Ikke overklokket per i dag, bruker og kun integrert grafikk)

RAM: Kingston HyperX 8 GB 1333MHz DDR3

HDD: Corsair SSD Force Series 3, 120GB (Firmware 1.3.3)

PSU: Corsair CX V2 600W strømforsyning

OS: Windows 7 Professional 64-bit

 

Problemet er altså at PCen starter på nytt av seg selv 3-4 sekunder etter at den er avslått fullstendig. Dette fører til at man må slå av bryteren bak på strømforsyningen for at den skal forbli avslått.

 

Det første jeg gjorde når jeg satt sammen pcen var å oppdatere bios på HK til siste versjon. Deretter en clean installasjon av windows 7 og installasjon av siste oppdaterte drivere for komponentene. Jeg er ganske sikker på at problemet ikke var der helt i starten, og det er det som er merkelig for jeg har vanskelig for å tro at dette er software relatert?

 

Først trodde jeg det var pga en blåskjerm eller noe som kom rett før den slo seg av, så jeg slo av valget for å restarte automatisk ved blåskjerm. Men det kom ingen blåskjerm så det kan ikke være det. Det andre rare er at ved å velge restart istedenfor avslutt så starter maskinen på nytt men henger i post med en feilmelding som sier noe ala Warning, power surges detected on last startup.... press F1 to go to setup" osv. Denne er såpass irriterende at jeg slo av valget for "Surge protection" i bios. Er det rett og slett noe galt med PSUen? Kjøpte Corsair, og en noe mer kraftig PSU enn strengt tatt nødvendig for dette oppsettet, i god tro da jeg har en eldre Corsair PSU på min pc som jeg har vært meget fornøyd med. Søkt høyt og lavt på forum på nett uten å finne noe relevant info, noen som har vært borti noe lignende?

 

Kan legge til at spenningene, 12V, 5V... osv i bios ser meget bra ut, små avvik. PCen fungerer ellers også helt normalt.

Endret av mwn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Kan være mye, men i og med at du får den feilmeldingen ville jeg startet der. Kan jo også være at den legger inn oppdateringer idet den slår seg av, og booter etterpå for å fullføre oppdateringen. Antar du vet at du har koblet ting riktig? Kan vel også være bug i bios?

Lenke til kommentar

Kan være mye, men i og med at du får den feilmeldingen ville jeg startet der. Kan jo også være at den legger inn oppdateringer idet den slår seg av, og booter etterpå for å fullføre oppdateringen. Antar du vet at du har koblet ting riktig? Kan vel også være bug i bios?

 

Har sjekket at det ikke er windows oppdateringer hvis det er det du tenker på, uansett skal vel ikke maskinen starte på nytt av seg selv etter å velge "Avslutt" trodde jeg? Jeg mener jeg har koblet riktig ja, fulgt bruksanvisninger når jeg har vært usikker. Bygde nettopp en ganske så lik PC til meg selv, har P8Z68-V PRO istedenfor og en litt eldre corsair psu og den fungerer knirkefritt. Har også tenkt på BIOS, venter i spenning på en oppdatering på den fronten.

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk slår helt av - og dette ikker noe som bare oppstår i hibernate og sleep mode, så har det veldig sikkert noe med device-wakeup eller wake-on LAN som slår inn ved en feil.

 

Maskinen har mange måter å starte på utenom å trykke selve startknappen. Du kan trykke på en museknapp, på en tastaturknapp, sende signal over hjemmenettverket ditt osv. avhengig av hva som er slått på av slike ting.

 

Dlike funksjoner kan du slå av fra device manager for enhetene (mus, nettverkskort osv.) under power-saving. Det du slår av heter noe sånt som "allow this device to wake up the PC".

 

Det er jo ikke umulig at det er noe relatert til PSU heller naturligvis, men det er vel heller førstnevnte som er mest typisk. Det ville ikke forklare feilmeldingene om power surges særig bra dog. Har du en alternativ PSU å teste med eller låne fra en annen maskin en kort stund så er det absolutt noe jeg ville sjekket.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

En ting jeg har vært borti, har vært at Windows har fått bluescreen akkurat i det den skal slå seg av, og deretter ta en omstart. Dette skjedde hver gang, men det hjalp med en rask kjøring av sfc for å løse det.

 

Hvis dette er tilfellet bør det være enkelt å avdekke ved å gå inn i egenskaper for min datamasin under avansert og slå av at maskinen rebooter automatisk ved bluescreen. Da bør det bli veldig klart om dette faktisk skjer eller ikke ved avslutting, da masinen vil fryse med bluescreenen på skjermen til den manuelt restartes.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt. Dette med bluescreen har jeg sjekket, og det er det ikke. Skal sjekke ut det med wake-up men har liten tro på det da jeg ikke er i nærheten av some helst på pcen når dette skjer, men kan jo være via nettverket..

 

Skal se om jeg får forsøkt med en annen PSU.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt. Dette med bluescreen har jeg sjekket, og det er det ikke. Skal sjekke ut det med wake-up men har liten tro på det da jeg ikke er i nærheten av some helst på pcen når dette skjer, men kan jo være via nettverket..

 

Skal se om jeg får forsøkt med en annen PSU.

 

Både nettverk og mus kan slå på feil en feil dog, ved at det tolkes som "slå deg på" signalet i praksis alltid sendes. Dette er ikke så fryktelig uvanlig. Det er ikke funksjoner som aldri slår feil for å si det sånn :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Problemet er altså at PCen starter på nytt av seg selv 3-4 sekunder etter at den er avslått fullstendig. Dette fører til at man må slå av bryteren bak på strømforsyningen for at den skal forbli avslått.

Jeg vet ikke om det har noe å si, men sjekk at AV/PÅ knappen er definert til "Avslutt" når du trykker den.

post-53451-0-91734500-1326352802_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har det samme problemet.. Bygget meg ny pc i dag, og merket nå at pcen bare skrur seg på igjen etter jeg har avslutta. Har også corsair psu, bare at den er 850w. Lignene tilfeller som jeg har funnet på forum snakker også om wake on lan osv i bios... Klarte desverre ikke finne noe der som ligner på noge sånt. Veldig spent på hva du finner ut. Min kunskap strekker seg nemmelig ikke lenger enn at jeg klare og montere sammen pcen.

Lenke til kommentar

Dette kan også forårsakes av kabinett tilkoplinger (PWR LED/PWR_Switch/Reset switch osv).

 

I had read an article that said the power button can sometimes do this. So I pulled the front panel pins off the MOBO for reset, shutdown, and led light. I also pulled out the phone plug (eventhough I disabled wake on ring in modem and BIOS). I shutdown the system and checked back after a couple of hours and it was still down. So I plugged everything back in (what I should have done is add one component at a time - will try that tonight) and rebooted, and then shut down. I checked back again around two hours later and the system was still down.

 

 

Når man har dette problemet bør man kople fra temporært alle hovedkort til pc-case tilkoplinger inkl USB/Firewire/lyd osv til front panel.

Kun starte hk/PC ved å manuellt kortslutte PWR_Switch.La den gå til windows og gjør en OS Shutdown .

Så venter man og ser om det blir en endring.

 

 

PS!

Det er riktig som -alias- sier.

Flere ganger jeg har installert Win er den "røde off knappen" default satt til hibernate istedet for shutdown (irriterende)

http://maximumpcguides.com/windows-vista/set-vistas-start-menu-power-button-to-turn-off-computer-instead-of-hibernating/

Så det bør også sjekkes ut.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har sjekka dette med at av/på knappen står på avslutt, og har koblet fra alt udenom av/på knappen fra hovedkortet. Samme problemet. Tenkte selv at dette kunne være problemet, men tydeligvis ikke. Nå tror jeg det er noe galt med PSU'en .Prøver og leite litt til i bios nå, men har føreløbig ikke funnet noen innstillinger som kan være problemet.

Lenke til kommentar

Har sjekka dette med at av/på knappen står på avslutt, og har koblet fra alt udenom av/på knappen fra hovedkortet. Samme problemet. Tenkte selv at dette kunne være problemet, men tydeligvis ikke. Nå tror jeg det er noe galt med PSU'en .Prøver og leite litt til i bios nå, men har føreløbig ikke funnet noen innstillinger som kan være problemet.

 

Hvilket hovedkort har du? Jeg venter i spenning på en BIOS update men har ikke skjedd noe på den fronten siden november i fjor... har ikke fått testet med en ny psu enda, mulig jeg får gjort det i dag.

Lenke til kommentar

Har hatt flere problemer med pcen siden jeg satte den opp, men har løst alt det andre.. Bare dette igjen nå. Begynner og bli rimelig frustrert. Venter i spenning på om det er PSUen din som feiler. Skal ringe leverandøren på mandag og hørre om de har noe å si om saken. Gidder ikke sende tilbake PSUen før jeg vet at det er en som er defekt. Har en gammel PSU på 620W, men tørr ikke sette den inn, med tanke på resten av maskinvarene.

Lenke til kommentar

Jeg har endelig funnet løsningen på mitt problem!!:D Jeg begynnte og bli desperat så jeg fant ut at jeg hadde 2 valg før jeg evt skulle sende PSUen i retur. Resette bios og reinnstallere windows. Jeg tok ut det batteriet som er på hovedkorte for og resette bios, og det virket. Enn så lenge i allefall:P

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har endelig funnet løsningen på mitt problem!!:D Jeg begynnte og bli desperat så jeg fant ut at jeg hadde 2 valg før jeg evt skulle sende PSUen i retur. Resette bios og reinnstallere windows. Jeg tok ut det batteriet som er på hovedkorte for og resette bios, og det virket. Enn så lenge i allefall:P

 

jeg har og forsøkt dette, uten noen bedring, har enda ikke fått testet med en annen psu, så skal prøve å få gjort dette snarest.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

må bare si at problemet mitt løste seg og til slutt, etter en windows update! usikker på hvilken det var, men var par måneder siden den kom tipper jeg.

 

ASUS sa jeg skulle sende det i retur, viste seg altså at det ikke var defekt allikevel men software relatert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...