Gå til innhold

Bygge PC, 10-12k budsjett.


Anbefalte innlegg

Hei

 

På tide med ny PC snart og tenkte jeg skulle gå for en stasjonær denne gangen da jeg er lei av å game på bærbar. Ser først og fremst etter et oppsett som skal holde en stund, men som også har greie muligheter for oppgradering ettersom tiden går. Har aldri bygd PC før så tar imot tips med glede.

 

Har lagt ved et oppsett som jeg kunne tenke meg, men dette ble fort litt dyrere enn planlagt. 7970'n er jo rimelig dyr, kanskje gå ned et lite hakk på grafikkortet og eventuelt ta en 2500k i stedet?

 

Si gjerne ifra hvis jeg har valgt deler som ikke passer godt sammen/mangler noe o.l

post-188067-0-90360900-1326131135_thumb.png

Endret av Trollface
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

På tide med ny PC snart og tenkte jeg skulle gå for en stasjonær denne gangen da jeg er lei av å game på bærbar. Ser først og fremst etter et oppsett som skal holde en stund, men som også har greie muligheter for oppgradering ettersom tiden går. Har aldri bygd PC før så tar imot tips med glede.

 

Har lagt ved et oppsett som jeg kunne tenke meg, men dette ble fort litt dyrere enn planlagt. 7970'n er jo rimelig dyr, kanskje gå ned et lite hakk på grafikkortet og eventuelt ta en 2500k i stedet?

 

Si gjerne ifra hvis jeg har valgt deler som ikke passer godt sammen/mangler noe o.l

post-188067-0-90360900-1326131135_thumb.png

 

gå for en i5 2500k til gaming

 

du kan jo også spare noen hundrelapper på dustin, men kjøpe skjermkortet på komplett

 

det er fordi dustin kun har igjen Asus sin "svindyr" versjon av 7970 på lager :/

 

men ellers vil du spare på dustin, minst like bra service som komplett hvis du lurte ;)

Lenke til kommentar

Takker for raske svar!

 

Dropper nok den 2600k prosessoren ja, videoredigering og lignende er virkelig ikke min ting.

La merke til at Sapphire Radeon 7970 var utsolgt alt på Komplett, stor pågang! :p

 

Edit: Fant en annen 750W PSU som var en god del billigere, kan ikke si akkurat si at jeg vet hva forskjellen er da men :hmm:

Endret av Trollface
Lenke til kommentar

Vurdert 2 TB harddisk til nesten samme pris?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622010

 

Ville heller valgt den første PSU'n. Får selv 7970 i dag, så det skal bli spennende å se. Håper det ikke bråker så alt for meget.

 

Kommer du til å kjøre 2 skjermkort etterhvert? Tror jeg da ville valgt en 850 watter psu.

Har selv den hx 750w strømforsyningen og vært meget fornøyd med den. Råder deg hvertfall til å kjøpe det beste skjermkortet du har råd til fremfor CF/SLI.

 

Valgt en ganske kostbar cpu kjøler, er det med tanke på OC? Ville da heller valgt litt bedre minne og cm hyper 212 cpu kjøler. Men det er smak og behag ;)

Endret av otl
Lenke til kommentar

En 650Wer av kvalitet er mer en nok for 2 stk skjermkort pluss overklokk av cpu og skjermkort.

 

Det at du trenger så så mye Watt stemmer ikke.

 

Du kan fint kjøre en Corsair AX,HX,TX 650W på 2 stk HD 7970 pluss en god overklokk på cpu uten at du har for lite "watt".

 

 

Eneste grunne til at feks produsenten oppgir at du trenger 500W på feks HD 6870 er pga det finnes så mange elendige PSUer ute på markedet. Du kan finne en PSU på "hele" 1000W fra en møkkaprodusent, å i realiteten så gir den deg maks 300W på 12V linja.

 

Husk, det er 12V linja som teller. Finner du en PSU med 12V linje som har 40-50A eller mer så er du ganske safe :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

En 650Wer av kvalitet er mer en nok for 2 stk skjermkort pluss overklokk av cpu og skjermkort.

 

Det at du trenger så så mye Watt stemmer ikke.

 

Du kan fint kjøre en Corsair AX,HX,TX 650W på 2 stk HD 7970 pluss en god overklokk på cpu uten at du har for lite "watt".

 

 

Eneste grunne til at feks produsenten oppgir at du trenger 500W på feks HD 6870 er pga det finnes så mange elendige PSUer ute på markedet. Du kan finne en PSU på "hele" 1000W fra en møkkaprodusent, å i realiteten så gir den deg maks 300W på 12V linja.

 

Husk, det er 12V linja som teller. Finner du en PSU med 12V linje som har 40-50A eller mer så er du ganske safe :)

Lenke til kommentar

kommer jo helt an på hvor mye du overklokker GPUen :)

 

 

men en liten klokk som hvermans klarer så holder en PSU på 650W så lenge det er en kvalitets PSU fra feks Corsair, Seasonic, Antec eller XFX(xxx serien) er nok kanskje noen flere, men er disse jeg kjenner til som er av skikkelig kvalitet. Anbefaler alltid Corsair først pga den gode garantien dem har, hele 7år.

 

PSUen yter også best mellom 50 - 80% belastning :)

 

 

Viss dem som har tenkt å kjøre feks xfire med 7970 og klokke dem skikkelig, da dem har et stort klokkepotensial, så ja, da bør du kanskje gå opp et hakk :)

Lenke til kommentar

kommer jo helt an på hvor mye du overklokker GPUen :)

 

 

men en liten klokk som hvermans klarer så holder en PSU på 650W så lenge det er en kvalitets PSU fra feks Corsair, Seasonic, Antec eller XFX(xxx serien) er nok kanskje noen flere, men er disse jeg kjenner til som er av skikkelig kvalitet. Anbefaler alltid Corsair først pga den gode garantien dem har, hele 7år.

 

PSUen yter også best mellom 50 - 80% belastning :)

 

 

Viss dem som har tenkt å kjøre feks xfire med 7970 og klokke dem skikkelig, da dem har et stort klokkepotensial, så ja, da bør du kanskje gå opp et hakk :)

 

 

Enig med deg der. Kommer helt an på bruken. Vet ikke hva han kommer til å gjøre i fremtiden. Lenge siden jeg kjøpte psu'n som jeg har, men har mange år igjen på garantien ;)

 

Men hvis jeg kjøper ett 7970 til på ett senere tidspukt, må jeg ha ny psu, desverre. Men tror ikke jeg kommer til å gjøre det.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Takker for mange gode tips.

 

Må nok gå ned litt på grafikkortet og heller kjøpe et nytt ved senere anledning/behov. Planen nå er å kunne kjøre spill som BF3, SWTOR og WoW på høy grafikk uten problemer.

 

Vurderer Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX da den ikke koster mer enn 2300. Noen erfaringer med dette kortet?

 

Jeg kan vel sikkert gå ned til 650W PSU uten problemer og, men som mange foreslår er det kanskje greit å handle 750W med en gang og ha en som holder i en god stund. Da det også er 7 års garanti på corsair sinne PSU'er.

 

Forresten noen som kan forklare meg forskjellen på dette og dette kortet? Da det er en ganske stor prisforskjell.

 

Nytt forslag ser foreløpig slik ut:

 

Corsair 750 HX

Fractal Design R3

Crucial M4 128 GB

Seagate Barracuda 2TB

I5 2500K

Corsair Vengeance 1600 MHz 8GB CL9

Cooler Master 212 Evo

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

 

Total pris 10 875 på Komplett.

 

Byttet også ut H60 med en 212 Evo etter anbefaling, noen som veit om det er stor forskjell i støynivå på disse?

Angående overklokking er jeg ikke spesielt erfaren med dette, kommer sikkert til å prøve meg på å overklokke 2500k'n og sånt, men ikke noe insane greier akkurat.

Lenke til kommentar

Bestiller nok på Dustin da jeg stadig vekk hører at folk anbefaler det.

 

post-188067-0-08583200-1326570112_thumb.png

 

SSD'n er noe dyrere enn den jeg har hatt tidligere. Men fant ikke Crucial M4 på dustin og har bare hørt negative ting omtrent når det kommer til Corsair force diskene. Hvis noen har noen erfaringer med denne SSD'n så er det bare å dele, den hadde gode tilbakemeldinger på dustin iallefall.

Lenke til kommentar

Bestiller nok på Dustin da jeg stadig vekk hører at folk anbefaler det.

 

post-188067-0-08583200-1326570112_thumb.png

 

SSD'n er noe dyrere enn den jeg har hatt tidligere. Men fant ikke Crucial M4 på dustin og har bare hørt negative ting omtrent når det kommer til Corsair force diskene. Hvis noen har noen erfaringer med denne SSD'n så er det bare å dele, den hadde gode tilbakemeldinger på dustin iallefall.

 

vil anbefale deg samsung 830 SSDene, de er nesten like gode som Crucial M4

 

kingston hyperx bruker samme kontroller som corsair force (SF-2281)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...