Gå til innhold

Utdanning VS arbeidserfaring... hva er best?


Audun0505

Anbefalte innlegg

Går andre året @medier og kommunikasjon nå, og jeg hadde tenkt å fullføre tredje året slik at jeg får studiekompetanse, og etter tredje året søke lærlingerplass eller gå et år i jobb, sparer opp penger og eventuelt studerer videre etter det, men jeg lurer på hva som egentlig er best.

 

Bør jeg gå rett til skole, eller bør jeg ha arbeidserfaring? Hva er det som på papiret ser best ut?

 

Jeg har tidligere gått med avisa o.l, men jeg har ingen navn å vise til , kan jeg da skrive det på CVen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bli ferdig med studiekompetansen først, så tenk på det andre.

Hvis du er lei skole på slutten av året, så ta deg et fri år, der du jobber. Da er det seff lurest å jobbe innenfor noe som er relevant for hva du vil studere senere.

 

Hvis du ikke er lei skolen derimot, så fortsett på studier!

 

Tenk på det på denne måten:

 

Du vil få mere igjen på CV'n din fra en jobb som krever at du har studert litt, iforhold til en jobb du kan ta rett etter VGS.

Lenke til kommentar

Utdanning teller vanligvis tyngst, med utdanning er det lettare å komme inn på jobbmarkedet enn dersom du ikkje har utdanning. I tillegg vil utdanninga være eit sværtgodt argument for å få ei høgare lønn.

 

Men etter at du har jobba ei stund så starter jobberfaringa å bli viktigare, men utdanning er fortsatt inngangsbiletten.

 

 

Men når dette er sakt så vil det være lettare å få din fyrste "skikkelige" jobb dersom du har minst ein jobb med ei referanse som er villig til å gi deg ein god referanse dersom nokon ringer. For mange er dette ein formalitet berre for å sjekke at du er ein person som måter opp i tide og edru samt at du utfører jobben utan noken spesielle negative anmerkningar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...