Gå til innhold

[Løst] Hvordan blir renter på bankkonto beregnet?


TMB

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Si at jeg for eksempel for øyeblikket har 70k på en sparekonto med 1,70% rente fra 0-99k.

 

Hvordan blir rentene jeg får hvert år beregnet? I det ene øyeblikket kan det være 70k på kontoen, men hvis jeg plutselig bestemmer meg for å sette inn 15k til så det blir 85k, rett før rentene skal utbetales, hvordan blir det da?

 

Regnes det per dag eller noe slikt? For i nettbanken på alle kontoene mine er det en spalte som heter "opptjent rente hittil i år", så det må være per dag eller? Relativt til hvor mye som står inne på kontoen akkurat den dagen?

 

Håper noen forstod spørsmålet :p

 

Takk!

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det pleier å være slik at du får renter for de dagene du har pengene på konto slik som du sier. Det koster deg kanskje et par kroner dagen for de dagene du ikke har pengene på konto på den summen der.

 

MEN i dette tilfelle "tjener" du ingenting, for det du sitter med er INGEN sparekonto, det er en tapskonto! Med inflasjon drypper formuen din bort ved å ha pengene på den kontoen der. Finn deg en annen bank ASAP! Ikke vanskelig å finne banker idag som tilbyr 3-4,25% rente.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha men det var ikke sparetips jeg lurte på :p

 

Hvis du ikke er ute etter sparetips, skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg som mye om hvordan rentene betales, når du alikevel ikke tjener en krone, men faktisk taper penger på å ha dem på den kontoen.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Si at jeg for eksempel for øyeblikket har 70k på en sparekonto med 1,70% rente fra 0-99k.

 

Hvordan blir rentene jeg får hvert år beregnet? I det ene øyeblikket kan det være 70k på kontoen, men hvis jeg plutselig bestemmer meg for å sette inn 15k til så det blir 85k, rett før rentene skal utbetales, hvordan blir det da?

 

Regnes det per dag eller noe slikt? For i nettbanken på alle kontoene mine er det en spalte som heter "opptjent rente hittil i år", så det må være per dag eller? Relativt til hvor mye som står inne på kontoen akkurat den dagen?

 

Håper noen forstod spørsmålet :p

 

Takk!

 

Tror mange her forsto spørsmålet, de bare valgte å si sin mening om noe helt annet.

La oss si at per 1. jan har du null kroner på kontoen.

a) 1. mars setter du inn 70k

b) 1. okt setter du inn 15k, totalt 85k

 

Hvor mye renter vil du ha tjent pr nyttår?

 

I de aller aller fleste banker er det renteberegning pr dag. Det betyr at du må telle antall dager mellom hver bevegelse på kontoen.

Hvor mange dager er det i et år? Normalt burde banken hensynta skuddsårsdager, men det ikke uvanlig at banker regner med 365 dager i hvert år, eller enda enklere 360 dager i året - 30 dager pr måned.

 

Nedenfor bruker jeg en annen enkel metode med hele måneder

 

a) Fra 1 mars til 1 oktober = 7 mnd

b) Fra 1 oktober og ut året = 3 mnd.

 

Påløpte renter pr 31. des:

a) (0,017/12) * 70.000 * 7 = 694 kr

b) (0,017 12) * 85.000 * 3 = 361 kr

Totalt 1055 kr i renter.

 

Hadde 85k stått inne i et helt år ville det ha blitt 1445.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror mange her forsto spørsmålet, de bare valgte å si sin mening om noe helt annet.

La oss si at per 1. jan har du null kroner på kontoen.

a) 1. mars setter du inn 70k

b) 1. okt setter du inn 15k, totalt 85k

 

Hvor mye renter vil du ha tjent pr nyttår?

 

I de aller aller fleste banker er det renteberegning pr dag. Det betyr at du må telle antall dager mellom hver bevegelse på kontoen.

Hvor mange dager er det i et år? Normalt burde banken hensynta skuddsårsdager, men det ikke uvanlig at banker regner med 365 dager i hvert år, eller enda enklere 360 dager i året - 30 dager pr måned.

 

Nedenfor bruker jeg en annen enkel metode med hele måneder

 

a) Fra 1 mars til 1 oktober = 7 mnd

b) Fra 1 oktober og ut året = 3 mnd.

 

Påløpte renter pr 31. des:

a) (0,017/12) * 70.000 * 7 = 694 kr

b) (0,017 12) * 85.000 * 3 = 361 kr

Totalt 1055 kr i renter.

 

Hadde 85k stått inne i et helt år ville det ha blitt 1445.

Tusen takk skal du ha, fikk svar på det jeg lurte på! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...