Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke GPU


Anbefalte innlegg

Hei, har en acer aspire 5935g med nvidia 240M gpu.

 

Men maskinen finner ikke GPUen, har prøvd å reinstallere drivere osv, men den finnes bare ikke! :dontgetit:

 

Kommer ikke inn i bios heller, datan bare fryser på svart skjerm med liten hvit _ oppi hjørnet når jeg prøver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke feilmeldinger får du?

 

Hva skjer når windows loader?

 

Er du sikker på at du prøver å installere riktig driver? Du trenger sannsynligvis å installere en egen skjermkortdriver til din maskin. Det er bare å søke etter "acer aspire 5935g graphic driver" på nett så finner du.

 

Har du mista maskinen i gulvet eller kan den ellers ha fått skade på noe vis (falt i gulvet f.ex) ?

Lenke til kommentar

Ingen feilmeldinger i det hele tatt, den rett og slett bare eksisterer ikke.

 

Windows loader helt vanlig, ingenting spesielt som skjer. Kun når jeg skal entere bios at det skjærer seg.

 

Måtte på Acer sine hjemmesider for å finne drivere, kunne ikke laste ned fra Nvidias side engang. Så kan rett og slett ikke gjøre feil der.

 

 

Ingen fysiske skader. Men hadde en som skulle flashe GPU bios, å det hele freeza midt i dette, så måtte reboote uten å fullføre da. Vet ikke hvilke innvirkninger dette kan ha hatt.

Lenke til kommentar

Ingen feilmeldinger i det hele tatt, den rett og slett bare eksisterer ikke.

 

Windows loader helt vanlig, ingenting spesielt som skjer. Kun når jeg skal entere bios at det skjærer seg.

 

Måtte på Acer sine hjemmesider for å finne drivere, kunne ikke laste ned fra Nvidias side engang. Så kan rett og slett ikke gjøre feil der.

 

 

Ingen fysiske skader. Men hadde en som skulle flashe GPU bios, å det hele freeza midt i dette, så måtte reboote uten å fullføre da. Vet ikke hvilke innvirkninger dette kan ha hatt.

 

Vær obs på at om du har en laptop fra en brand-name produsent (som Acer) så er det ikke bare-bare å installere drivere rett fra nvidia. Disse vil normalt være låst til å kun godta drivere signert og distribuert av Acer (fordi de skal absolutt ha kontroll).

 

Du kan bruke en modifisert driver (bare ini-filen er moddet til å godta alle kort uten diskriminasjon) for å unngå sperren og dermed bruke de aller nyeste driverene uten å vente evigheter på at produsenten skal oppdatere sine offisielle drivere.

 

For Nvidia kort:

http://www.laptopvideo2go.com/

For ATI/AMD kort:

http://www.hardwareheaven.com/modtool.php

(dette programmet modder filpakken du laster ned fra AMD slik at du kan instalere den på f.eks. en Acer laptop)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ah, Takker for det! Har lenge lurt på om det er en mulighet å komme rundt dette! Acer har ikke oppdatert driveren siden 09...

 

 

Men! Kan ikke kalle meg så datakyndig så har heller liten peiling på hva jeg skal gjøre med dette, INF-filer og hele pakka, sier meg fint lite :whistle:

Lenke til kommentar

Ah, Takker for det! Har lenge lurt på om det er en mulighet å komme rundt dette! Acer har ikke oppdatert driveren siden 09...

 

 

Men! Kan ikke kalle meg så datakyndig så har heller liten peiling på hva jeg skal gjøre med dette, INF-filer og hele pakka, sier meg fint lite :whistle:

 

Trenger meg en update på lappen anyway, så jeg skal snakke deg gjennom det.

 

1. Gå til

http://www.laptopvideo2go.com/drivers

og finn den driveren som har nyest dato (toppen av listen) som er korrekt for ditt operativsystem og 32/64bit versjon.

For meg var det f.eks. 295.18 for win7/Vista pg.a jeg har Windows7 64bit.

 

2. Følg linken, og last ned både driver og moddet INI

 

3. Legg driverpakken på skrivebord og kjør den. Den pakker ut til en mappe med samme navn.

 

4. Gåpne mappen, og åpne undermappen Display.Driver. Der finner du en fil som heter nvam.inf . Erstatt denne filen med den moddede inf filen du lastet ned (den har samme navn).

 

5. Installer driverene på helkt normal måte (kjør setup.exe fra hovedmappen driverene ble pakket ut til).

 

Så langt jeg forstår det så er den eneste grunnen til at de ikke allerede har lagt inn den filen for deg er at de ikke har lov til å distribuere driverfilene ved mindre de er originale. Ved å la deg laste ned original driverpakke + moddet fil så har de teknisk sett ikke modifisert noe. Det er du som står for modifiseringen, og da har de lov til å hoste filene :)

 

Beklager slurvete skriving :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så fungerer ikke dette for meg, får bare opp at den ikke finner kompitabel maskinvare...

 

Installerte windows på nytt å fikk GPUen min tilbake! Men nå blir bare nvidia driveren overinstallert av Intels drivere... :s

 

og du er sikker på at du overskrev .ini filen med den moddede versjonen?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så fungerer ikke dette for meg, får bare opp at den ikke finner kompitabel maskinvare...

 

Installerte windows på nytt å fikk GPUen min tilbake! Men nå blir bare nvidia driveren overinstallert av Intels drivere... :s

 

og du er sikker på at du overskrev .ini filen med den moddede versjonen?

 

-Stigma

 

 

HELT sikker :)

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så fungerer ikke dette for meg, får bare opp at den ikke finner kompitabel maskinvare...

 

Installerte windows på nytt å fikk GPUen min tilbake! Men nå blir bare nvidia driveren overinstallert av Intels drivere... :s

 

Intel sine drivere overskriver ikke Nvidia sine drivere. Den Aspire 5935g laptopen din har to skjermkort, et integrert Intel HD kort pluss det 240M kortet. Så får å kunne bytte mellom de to kortene må både Intel og Nvidia drivere installeres. Hva finner du i Enhetsbehandling for skjermkortene?

 

Men du sier jo at: "Men hadde en som skulle flashe GPU bios, å det hele freeza midt i dette, så måtte reboote uten å fullføre da. Vet ikke hvilke innvirkninger dette kan ha hatt." Når en PC fryser under flashing, kan dette medføre at GPU blir en "murstein" altså dødt kort. Dog hvis Windows finner det under ny installasjon, så har nok ikke dette skjedd.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så fungerer ikke dette for meg, får bare opp at den ikke finner kompitabel maskinvare...

 

Installerte windows på nytt å fikk GPUen min tilbake! Men nå blir bare nvidia driveren overinstallert av Intels drivere... :s

 

Intel sine drivere overskriver ikke Nvidia sine drivere. Den Aspire 5935g laptopen din har to skjermkort, et integrert Intel HD kort pluss det 240M kortet. Så får å kunne bytte mellom de to kortene må både Intel og Nvidia drivere installeres. Hva finner du i Enhetsbehandling for skjermkortene?

 

Men du sier jo at: "Men hadde en som skulle flashe GPU bios, å det hele freeza midt i dette, så måtte reboote uten å fullføre da. Vet ikke hvilke innvirkninger dette kan ha hatt." Når en PC fryser under flashing, kan dette medføre at GPU blir en "murstein" altså dødt kort. Dog hvis Windows finner det under ny installasjon, så har nok ikke dette skjedd.

 

 

Jeg installerer begge to, begge vises under enhetsbehandling ved oppstart, men strakt Intel driveren loader så "eter" den liksom opp Nvidia sin å den forsvinner.

 

Har lest litt rundt å de sier man skal endre hvilket skjermkort den skal kjøre fra i bios, men kommer meg ikke inn i bios av en eller annen grunn. Skjermen bare freezer på svart skjer med hvit liten _ oppe i hjørnet når jeg prøver...

Lenke til kommentar

Overså hele den kommentaren om skjermkort BIOS jeg... wow, må ha vært trøtt ;)

 

Jeg er helt enig i at dette er jo en veldig sansynlig kandidat til problemet. Å avbryte midt under en firmware-flahs operasjon er jo nesten garantert til å gjøre enheten inoperabel.

 

Heldigivis så er det normalt mulig å fikse en feilet flash ved å bare flashe den riktig på nytt, og dermed få det til å fungere normalt.

Jeg ville nok undersøkt denne vinklingen - ihvertfall om det var etter dette at problemet oppsto.

 

Hva var det du originalt skulle flashe BIOSen på skjermkortet for anyway?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Overså hele den kommentaren om skjermkort BIOS jeg... wow, må ha vært trøtt ;)

 

Jeg er helt enig i at dette er jo en veldig sansynlig kandidat til problemet. Å avbryte midt under en firmware-flahs operasjon er jo nesten garantert til å gjøre enheten inoperabel.

 

Heldigivis så er det normalt mulig å fikse en feilet flash ved å bare flashe den riktig på nytt, og dermed få det til å fungere normalt.

Jeg ville nok undersøkt denne vinklingen - ihvertfall om det var etter dette at problemet oppsto.

 

Hva var det du originalt skulle flashe BIOSen på skjermkortet for anyway?

 

-Stigma

 

 

Det var ikke jeg som gjorde dette, så ane ikke hvordan eller hvorfor det gikk for seg...

 

Ja det var etter dette problemet oppsto vil jeg tro. Men aner ikke hvordan jeg skal gå fram her da jeg aldri har gjort noe lignende selv.

Lenke til kommentar

Overså hele den kommentaren om skjermkort BIOS jeg... wow, må ha vært trøtt ;)

 

Jeg er helt enig i at dette er jo en veldig sansynlig kandidat til problemet. Å avbryte midt under en firmware-flahs operasjon er jo nesten garantert til å gjøre enheten inoperabel.

 

Heldigivis så er det normalt mulig å fikse en feilet flash ved å bare flashe den riktig på nytt, og dermed få det til å fungere normalt.

Jeg ville nok undersøkt denne vinklingen - ihvertfall om det var etter dette at problemet oppsto.

 

Hva var det du originalt skulle flashe BIOSen på skjermkortet for anyway?

 

-Stigma

 

 

Det var ikke jeg som gjorde dette, så ane ikke hvordan eller hvorfor det gikk for seg...

 

Ja det var etter dette problemet oppsto vil jeg tro. Men aner ikke hvordan jeg skal gå fram her da jeg aldri har gjort noe lignende selv.

 

Vel, da tror jeg nok dette er feilårsaken.

 

Det finnes jo guider på hovrdan slikt gjøres på google - men det krever jo en viss teknisk innsikt, eller minimum at du setter deg ned og researcher og leser grundig og forstår hva du gjør. Dette er nok noe som helst burde bli gjort av en litt erfaren datamann om du har en slik "tilgjengelig" i vennekretsen.

 

Prosessen er ihvertfall litt mer involvert til at jeg føler det er riktig å prøve å geleide en nybegynner gjennom det via et forum.

 

Det er verdt å meke seg at flashing av laptop skjermkort BIOS også er litt mer komplisert enn å flashe standard stasjonær-kort da de ikke har alle de samme mulighetene - så dette er noe man uansett må lese litt opp i og researche før man gjør noe videre (selv jeg måtte nok googlet en stund før jeg hadde gjort en slik reparasjon).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ingen feilmeldinger i det hele tatt, den rett og slett bare eksisterer ikke.

 

Windows loader helt vanlig, ingenting spesielt som skjer. Kun når jeg skal entere bios at det skjærer seg.

 

Måtte på Acer sine hjemmesider for å finne drivere, kunne ikke laste ned fra Nvidias side engang. Så kan rett og slett ikke gjøre feil der.

 

 

Ingen fysiske skader. Men hadde en som skulle flashe GPU bios, å det hele freeza midt i dette, så måtte reboote uten å fullføre da. Vet ikke hvilke innvirkninger dette kan ha hatt.

 

Enhetsbehandling?

Lenke til kommentar

Ingen feilmeldinger i det hele tatt, den rett og slett bare eksisterer ikke.

 

Windows loader helt vanlig, ingenting spesielt som skjer. Kun når jeg skal entere bios at det skjærer seg.

 

Måtte på Acer sine hjemmesider for å finne drivere, kunne ikke laste ned fra Nvidias side engang. Så kan rett og slett ikke gjøre feil der.

 

 

Ingen fysiske skader. Men hadde en som skulle flashe GPU bios, å det hele freeza midt i dette, så måtte reboote uten å fullføre da. Vet ikke hvilke innvirkninger dette kan ha hatt.

 

Enhetsbehandling?

 

Ja begger CPUene listes der akkurat når jeg har boota, så tar det et lite minutt før nvidia GPUen forsvinner fra lista

Lenke til kommentar

Overså hele den kommentaren om skjermkort BIOS jeg... wow, må ha vært trøtt ;)

 

Jeg er helt enig i at dette er jo en veldig sansynlig kandidat til problemet. Å avbryte midt under en firmware-flahs operasjon er jo nesten garantert til å gjøre enheten inoperabel.

 

Heldigivis så er det normalt mulig å fikse en feilet flash ved å bare flashe den riktig på nytt, og dermed få det til å fungere normalt.

Jeg ville nok undersøkt denne vinklingen - ihvertfall om det var etter dette at problemet oppsto.

 

Hva var det du originalt skulle flashe BIOSen på skjermkortet for anyway?

 

-Stigma

 

 

Det var ikke jeg som gjorde dette, så ane ikke hvordan eller hvorfor det gikk for seg...

 

Ja det var etter dette problemet oppsto vil jeg tro. Men aner ikke hvordan jeg skal gå fram her da jeg aldri har gjort noe lignende selv.

 

Vel, da tror jeg nok dette er feilårsaken.

 

Det finnes jo guider på hovrdan slikt gjøres på google - men det krever jo en viss teknisk innsikt, eller minimum at du setter deg ned og researcher og leser grundig og forstår hva du gjør. Dette er nok noe som helst burde bli gjort av en litt erfaren datamann om du har en slik "tilgjengelig" i vennekretsen.

 

Prosessen er ihvertfall litt mer involvert til at jeg føler det er riktig å prøve å geleide en nybegynner gjennom det via et forum.

 

Det er verdt å meke seg at flashing av laptop skjermkort BIOS også er litt mer komplisert enn å flashe standard stasjonær-kort da de ikke har alle de samme mulighetene - så dette er noe man uansett må lese litt opp i og researche før man gjør noe videre (selv jeg måtte nok googlet en stund før jeg hadde gjort en slik reparasjon).

 

-Stigma

 

Nå skal du høre, jeg kjører Nvflash i cmd. Når jeg ber den liste GPUs så finner den ingenting, MEN om jeg rebooter å kjører samme, så finner den Nvidia GPUen. Men bare for en stund, for ikke lenge etterpå så forsvinner den igjen....

Lenke til kommentar

FOr å bidra litt ihvertfall så tror jeg at jeg har funnet frem en bassende BIOS image du kan bruke for kortet ditt:

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architecture=NVIDIA&manufacturer=Acer&model=GT+240M&interface=&memSize=0

 

Nå må du bare finne ut hvilken meode som brukes for å flashe BIOS (og evt. forskjeller det er mellom metoden for laptop kort og stasjonære). Stasjonære kort er relativt straihgt-forward, men laptop kort er ofte litt mer knoting med.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

FOr å bidra litt ihvertfall så tror jeg at jeg har funnet frem en bassende BIOS image du kan bruke for kortet ditt:

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architecture=NVIDIA&manufacturer=Acer&model=GT+240M&interface=&memSize=0

 

Nå må du bare finne ut hvilken meode som brukes for å flashe BIOS (og evt. forskjeller det er mellom metoden for laptop kort og stasjonære). Stasjonære kort er relativt straihgt-forward, men laptop kort er ofte litt mer knoting med.

 

-Stigma

 

 

Er akkurat denne jeg har funnet selv å tenkt å bruke, men kommer jo ikke til.

 

Prøvde å starte i safemode å da vises den hele tiden, men kan ikke flashe i safemode...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...