Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får ikke installert Windows på ny PC


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har satt sammen en PC for første gang og sliter med å få installert Windows 7 på min nye PC. Når jeg starter PC-en får jeg opp en melding: "Reboot and Select proper Boot device. Insert Boot Media in selected device and press a key". Denne meldingen kommer opp når det egentlig skal komme frem en Windows-installasjon.

 

I tillegg står det No hard drive detected ved oppstart. Men inne på BIOS (advanced) finner jeg lett min Lite-on Blu-ray, Crucial m4 128Gb SSD og min Western Digital 2TB HDD.

 

Jeg har satt boot priority: Optical drive som nr 1 og SSD som nr 2. Nr 3 som skal være HDD-en kan jeg ikke gjøre noe med, for den dukker ikke opp i boot priority-lista.

 

I tillegg lyser en LED-lampe på hovedkorte hvor det står BOOT_DEVICE_LED. Noen sammenheng?

 

 

Jeg har surfet internett og Google siden i morges og finner ikke ut av problemet... Kjenner at jeg begynner å bli frustrert :dontgetit:

 

Setter pris på ALL hjelp

 

Hovedkort: Asus P8Z68-V Pro

CPU: Intel i5-2500k

RAM: Corsair Vengeance 8GB

SSD: Crucial m4 128GB

Optical Drive: Lite-On DVD/Blu-Ray Reader

GPU: Asus GTX 580 (ikke koblet til ennå)

Endret av dannad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

SSD er også en harddisk og du kan antagelig bare ha en HDD i boot-priority lista.

 

Leser maskina fra Bluray i det hele tatt ved oppstart, dvs "suser" denne ?

(Jeg mistenker at denne ikke oppfattes som "Optical drive 1")

Lenke til kommentar

Forslag til feilsøking:

Se om du greier å starte installasjons DVD'en med kun DVD spilleren tilkoblet, dvs ingen SDD eller HDD.

 

Feilmeldingen du får tyder jo på at BIOS ikke ser DVD-spilleren din og går videre nedover i boot-priority listen og finner som forventet heller ingen bootable SDD eller HDD.

 

Hvis du skal installere W7 på HDD, foreslår jeg at du venter med å koble til SDD til installasjonen er ferdig,

Lenke til kommentar

Har prøvd å starte med bare Blu-ray spilleren tilkoblet, men uten hell der også. Uansett hva jeg gjør kommer denne meldingen frem:

 

"Reboot and Select proper boot device or insert boot media in selected boot device

and press a key"

 

Edit: Skal installere Windows 7 på SSD for rask ytelse på OS-et, hvis jeg noen gang kommer så langt :)

Endret av dannad
Lenke til kommentar

Jeg har ikke blueray spiller selv, men regner jo nesten med at de kan boote DVD'er.

 

Jeg ville ha konsentrert meg om å få til å boote en DVD-skive før du begynner å koble til HDD eller SDD.

 

Har du en eldre sata DVD spiller du kan teste med ?

 

Har du mange SATA-porter på hovedkortet ditt ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har ikke blueray spiller selv, men regner jo nesten med at de kan boote DVD'er.

Det kan de.

 

Her virker det som maskinen ikke ser at det er disc i spilleren (feil med spilleren?) eller at spilleren ikke er med i boor-prio lista.

 

Har du en eldre sata DVD spiller du kan teste med ?

Dette ville jeg prøvd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forresten, du bruker rett Win7 disc ?

 

Jeg installerte fra en kjøpt Win7 Home pro pakke her om dagen og der hadde pakkemaskina til windows bytta om disc'ene (det er to i esken). 10min banning før jeg plutselig fant ut hva problemet var...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke blueray spiller selv, men regner jo nesten med at de kan boote DVD'er.

 

Jeg ville ha konsentrert meg om å få til å boote en DVD-skive før du begynner å koble til HDD eller SDD.

 

Har du en eldre sata DVD spiller du kan teste med ?

 

Har du mange SATA-porter på hovedkortet ditt ?

 

Den eldre DVD spilleren jeg har er dessverre IDE og ikke SATA.

Til sammen har jeg 8 SATA-porter på hovedkortet.

 

- 4 porter som er SATA 3Gp/s (1 brukes av Blu-ray spilleren, 3 ledige)

- 2 porter som er SATA 6Gp/s som er Intel's (2 brukes av SSD og HDD)

- 2 porter som er SATA 6Gp/s som er Mavell's (2 ledige)

 

 

EDIT:

 

NOEN BILDER

 

post-97748-0-00561100-1325796316_thumb.jpg

Her vises Blu-ray spilleren som boot priority 1 og min SSD som nr 2

post-97748-0-10645900-1325796356_thumb.jpg

Her er sluttresultatet etter at jeg forlater BIOS eller prøver å boote BD-en

Endret av dannad
Lenke til kommentar

Er det mulighet for feilinnstillinger i BIOS, eller er du godt bevandret i denne mørke verdenen ?

 

Hvis du har mulighet kan du jo poste noen bilder av BIOS instillingene for sikkerhets skyld...

 

Edit: Wow, fancy BIOS, minner meg om serveren på jobben. Ble ikke mye klokere av disse fine iconene.

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar

Forresten, du bruker rett Win7 disc ?

 

Jeg installerte fra en kjøpt Win7 Home pro pakke her om dagen og der hadde pakkemaskina til windows bytta om disc'ene (det er to i esken). 10min banning før jeg plutselig fant ut hva problemet var...

Jeg har blitt godt kjent inne på BIOS-et (Eller, de nyeste heter egentlig UEFI) etter denne dagen, mye hodepine har oppstått etter søken på løsninger.

 

 

EDIT:

 

Og du kan heller ikke trykke F8/F12 eller liknende for å få opp en Boot Selection Screen?

Vet at det ikke er alle maskiner som har det, det pleier å stå på første bildet som dukker opp når du slår den på.

 

Joda, jeg kan velge Blu-ray spilleren fra Boot Selection Screen, men sluttresultatet blir det samme som alltid.

 

 

Forresten, du bruker rett Win7 disc ?

 

Jeg installerte fra en kjøpt Win7 Home pro pakke her om dagen og der hadde pakkemaskina til windows bytta om disc'ene (det er to i esken). 10min banning før jeg plutselig fant ut hva problemet var...

 

Tok å putta disken i min bærbare (som jeg bruker nå) og den er riktig. Jeg finner W7 på disken.

Endret av dannad
Lenke til kommentar

Den er kjøpt hos skolen (VGS). Plata er ikke en original Windowsplate, men Windows 7 som ligger på plata er ekte og skal ha ekte lisens.

 

Edit:

 

Om det ikke lar seg løse i kveld så har jeg avtalt å møte opp hos en databutikk for å la de se på saken. De tar 359 kroner og de garanterte meg at de ikke skulle la meg gå derfra uten å ha fått installert W7.

Endret av dannad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...