Gå til innhold

Hva skal Digit.no være?


Anbefalte innlegg

 

 

Personlig så liker jeg å se på bilder, og hvorfor jeg og flere andre ikke kommenterer bilder så ofte er velbegrunnet dokumentert i flere andre tråder.

 

 

 

Veldig hyggelig at du og andre liker å se på bildene våre, da:) Det som fortsatt forundrer meg, er at akambrukerene ikke bidrar med å legge inn egne bilder og kommentere andres bilder. Går ut i fra at dere er så mange at dere har mulighet til å påvirke kulturen, både med hensyn til hva slags bilder som skal/kan legges inn og hva slags kommentarer som er ønskelige.

 

Jeg kikker på bilder, og jeg kunne egentlig trengt litt kritikk selv, men skal jeg være helt ærlig synes jeg bildekritikken her er helt ræva. Ikke nødvendigvis bildene, men kommentarene. Det er ingen kritikk, men "dette likte jeg!" eller "fin komposisjon!", "flotte farger!", osv.

 

Det er lite kritikk, men en haug med folk som ser ut til å kjenne hverandre og som leter etter hyggelige ting å skrive om bildene. Selv bilder jeg vanskelig kan forstå at det er noe pent å skrive om klarer man å finne noe pent å skrive om.

 

Og når det ramler inn noen bilder der fotografen faktisk ser ut til å ville noe med bildene sine, ender det opp i denne tråden.

 

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=41179

 

Og nei - de færreste er på et nivå der de kan gjøre det like grundig som beskrevet i linken jeg der la ut, men det blir for mye ros og dill der man ser ut til å være redd for å såre, og jeg kan ikke forstå at det skal være mulig å lære noe som helst av kritikken jeg ser på en del bilder her. Og da faller det i grus for min del.

 

Jeg er for ny på Akam til å fatte stort av forskjellen på Akam og Digit (jeg hadde ikke engang fått med meg sammenslåingen før denne tråden), men jeg får inntrykk av at det på Akam er en del spesielt interesserte amatører som har lyst til å bli bedre fotografer, og i så fall er de nok ute etter annet enn det jeg ser er tilfellet under bildene som legges ut her, for dette er vel strengt tatt ikke annet enn kommentarer mange sikkert får av venner på Facebook eller Flickr.

 

Jeg er veldig klar for en god bildekritikk der man får muligheten til å utvikle seg, og en sånn ville jeg deltatt i jeg også, men det jeg ser her virker dessverre meningsløst.

Endret av Keyzer28
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildekritikk vil alltid være en kilde til uenighet og frustrasjon, uansett hvilket navn det flagger under. Noe bedre blir det jo ikke når den ene parten anklager den andre for tullekritikk (som jo kan være sant nok), og den andre parten svarer med anklager om manglende deltagelse fra den andre siden. Så står man der i hver sin skyttergrav og beskytter sin tilhørighet, når det man egentlig burde gjort var å tatt de gode verktøyene vi nå har fått utdelt i bruk - uansett om man kommer i fra Akam eller gamle Digit. Det er derfor jeg stilte spørsmålet om ikke det er på tide at alle går under samme flagg, slik at det bare blir en skyttergrav igjen - som forhåpentlivis alle kan føle en tilhørighet til og som alle kan være med å påvirke og forbedre.

 

Det ligger da i kortene at Digit-navnet vil forsvinne, det er helt greit for min del - men tror nok at det kan bli en del nostalgisk føleri for noen gamle Digitere som jeg håper går fort over. Det er feil at gamle Digit var en fredelig idyll, og her i dag har vi nå fått utrolig gode verktøyer. Det er de verktøyene på dette nettstedet som er viktige for meg - om flagget kalles for Akam, Digit eller brødpose er for meg likegyldig.

 

Har jo også oppdaget at Akamdelen har en del spennende kvaliteter og tilbud som jeg ennå ikke har benyttet meg av, kunne vært fint å kunne brukt alt dette i sammen uten å ha følelsen av være i to forskjellige land.

Endret av Tjernshaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er veldig klar for en god bildekritikk der man får muligheten til å utvikle seg, og en sånn ville jeg deltatt i jeg også, men det jeg ser her virker dessverre meningsløst.

 

Dersom du finner noen som er villige til å gi slike kritikker,så si for all del i fra. Det vil jeg også være med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er veldig klar for en god bildekritikk der man får muligheten til å utvikle seg, og en sånn ville jeg deltatt i jeg også, men det jeg ser her virker dessverre meningsløst.

 

Dersom du finner noen som er villige til å gi slike kritikker,så si for all del i fra. Det vil jeg også være med på.

 

Det er naturligvis det store problemet, og det er den samme kritikken mot kritikkdelen på Foto.no

 

Jeg vet ikke om det finnes noen bildekritikk av den typen mange etterlyser her til lands, og jeg vet ikke hva som kan gjøres for å utvikle en sånn bildekritikk.

Lenke til kommentar

 

 

Det er naturligvis det store problemet, og det er den samme kritikken mot kritikkdelen på Foto.no

 

Jeg vet ikke om det finnes noen bildekritikk av den typen mange etterlyser her til lands, og jeg vet ikke hva som kan gjøres for å utvikle en sånn bildekritikk.

 

Det er det som er kjernen til problemet, ja. Det jeg likevel mener, er at om noen gikk sammen, brettet opp ermene og begynte, tror jeg vi ville få det til. Det er mye kompetanse både på Digit og Akam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg prøvd (i høst) å gi velbegrunna kritikk på andres bilder, men føler fort at det blir litt meningsløst når man kun får "pent bilde" og lignende tilbake - selv om man flagger bildet for kritikk.

 

Ja, jeg ser den. Det er nok flere som har prøvd fra tid til annen, men som det heter "en svale gjør ingen sommer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

Det er det som er kjernen til problemet, ja. Det jeg likevel mener, er at om noen gikk sammen, brettet opp ermene og begynte, tror jeg vi ville få det til. Det er mye kompetanse både på Digit og Akam.

 

Enig, men synes også det er viktig å nevne angående de som legger et bilde ut for kritikk, om eller når de mottar en kritikk som det er brukt tid og omtanke på - at de faktisk svarer på den kritikken de har mottatt, og svarer på spørsmål fra kritiker om ting vedrørende bildet. Sikkert ikke viktig for de som bruker 15-20 sekunder på å vurdere et bilde, men for de som bruker 5-10 min. eller mer og som prøver å være litt utdypende er blir det begrenset for hvor lenge man gidder å snakke til en vegg.

 

Det jeg prøver å si er at det er ikke bare kritiker som har et ansvar for at en bildekritikk skal fungere, det har også den som legger ut et bilde for kritikk.

Endret av Tjernshaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

Det er det som er kjernen til problemet, ja. Det jeg likevel mener, er at om noen gikk sammen, brettet opp ermene og begynte, tror jeg vi ville få det til. Det er mye kompetanse både på Digit og Akam.

 

Enig, men synes også det er viktig å nevne angående de som legger et bilde ut for kritikk, om eller når de mottar en kritikk som det er brukt tid og omtanke på - at de faktisk svarer på den kritikken de har mottatt, og svarer på spørsmål fra kritiker om ting vedrørende bildet. Sikkert ikke viktig for de som bruker 15-20 sekunder på å vurdere et bilde, men for de som bruker 5-10 min. eller mer og som prøver å være litt utdypende er blir det begrenset for hvor lenge man gidder å snakke til en vegg.

 

Det jeg prøver å si er at det er ikke bare kritiker som har et ansvar for at en bildekritikk skal fungere, det har også den som legger ut et bilde for kritikk.

 

Definitivt. Vi snakker om felles interesser her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt over dette her med bildekritikken og jeg tror vi bør stikke fingeren i jorden og akseptere et par ting.

 


  •  
  • De fleste vil dele bilder og ha "koseklubb".
  • Noen ønsker seg tips og triks for å få til bedre bilder, men tror de ønsker kritikk.
  • Det er en liten gruppe som faktisk ønsker seg ekte dyptpløyende kritikk.
  • Det er en enda mindre gruppe som er villig til å bruke tid på å gi utfyllende kritikk.
  • Det er til tider (ofte?) tidkrevende å analysere et bilde og kommme med noe fornuftig rundt det.
     

 

Hva kan vi så gjøre med det?

 

Jeg synes at det må være rom for "koseklubben" da det gir en tilhørighet og krever liten egeninnsats. Det skaper også en base for annen aktivitet på diskusjon.no/digit/akam.

 

Når det gjelder bildekritikken, så bør den omorganiser litt.

 

Hvis jeg hadde bestemt, så ville jeg gjort som følger.


  •  
  • Kastet ut karakterene
  • Fått inn + knappen som vi ellers bruker på diskusjon.no
  • Endret på visningsnivå "kritikk" til å ha strengere regler enn "visning" og "tips" (se egen del om det)
  • Bildegalleri/kritikk postene flyttes til en eget hovedgruppe slik at de ikke dukker opp i Siste 24 timer for Foto/Video

 

På kritikk-nivået, så ville jeg ha endret det slik at for å kunne poste bildene så må man svare på et noen spørsmål i forhold til hva som det ønskes kritikk av, og hva fotografen har prøvd å få til. Det skal være mer jobb å legge ut et bilde til kritikk enn ellers.

 

Hvis det er mulig, så bør den som legger ut et bilde til kritikk kunne merke poster som han/hun finner gode, slik at det er mulig å bygge seg opp et rykte som en som gir god kritikk. Som igjen bør belønnes på en eller annen måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg (som akamist) tror nok at denne isfronten som har oppstått mellom digit.no og akam.no brukerne har sine røtter i forventninger. Uten at jeg selv har vært aktiv hos digit.no tidligere har jeg fått et intrykk at brukerne der ønsker å snakke om det sosiale rundt fotografering, og ikke minst dele fotografier med hverandre. Dette er da bilder som varierer mellom sosiale bilder fra en hendelse til seriøse bilder tatt til f.eks temadag. Dersom jeg har oppfattet det korrekt er digit.no brukerne opptatte av det de har produsert, og bryr seg ikke i like stor grad om pixelbredde, skjermkalibrering, sensorstørrelse, skarphet i kantene på objektivet eller bråkete fokusmotor som akamistene ofte nevner.

 

Det sosiale møter det seriøse, og da blir det naturligvis problematisk. Man må finne ut av organiseringen sammen, og nettopp det skulle jeg ønske at også akam.no redaksjonen og de som drifter digit.no var med på. Slik jeg opplever det har en rekke medlemmer fra digit.no blitt flyttet til en ny arena hvor det forventes at de skal leve i harmoni med en ny gruppe brukere på egenhånd.

 

Der akamistene ønsker å diskutere det dype ved foto og utstyr opplever jeg at digit.no brukerne ønsker å vise frem sine resultater, uansett nivå. Mens akamistene ønsker tilbakemeldinger og kritikk basert på det fototekniske opplever jeg at digit.nos brukere ønsker tilbakemelding på hvorvidt bildet er fint eller ikke, eller en slaks godkjenning på at det bilde de har tatt er fint. Det er med andre ord svært ulike forventninger til kritikken som skal forekomme på bildene, og hva som skal diskuteres på diskusjon.no hvor jo begge brukermassene er. Jeg håper at dette er et problem som blir tatt tak før brukere begynner å forsvinne.

 

Slik jeg ser det må man være klar på at diskusjonen om foto, utstyr o.l fortsatt holder seg på underkategorien "foto", mens bildekritikken (digit.no) skal brukes til å vise frem bildene. Så spørs det om man heller ikke bør opprette en egen kategori i bildekritikken av typen "seriøs/streng bildekritikk" eller lignende. Uansett hvordan man gjør det er man nødt til å spre bilder som er ment for å vise dagens finvær, og de bildene som man ønsker en grundig og fototeknisk tilbakemelding på. Det går ikke med en katalog. Naturligvis mener jeg at månedstrådene på diskusjon.no bør fortsette slik det er nå. Uansett bør digits bildekritikk deles inn i to kategorier. Kanskje akams nåværende bildekritikk kan implementeres med digit.no og bli arenaen for seriøse tilbakemeldinger på bilder?

 

For det er jo ikke tvil om at forventningene er ulike:

 

 

EDIT: Ser at tomsi kom med en god oversikt som setter mine tanker ut i praksis

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg hadde bestemt, så ville jeg gjort som følger.


  •  
  • Kastet ut karakterene
  • Fått inn + knappen som vi ellers bruker på diskusjon.no
  • Endret på visningsnivå "kritikk" til å ha strengere regler enn "visning" og "tips" (se egen del om det)
  • Bildegalleri/kritikk postene flyttes til en eget hovedgruppe slik at de ikke dukker opp i Siste 24 timer for Foto/Video

 

På kritikk-nivået, så ville jeg ha endret det slik at for å kunne poste bildene så må man svare på et noen spørsmål i forhold til hva som det ønskes kritikk av, og hva fotografen har prøvd å få til. Det skal være mer jobb å legge ut et bilde til kritikk enn ellers.

 

Hvis det er mulig, så bør den som legger ut et bilde til kritikk kunne merke poster som han/hun finner gode, slik at det er mulig å bygge seg opp et rykte som en som gir god kritikk. Som igjen bør belønnes på en eller annen måte.

 

Veldig enig med deg her Tom.

 

Slik det er i dag så vegrer jeg meg mot å bidra i bildekritikken, enkelt og greit fordi jeg ikke ønsker piske opp stemningen i koseklubben. Nå nettopp gikk jeg inn å fant bildene fra sist uke med evalueringsnivå kritikk og sorterte på best vurderte først. Bilde som da lå først kunne jeg godt gitt kritikk, men vet at hvis jeg hadde gjort så hadde jeg nok fått endel mot meg. Hadde det ikke vært for alle «Oii, det var magisk» og «Det var pent» kommentarene så ville jeg sagt min mening.

 

Det er mange bra bilder som blir postet på Digit, men der er også endel av det motsatt. Vi kunne alle lært mye hvis ikke alt druknet i kos og fjas.

Lenke til kommentar

 

Slik det er i dag så vegrer jeg meg mot å bidra i bildekritikken, enkelt og greit fordi jeg ikke ønsker piske opp stemningen i koseklubben. Nå nettopp gikk jeg inn å fant bildene fra sist uke med evalueringsnivå kritikk og sorterte på best vurderte først. Bilde som da lå først kunne jeg godt gitt kritikk, men vet at hvis jeg hadde gjort så hadde jeg nok fått endel mot meg. Hadde det ikke vært for alle «Oii, det var magisk» og «Det var pent» kommentarene så ville jeg sagt min mening.

 

 

 

Her tror jeg du tar feil. Forutsatt at du klarer å holde kritikken på et saklig nivå, tror jeg du opplever det motsatte av det du påstår. Motbevise det gjerne.

Lenke til kommentar

Jeg (som akamist) tror nok at denne isfronten som har oppstått mellom digit.no og akam.no brukerne...

 

Bra skrevet, men jeg er nå uenig i at det er en isfront. Det er i det hele tatt svært få digitere og akamister som deltar i disse diskusjonene. Med noen få unntak går det for seg saklig og i god tone.

Lenke til kommentar

Det som eg vart litt forvirra av då eg fyrst byrja å vera aktiv i Akam var at diskusjonsforumet låg under domenet "diskusjon.no". Denne sida kjenner eg frå før som eit forum der ein diskuterer alt mogleg - noko som stemmer. Sidan fotoforumet ikkje har ei eiga forumside (i mangel av eit betre ord), til dømes akam.no/forum, får eg eit litt useriøst inntrykk av forumet...eller fekk i alle fall i starten.

 

No veit eg, derimot, at det er særs mange kunnskapsrike personar her som kan hjelpa med god biletekritikk, tilrådingar til val av utstyr, lyssetjing, blitsfotografering osb. Dersom ein vil verta ein betre fotograf, eller hobbyfotograf som så mange av oss er, må ein vera i stand til å sjå på bileta sine objektivt. Ein må vera i stand til å godta av ikkje alle bileta av ein nyfødd baby er fine. Somme er kanskje direkte dårlege - sjølvsagt, babyen er kanskje ikkje stygg i seg sjølv, men dei fotografiske elementa i biletet kan vera dårleg. Dersom ein ikkje klarer å distansera seg frå bileta, og sjå på kritikken objektivt, har ein ingenting i eit kritikkforum å gjera.

 

Ein god kritikkdel burde vore ei kjerne i eit forum som Akam sitt. På norverande tidspunkt er kritikken her stort sett elendig. Dette er nemnt i denne tråden tidlegare. Korte observasjonar er ikkje kritikk med mindre dei er grunngjevne. "Fint bilete" er like dårleg kritikk som "dårleg bilete". Ikkje alle er i stand til å utføra skikkeleg biletekritikk, og der er jo eit av problema med ein gong. Folk som ikkje har greia på noko prøver å gje kritikk. Det kan godt henda eg er ein av dei, det får andre bestemma.

 

I kritikktrådar burde det ikkje vera meir enn tre bilete - fleire enn det og det vert uoversikteleg. Fotografen bør oppgje informasjon om utstyr, kvar, klokkeslett og elles informasjon som gjer kritikarane i stand til å gje skikkeleg kritikk. Det burde vore fleire som viste kva dei meinte ved å lasta ned biletet, og redigera det slik dei forklarer. "Beskjær det frå treet oppe til venstre og inn til steinen nede vil høgre". Eitt biletet viser det, og det vert god kritikk av det. Om dette skal gjennomførast, burde kvart medlem ha svart på kontrollpanelet om "Det er greit at andre medlem redigerer bileta dine?". Dersom ein svarer nei, synast dette til alle, og ingen kan redigera bileta.. Svarer ein ja, kan ein få visuell hjelp i kritikken.

 

Eg spør igjen: Kvifor er forumet til Akam på diskusjon.no? Kan ein ikkje få eit eige domene for dette?

 

I tillegg: Facebook er for å dela bilete og få "sååå fint bildeeeeee du har tatt". Akam, og andre fotosider, burde vera kritikk. Det er mi meining, i alle fall.

(ikkje sjekka for skriveleif)

Lenke til kommentar

Først og fremst enig i det tomsi sier og virker som om man har funnet frem til i iallefall gode løsninger. Også løsninger som kan fungere og burde bli prøvd ut.

 

Slik det er i dag så vegrer jeg meg mot å bidra i bildekritikken, enkelt og greit fordi jeg ikke ønsker piske opp stemningen i koseklubben. Nå nettopp gikk jeg inn å fant bildene fra sist uke med evalueringsnivå kritikk og sorterte på best vurderte først. Bilde som da lå først kunne jeg godt gitt kritikk, men vet at hvis jeg hadde gjort så hadde jeg nok fått endel mot meg. Hadde det ikke vært for alle «Oii, det var magisk» og «Det var pent» kommentarene så ville jeg sagt min mening.

 

Det er mange bra bilder som blir postet på Digit, men der er også endel av det motsatt. Vi kunne alle lært mye hvis ikke alt druknet i kos og fjas.

 

 

Her er jeg helt enig, ofte jeg er innom bildekritikken og ser om jeg finner noe jeg vil si noe om.

Finner et bilde som vekker interessen, som er godt, men som jeg personlig føler at kunne/burde vært gjort annerledes. Noen ganger finner man jo de man er fornøyd med og kanskje ikke har noe negativt å komme med.

 

Det ligger allerede et par kommentarer om at det var et fint blikk, modellen var fin, lyset var flott etc. En koseklubb med kun positive kommentarer hvor det kan vire som om den konstruktive kritikken ikke kommer.

 

Ofte jeg har mye å si men ikke skriver/poster for at det er en koseklubb og en rosa sky man lever i. Vil da ikke lage unødig bråk og komme med noe konstruktivt om bilde.

Noen ganger kommer det jo til at jeg poster og skriver noe. Da alle andre alt har kommet med den positive kritikken om alt som trekker opp så kommer jeg med min personlige mening om hva som trekker bildet ned.

 

Blir jo værende den store stygge ulven som kanskje kan virke som om ikke liker noe, eller at ikke noe er bra nok. Men de som poster bildet må da kunne like og få noe annet en kose kommentarer og faktisk få noen kommentarer om det dårlige.

 

Ligger mye gode bilder på digit som jeg personlig liker veldig godt. Ligger også veldig mye bilder som har potensial, eller har hatt potensial. Sistnevnte er gode bilder som er redigert til noe ekstrem HDR stil, eller som har fått noe merkelige omriss da det er dratt kjempe hardt i alle spaker i CS5 man bare fant. Bildene er etter min personlige mening ødelagt.

Da må man jo kunne komme med konstruktiv kritikk og fotografen må kunne mota dette. Ofte virker det som det er blidt en fasit etter 3-4 positive kommentarer. Da er lzm ikke noe galt med bildet lengre da, bildet er perfekt...

Lenke til kommentar

Jeg (som akamist) tror nok at denne isfronten som har oppstått mellom digit.no og akam.no brukerne...

 

Bra skrevet, men jeg er nå uenig i at det er en isfront. Det er i det hele tatt svært få digitere og akamister som deltar i disse diskusjonene. Med noen få unntak går det for seg saklig og i god tone.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg litt for ofte overdriver, også i dette tilfellet. Selv om det ikke er en isfront, er det et voksende problem som jeg er redd kan vokse seg stort om det ikke tas en beslutning blant de som sitter med makten på forumet. Chattetråden på akam.no er et bevis på at stadig flere akamister begynner å bli svært skeptiske til sammenslåingen med akam.no og viser sitt misnøye. I enkelte tråder ser jeg jo også at digit.no medlemmer takker for seg og forlater forumet, eller vurderer dette. Forhåpentligvis ser vi en løsning innen kort tid før forumet blir utrakktivt for både akamister og digit brukere :)

Lenke til kommentar

 

Det ligger allerede et par kommentarer om at det var et fint blikk, modellen var fin, lyset var flott etc. En koseklubb med kun positive kommentarer hvor det kan vire som om den konstruktive kritikken ikke kommer.

 

Ofte jeg har mye å si men ikke skriver/poster for at det er en koseklubb og en rosa sky man lever i. Vil da ikke lage unødig bråk og komme med noe konstruktivt om bilde.

 

 

Dersom bildet ligger under nivå "kritikk" syns jeg du skal komme med din ærlige mening, men igjen, i en saklig og god tone. Hvis ikke det aksepteres, er det ikke deg det er noe feil med, men fotografen som har postet under feil nivå.

 

Jeg har også noen ganger følt meg som den store stygge ulven når jeg bryter rekken av lovprisninger. Et tips er å være tidlig ute med kritikken.

Lenke til kommentar

Dersom bildet ligger under nivå "kritikk" syns jeg du skal komme med din ærlige mening, men igjen, i en saklig og god tone. Hvis ikke det aksepteres, er det ikke deg det er noe feil med, men fotografen som har postet under feil nivå.

 

Jeg har også noen ganger følt meg som den store stygge ulven når jeg bryter rekken av lovprisninger. Et tips er å være tidlig ute med kritikken.

Jeg tror det er en av de tingene som må til - at det jevnt over kommer mange saklige kritikker på kritikk-nivået. Men det bør også være en tyngre terskel for å poste et bilde i kritikken, slik at man tenker seg om to ganger før man legger ut bildet der istedet for tips.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...