Gå til innhold

Web-server bak en Inteno router gir meg hodepine :'/


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har en webserver bak en Inteno X5668. Jeg har prøvd å få hjelp fra nextgentel, men geniet på teknisk support var bestemt på at problemet ikke ligger med routeren, men med noe annet. Jeg mener det motsatte, men det spiller ingen rolle, fordi han avviste samtalen etter jeg forsøke å bevise hvorfor problemet måtte være med routeren. Jeg ønsker ikke å ringe tilbake, og må dermed prøve lykken her. :D

 

Klient ikke tilkoblet nettverket: Hvis jeg prøver å få tilgang til serveren fra utenifra nettverket fungerer alt som det skal. Prøv gjerne selv: www.komposisjoner.no Det skal komme opp en test-side. (Port 80)

 

Klient tilkoblet nettverket: Derimot, hvis jeg sender en HTTP request fra innen nettverket kommer jeg bare til interface til routeren. Du vet, der du kan sette opp innstillinger og slikt (samme som 10.0.0.1). Hvis jeg prøver http://www.komposisjoner.no:80 i nettleseren, kommer jeg bare til interfacen da også.

 

Noen som som vet råd eller erfaringer?

 

Tusen takk! :thumbup:

 

Mvh,

Marius

Endret av kingoslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Legg til domenet komposisjoner.no og www.komposisjoner.no og IP adressen til webserveren din i din host fil. Problem løst

 

Altså med IP adresse mener jeg din interne ipadresse til din webserver, f.eks 10.0.0.100 eller 192.168.0.100

 

edit: jeg ser du har flere domener (composition.no) alle disse må inn under host fila di og ip-adressene dette skal oversettes til (10.0.0.x)

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Takk kompis. :thumbup:

 

To spørmål til.

 

Dette høres sikkert litt n00b ut, men er dette korrekt?

 

1. Skriver jeg i /etc/hosts:

 

10.0.0.6           komposisjoner.no
10.0.0.6           compositions.no
10.0.0.6           composition.no

 

10.0.0.6 er intern ip til webserver. Men er komposisjoner.no ++ tilfredstillende hostname slik at det vil virke, eller må jeg skrive noe annet?

 

2. må jeg gjøre dette på alle hostsfilene til alle klientene?

 

Igjen, tusen takk for hjelpen! :new_woot:

 

Mvh,

Marius

Endret av kingoslo
Lenke til kommentar

Problemet ligger i routeren. Har en Netgear WNDR3700 v2, jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk tilgang til domene mitt lokalt for å teste, Google og kom opp en løsning for oss med DD-WRT: iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.1.1/255.255.255.0 -d 192.168.1.1/255.255.255.0 -o br0 -j MASQUERADE. Noe som enkelt og greit er NAT lookback problem.

 

Normalt skal dette fungere rett ut av boksen på alle routere, altså at den klarer å gå inne på WAN IP rett fra lokal, men noen ganger ikke.

Lenke til kommentar

Du må gjere dette på alle klientane som er i lokalnettet til tenaren, altså alle maskiner som ikkje skal sende førespurnaden via ruteren.

 

jeg forsøke å bevise hvorfor problemet måtte være med routeren.

 

"Problemet" er at NAT loopback ikkje er aktivert/tilgjengeleg. Eg veit ikkje om Inteno X5668 støttar dette i det heile tatt, men uansett er dette eit såpass sært behov i eit heimenettverk at eg ser ikkje dette som eit problem NGT burde løyse for deg.

Lenke til kommentar

"Problemet" er at NAT loopback ikkje er aktivert/tilgjengeleg. Eg veit ikkje om Inteno X5668 støttar dette i det heile tatt, men uansett er dette eit såpass sært behov i eit heimenettverk at eg ser ikkje dette som eit problem NGT burde løyse for deg.

 

Stoler på din vurdering. Du har nok rett.

 

 

 

Jeg oppdaterte /etc/hosts. Slik ser den ut nå:

 

127.0.0.1	localhost
127.0.1.1	kingoslo-XPS-M1330
10.0.0.6	compositions.no
10.0.0.6	composition.no
10.0.0.6	komposisjoner.no


# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

 

Da jeg testet det gjorde jeg følgende:

www.compositions.no

i adressefeltet, og :thumbdown: jeg kommer fremdeles bare til routerens brukergrensesnitt.

 

Hva tenker dere så?

 

Takk for at dere hjelper meg :thumbup:

 

Mvh,

Marius

Endret av kingoslo
Lenke til kommentar

Du må lage eigne linjer i HOSTS-fila som peikar navnet med www-prefiks til IP-adressa. Slik:

 

10.0.0.6 compositions.no

10.0.0.6 composition.no

10.0.0.6 komposisjoner.no

10.0.0.6 www.compositions.no

10.0.0.6 www.composition.no

10.0.0.6 www.komposisjoner.no

 

HOSTS-fila vil kun tre i kraft ved eksakt match.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også litt problemer med å få port 80 til på samme inteno som deg, pga. konflikter med web-grensesnittet til intenoen. Tilslutt ble jeg lei, så jeg satte intenoen i bridge, og skaffet meg en ruter med dd-wrt som tok seg av NAT. Da ble det andre saker :)

 

Men bra å se at du fikk det til tilslutt.

 

Hvis du fortsatt har problemer med å nå webserveren din fra ditt eget hjemmenettverk, men andre fra utsiden kan nå den fint, så kan du prøve å bruke en eller annen random proxy på nettet. Da vil tilkoblingen til webserveren din komme fra proxyens IP slik at du unngår loopback-problemet, eller problemet med at du når ruterens interface.

 

Kan i farten foreslå Tor browser bundle-pakken fra her hvis du ikke finner noen proxy på google: https://www.torproject.org/download/download-easy.html.en

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Nei, fra utsiden prøver jeg å koble til med port 80. Så router routeren meg til webserveren på port 8080.

 

EDIT: Dvs jeg legger ikke til portnr, jeg bare skriver IPen

Nå har jeg imidlertid skiftet, jeg kjører webserverer på 10.0.0.4:80 (lokalt), og router til denne via port 80 på routeren. Har slått av remote HTTP access på routeren så det skal ikke være noen grunn til at den ikke slipper igjennom. Men fortsatt, no luck

Endret av StAkkarr
Lenke til kommentar

Prøvd en annen tilfeldig 5 sifrert port serveren skal lytte til, og forwarde til den? Bare for å teste....

Brannmur som står i veien??

Prøvde port 10000 på webserveren, får koblet til lokalt. Satte opp routing 80->10000 men får fortsatt ikke koblet til eksternt ...

 

Hadde aktivert brannmur på serveren, men det er slått av og serveren er rebootet, still no luck.

Lenke til kommentar

Nei, glem det....:p Ser nå at jeg har lest og tenkt litt rart.... He... Spiste ikke før i 20 tida i går kveld, så vakke helt med merka jeg...:p Men jeg tenkte nok Windows brannmur eller noe sånt...:p

 

Men du har flere routere ja.. Ja da begynner bildet å bli litt klarere... Hvordan er alt koblet sammen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...