Gå til innhold

2012 - Det store speilrefleksåret?


Anbefalte innlegg

Pratet med en selger på Elkjøp i dag (han er fotograf og canon-mann). Spurte han hvorfor de hadde så lite Nikon utstyr og han svarte så enkelt som at Sony og Canon pusher mer "aggresivt" mens Nikon har vært veldig stille i det siste.

 

Noen som vet om dette blir å endre seg framover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hvordan tolke at Elkjøp Ullevål legger ut demoeksemplarene av D700, D7000 og 5dII sine til salgs...

D700

D7000 m 18-105

5dII

 

Mest spent på om det kommer en avløser til D7000, skal jo være noen greier i Thailand rundt 6 Januar. Noen som vet noe mer? Eller det kommer det rund CES tidene?

 

Ikke legg for mye i akkurat dette. Nå er ikke jeg fagansvarlig for foto på Ullevål, men vi vet like mye/lite om etterfølgere som folk flest. Med unntak av forsnakkelser så er produsentene stumme som østers. Mest sannsynlig så er dette et eksempel på lagerverdier vs tilgang/etterspørsel.

 

For å komme tilbake til tråden så tror jeg personlig vi ser følgende:

 

Fra Canon:

 

7DMKII

650D

 

Begrunner disse i at det er svært sannsynlig med en ny sensor på cropsiden, og en ny 7D vil være et fornuftig sted å legge denne.

Skulle denne komme så er en 650D nesten garantert, da 550 begynner å bli litt for billig i forhold til 1100, og kjenner jeg Canon rett så vil de ikke ha modeller som konkurrerer så nært hverandre. Som jeg kan se det så er det svært lite man kan oppgradere fra 600 til 650 uten at det blir for likt 60D (sett bort i fra størrelse), med mindre man ikke kommer med en ny sensor. Håper Canon ikke øker oppløsning, men heller forbedrer støyegenskaper.

 

Jeg tviler på at vi ser 5DMKIII, da jeg ser de to overnevnte mer sannsynlig for å ha noen nye modeller low-end og mid-end, spesielt siden 1D-X er allerede kjent.

 

Fra Nikon:

 

D3200/D4000

 

Tipper Nikon kommer med en etterfølger til D3100, med mindre ikke den siste tidens naturkatastrofer har satt alt på hold. Har ikke så mye å begrunne dette med, men bare noe jeg tror. Hadde jeg vært Nikon så hadde jeg kommet med et hus som virkelig kan stjele salg fra Canon i aller laveste entry segment. På ønskelista kommer en mer høyoppløselig skjerm og sensor med bedre støyegenskaper, men det blir muligens altfor likt D5100. Tipper også D5100 får seg et prisfall for å distansere seg fra Canon 600D. På slutten av 2012 tror jeg på 2.gen Nikon 1, med et kraftig prisfall før den tid. Nikon 1 selger ikke i nærheten av hva Nikon håpte på, i alle fall ikke i norden. Et prisfall vil nok rette på dette, men tviler på at de lar det gå altfor lenge før de kommer med nye hus siden man ikke akkurat kan kalle første forsøk en suksess.

 

Fra Sony (tillater meg selv å nevne selv om det ikke er noe SLR her om dagen)

 

Etterfølger til Nex C3

 

Tviler sterkt på at det skjer mye i fra Sony, da de allerede har sluppet mange hus på tampen av 2011. Det jeg forventer er at det kommer en oppgradert C3, som forhåpentligvis legger seg i et litt lavere prissjikt enn C3 ligger på i dag. Håper på flere E-mount objektiv enn de 4 som er lansert (og som eeeegentlig skulle vært ute på markedet nå), og at flere optikkprodusenter følger Tamron med tredjepartsoptikk.

Vil spesielt se bra pancake til fornuftig pris! Kunne gjerne tenkt meg ny FF fra Sony, men det har vel blitt avkreftet så det synger enn så lenge. Tror Sony vil se ann salgstallene på A77 over tid, før man bestemmer seg for veien videre. Med tanke på den sterke satsingen på SLT så er vel det heller tvilsomt at man går bort i fra dette, men heller videreutvikler teknologien.

 

Fra Samsung (tillater meg selv å nevne selv om det ikke er noe SLR her om dagen)

 

NX20

 

NX20 er vel bekreftet at blir lansert på CES, så det er ikke mange dagene til. Er veldig spent på hva NX20 bringer, da det skal være noe helt annet enn NX10/11, men samtidig så kan det ikke bli for likt NX200 heller. I tillegg er det på vei flere gode objektiver, blant annet litt mer høykvalitetsoptikk. Akkurat hva slags objektiver får vi vel vite helt sikkert på CES (selv om det er roadmap ute), men noen av dem vet jeg er håndfast ;)

Tviler på at vi ser noe pro-sumer fra Samsung med det aller første, men hvem vet.

 

Håper på i alle fall halvparten av denne listen, så skal jeg si meg fornøyd! :)

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom hele tråden, men er det noen som kan henvise meg til et nettsted som lister spekken til 5dMk III?

Er nok kun Canon som sitter med spesifikasjonene. Vi andre bare gjetter og synser ;)

 

Men tror du trygt kan regne med et nytt og mer avansert fokussystem og kanskje et hus mer likt 7D av utseende (altså en slags facelift). Spekulasjoner om sensoren har variert like mye som vinterværet.

 

En ting er nok sikkert og det er at prisen blir rimelig syk det første året..

 

Tor

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Nikon, og ryktene jeg har fått med meg sier at D4 og muligens D800 skal lanseres denne uken.

 

D4 skal få 16MP, 11 FPS, 50-204800 ISO, bedre lysmåling, og støtte for en helt ny minnekortstandard kalt XQD.

 

D800 får 36MP (!), 4 FPS, 50-25600 ISO.

D800 kan kjøpes uten antialiasing-filter for å utnytte den høye oppløsningen fullt ut. Filene blir på respektable 7360x4912 piksler ;)

 

Begge får forbedret video, 720p opp til 60FPS og 1080p opp til 30FPS.

 

D300s er absolutt klar for en utskifting, og det er ikke usannsynlig at også D400 dukker opp senere på året.

Endret av ovrebekk
Lenke til kommentar

Pratet med en selger på Elkjøp i dag (han er fotograf og canon-mann). Spurte han hvorfor de hadde så lite Nikon utstyr og han svarte så enkelt som at Sony og Canon pusher mer "aggresivt" mens Nikon har vært veldig stille i det siste.

 

Noen som vet om dette blir å endre seg framover?

 

Tøffe ord fra kollegaen du har snakket med, men går ut i fra at leverandørkontakt oppleves forskjellig. Nå vet ikke jeg hvordan type størrelse det var på butikken du var innom, men i en Megastore er svært mye opp til de ansvarlige for foto over hva som føres. Så har de lite utstyr, så er det stor sannsynlig at for at merket er uinterresant, men det kan også skyldes lav etterspørsel. Andre butikker kan igjen være langt mer balansert, alt etter hvem som er ansvarlig.

 

Nå kan ikke jeg snakke for andre kjeder, men de fleste rene fotokjeder jeg vet om har lik mengde av de forskjellige merkene, så å si at de er andre er mer aggresiv blir ukjent for min del.

Lenke til kommentar

Fra Canon:

 

7DMKII

650D

 

Begrunner disse i at det er svært sannsynlig med en ny sensor på cropsiden, og en ny 7D vil være et fornuftig sted å legge denne.

Skulle denne komme så er en 650D nesten garantert, da 550 begynner å bli litt for billig i forhold til 1100, og kjenner jeg Canon rett så vil de ikke ha modeller som konkurrerer så nært hverandre. Som jeg kan se det så er det svært lite man kan oppgradere fra 600 til 650 uten at det blir for likt 60D (sett bort i fra størrelse), med mindre man ikke kommer med en ny sensor. Håper Canon ikke øker oppløsning, men heller forbedrer støyegenskaper.

 

Jeg tviler på at vi ser 5DMKIII, da jeg ser de to overnevnte mer sannsynlig for å ha noen nye modeller low-end og mid-end, spesielt siden 1D-X er allerede kjent.

Interessant synsvinkel.

Jeg deler tanken med at en ny cropsensor vil kunne bli lansert med 7DII - og i såfall vil dette skje ganske tidlig på året. Men: Det er og fullt mulig at Canon lar 7DII få sin egen sensor og nivåene under en annen for å differensere enda mer enn i dag. Skulle dette skje så kan 7DII antagelig vente til høsten (og 7D er nok heller ikke totalt sett forbigått av noen andre crophus enda). Spørsmålet til din tanke med kun 7DII og 650D vil være: Hva med 60D kontra et nytt 650D med en ny (og bedre sensor)? Jeg tror det kan bli en litt problematisk sak for Canon.

 

5DIII - vel det er og mulig selvfølgelig at det ikke blir noen mk3 og at det heller kommer et pro-studio/landskapskamera og som da og får en høy pris ala 1D-X. På den annen side har 5DII nok solgt meget bra til ff å være, så det er et marked for et rimeligere ff-hus. Om Canon mener det er stort nok er en annen sak.

 

Men det er nok ikke lett for produsentene å stadig komme med nye ting som virkelig har en verdi når dagens speilrefleks holder et såpass høyt nivå, og særlig crophusene som mer eller mindre aldri blir eldre enn ferskvare.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå tok jeg for moro skyld for en tid tilbake å lagde en oversikt over nybegynner DSLR og ett par hybrider og hvor mange Elkjøp butikker som hadde disse på lager. Sony stakk seg ut der og bekrefter til en viss grad det jeg har ment i lenger tid at har ikke noe med hvor bra produktene er så lenge de selger det de tjener mest penger på...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra Nikon:

 

D3200/D4000

 

Tipper Nikon kommer med en etterfølger til D3100, med mindre ikke den siste tidens naturkatastrofer har satt alt på hold. Har ikke så mye å begrunne dette med, men bare noe jeg tror. Hadde jeg vært Nikon så hadde jeg kommet med et hus som virkelig kan stjele salg fra Canon i aller laveste entry segment. På ønskelista kommer en mer høyoppløselig skjerm og sensor med bedre støyegenskaper, men det blir muligens altfor likt D5100.

Egentlig såer det vel ikke noe galt med D3100 sensoren; ihvertfall ikke hvis vi sammenligner med EOS 1100D. Så den tror jeg tåler en runde til (eller to); men andre ting på kan sikker få seg en oppdatering.

Lenke til kommentar

....Spørsmålet til din tanke med kun 7DII og 650D vil være: Hva med 60D kontra et nytt 650D med en ny (og bedre sensor)? Jeg tror det kan bli en litt problematisk sak for Canon.

 

5DIII - vel det er og mulig selvfølgelig at det ikke blir noen mk3 og at det heller kommer et pro-studio/landskapskamera og som da og får en høy pris ala 1D-X. På den annen side har 5DII nok solgt meget bra til ff å være, så det er et marked for et rimeligere ff-hus. Om Canon mener det er stort nok er en annen sak.

 

Men det er nok ikke lett for produsentene å stadig komme med nye ting som virkelig har en verdi når dagens speilrefleks holder et såpass høyt nivå, og særlig crophusene som mer eller mindre aldri blir eldre enn ferskvare.

 

Tor

 

Absolutt et godt spørsmål. Vill gjetning for min del, men jeg tipper det blir en kamel de bare må svelge fram til en arvtager for 60D blir aktuell. 60D blir uansett et hus for de litt mer interesserte enn nybegynnerene som nå oftere enn før havner i xxxD klassen.

Canon har, ved å ha hele 4 hus med samme sensor, bedt om problemer for seg selv når de på ett tidspunkt må bytte ut sensoren. Med tanke på at Canon er langt på vei den mest konservative og ivrige på å utvikle nye sensorer, så er det langt i fra utenkelig at et økonomisk perspektiv blir en god grunn til å videreføre arven fra 7D->550D->60D->600D, over til 7DMKII->650D->70D

 

Skal likevel ikke avfeie at du får rett i at en evt 7DMKII får en egen sensor, men det betyr da en tredje sensor på kort tid når xxxD-serien får en uungåelig oppgradering. Samtidig så har ikke Canon gjort store endringer her på flere år, så det er kanskje på tide. Det blir i alle fall en spennende tid framover.

 

Ellers er jeg svært enig i at det ikke er lett for produsentene å hele tiden dytte grensene, spesielt på crophus. Skal man se det fra et bedriftøkonomisk standpunkt så er det ikke akkurat modellen de er mest interessert i heller.

 

Egentlig såer det vel ikke noe galt med D3100 sensoren; ihvertfall ikke hvis vi sammenligner med EOS 1100D. Så den tror jeg tåler en runde til (eller to); men andre ting på kan sikker få seg en oppdatering.

 

Det er jeg i utgangspunktet enig i, men samtidig så plasserer Canon 1100D og D3100 seg prismessig litt for langt fra hverandre, slik at 1100D blir et naturlig førstevalg for førstegangskjøpere. Pris er viktig for forbrukerene, og skulle D3100 falle ytterligere i pris så blir det et unatuerlig stort sprang til D5100 hvor 9/10 tror at en vribar skjerm er hva du får ekstra for pengene.

D3100 er uansett det eldste av crophusene i dette sjiktet, så er det ett hus som blir erstattet så er her mine penger ligger.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Skal Canon følge samme opplegg i 2012 er det ikke urimelig å tenke seg at 7DII vil måtte komme ganske tidlig i dette året pga tradisjonen med å oppgradere det viktige entrylevelnivået hvert år.
I det siste har både Canon og Nikon vist at de ikke følger den vanlige syklusen (1D og 5D), hvorfor skulle Canon forandre på det med å lansere 7D mkII på den beregnende tiden?
Lenke til kommentar

Pratet med en selger på Elkjøp i dag (han er fotograf og canon-mann). Spurte han hvorfor de hadde så lite Nikon utstyr og han svarte så enkelt som at Sony og Canon pusher mer "aggresivt" mens Nikon har vært veldig stille i det siste.

 

Noen som vet om dette blir å endre seg framover?

Er nok mange kunder som har gått ut av butikken min og kunne sagt det samme som du sier etter å ha snakket med meg. Vi enorm omsetning i julen, og på julekickoffen vår var det to produsenter fra to forskjellige segmenter på plass for å smøre oss; Canon hadde en representant som fikk vår fulle oppmerksomhet når det gjaldt speil, mens Samsung var på plass for å selge oss på speilløst. Canon har hatt flere events for oss selgere med helaftens middager med gode foredragsholdere (som f.eks. Marcel Leienhof), mens etter mine fire og et halvt år i butikken har vi ikke fått annet enn penner og t-skjorter fra Nikon.

 

Av seks selgere i butikken er det en som bruker Nikon, og nå til jul har vi ikke hatt inne ett eneste Nikon-speil. Jeg fikk plantet mine bein i Canon-leiren lenge før jeg begynte i jobben, men det gleder meg å se at Canon er utrolig mye flinkere enn sin konkurrent til å selge seg til oss, og det gir naturligvis uttelling for dem.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg skjønner ligger 7D godt an for å erstattes med en mk II, men mye tilsier vel kanskje at det ikke vil skje helt med det første. I så fall ville det blitt et veldig bra kamera, tror jeg. Siden jeg imidlertid trenger et nytt kamera i løpet av en måneds tid, er 60D det mest aktuelle for meg.

 

Er det noen grunn til å tro at 60D vil falle i pris i løpet av den neste måneden, slik at jeg bør vente, eller er det lurt å handle asap?

 

Mulig jeg spør mer enn ti vise kan svare...

Lenke til kommentar
Skal Canon følge samme opplegg i 2012 er det ikke urimelig å tenke seg at 7DII vil måtte komme ganske tidlig i dette året pga tradisjonen med å oppgradere det viktige entrylevelnivået hvert år.
I det siste har både Canon og Nikon vist at de ikke følger den vanlige syklusen (1D og 5D), hvorfor skulle Canon forandre på det med å lansere 7D mkII på den beregnende tiden?

 

Vel, alt vi kommer med her er jo ren synsing - og synsing bærer ofte preg av subjektivitet.

 

Det er etpartre faktorer som jeg føler betyr noe i dette: Først hadde vi naturkatastrofene i østen som antagelig har gjort mer skade enn vi kanskje tror. Uten disse hendelsene kan det f.eks tenkes at et 5Dmk3 hadde blitt lansert i 2011. Det er vanskelig for oss å vite hvor mye utvikling og produksjon ble bremset. Husk og hvor lang tid i forveien Canon lanserte 1D-X, altså lang tid før det ville komme i produksjon, for min del virket det noe panikkartet, liksom for å vise at noe skjedde allikevel. Så kanskje var det opprinnelig mening at 5Dmk3 skulle følge tidslinjen, men så kom katastrofene..

 

Salgsmessig er crop mye mye større enn ff i volum, og i viktighet økonomisk. Og 7D har (og er) en suksess og viktig for Canon, som de andre crophusene deres. 18mp sensoren(e) til Canon begynner å dra på årene og det er nok ikke særlig tvilsomt om en (eller flere) ny vil nå komme. For egen del kan jeg dermed ikke se at de vil velge å lansere en ny sensorgenerasjon først i 650D, såfremt de da ikke vil bruke en helt annen i et nytt 7D.

 

Så har du faktumet at det er et jubileumsår for EOS-systemet, og da tror jeg de vil markere seg så det viser igjen på flere måter.

 

Men igjen: vi bare gjetter og synser. Men jeg tror 2012 uansett vil bli spesielt interessant for speilrefleks og kan gi endel svar på veien videre.

 

Tor

Lenke til kommentar

Apropos Panasonic, er det noen som kan fortelle meg at enkelte objektiver er svinedyre her i Norge sammenlignet med USA f.eks.

Pana Leica DG Summilux ASPH 25mm f/1,4.

4985,- JF

5995,- FV

2980,- i USA.

Hvis den raten gjelder alt av Panasonic glass så kan jeg godt forstå at de ikke selger mye av dem til lands......

Lenke til kommentar

Er det noen grunn til å tro at 60D vil falle i pris i løpet av den neste måneden, slik at jeg bør vente, eller er det lurt å handle asap?

Det er vanskelig å si noe om, men som alltid lønner det seg å ha litt is i magen og følge med på ulike tilbud som kjøres, f.eks så har vel en av kjedene i denne uka tilbud på 600D med kitobjektiv, hvis jeg ikke husker feil var den prisen den samme som man har kjørt tilbud på 550D med kitobjektiv, altså en tusing ned (hvis jeg ikke husker helt på bærtur nå).

 

Tor

Lenke til kommentar
Og 7D har (og er) en suksess og viktig for Canon, som de andre crophusene deres.

Men, 7D har pr dags dato ingen reel konkurent, Tor. De andre crophusene har hard konkuranse.

Det stemmer forsåvidt, men kan få i nær fremtid dersom Nikon kommer med en arvtager til D300s. Men så har du sensorproblematikken jeg skisserte, jeg kan ikke tenke meg at Canon kjører nok en runde med den samme sensoren nå.

 

Tor

Lenke til kommentar
Og 7D har (og er) en suksess og viktig for Canon, som de andre crophusene deres.

Men, 7D har pr dags dato ingen reel konkurent, Tor. De andre crophusene har hard konkuranse.

Det stemmer forsåvidt, men kan få i nær fremtid dersom Nikon kommer med en arvtager til D300s. Men så har du sensorproblematikken jeg skisserte, jeg kan ikke tenke meg at Canon kjører nok en runde med den samme sensoren nå.

 

Tor

Der er vi enige, en D400 kan få fart på 7DmkII. Men, Canon kan også putte en crop 1,3 sensor på 7D'en, da er den unik uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...