Gå til innhold

Kjøp av blits til D90


Anbefalte innlegg

Ett av mine nyttårsforsett er å bli mer aktiv når det gjelder fotografering og lære enda mer.

Ønsker derfor å gå till innkjøp av en blits til mitt Nikon D90.

 

Prisene på original blits var litt stive, ser derfor for meg at jeg må nøye meg med en SB-700 som koster rundt 2000,-

 

Vil denne kunne avfyres "off-camera" ved å la den innebygde blitsen trigge denne?

Er det vanskelig å lære seg å bruke en blits eller vil det være mye automagi involvert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett av mine nyttårsforsett er å bli mer aktiv når det gjelder fotografering og lære enda mer.

Ønsker derfor å gå till innkjøp av en blits til mitt Nikon D90.

 

Prisene på original blits var litt stive, ser derfor for meg at jeg må nøye meg med en SB-700 som koster rundt 2000,-

 

Vil denne kunne avfyres "off-camera" ved å la den innebygde blitsen trigge denne?

Er det vanskelig å lære seg å bruke en blits eller vil det være mye automagi involvert?

D90 skal vel kunne styre trådløst, ja. På SB-700 er det veldig enkelt å switchr til trådløst med hovedbryteren. På SB-600 er det mere tungvindt. Uansett må du switch til commander mode på kamera som er et menyvalg.

Men det gir flotte muligheter, du trenger også trolig en refleksskjerm for å myke opp, eller enda en blitz. Skjerm er jo billigere.. Og kanskje et stativ eller stativfeste.

Lenke til kommentar

En SB-700 er en super blits så den blir du helt sikkert fornøyd med! :-)

 

Den fungerer utmerket sammen med D90. Det er litt å sette seg inn i til å begynne med, men når du har lært deg et par grunnleggende ting så er den tekniske biten veldig enkel.

 

Du finner mye god info om hvordan du skal bruke blitsen trådløst om du bare søker litt på nettet. Google er din venn, og ta en titt på youtube også.

 

Om du vil se hva som er mulig å få til med Nikon sitt trådløse system så ta en titt på http://portfolio.joemcnally.com/

Lenke til kommentar

Var innom Elkjøp og fikk tak i den siste blitsen de hadde. Har lest brukerveiledningen, men dette krever nok litt øving.

 

Fikk til å styre blitsen "off-camera", ganske enkelt egentlig.

 

Edit: Trodde først jeg hadde fått til å fyre av SB-700 uten at den innebygde blitsen ble avfyrt, men dette viser seg å være feil(?)... Den innebygde blitsen fyrer av alt den makter.

 

Trodde dette skulle være mulig å overstyre ved å sette "built-in flash" til "--" under Commander mode.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Edit: Trodde først jeg hadde fått til å fyre av SB-700 uten at den innebygde blitsen ble avfyrt, men dette viser seg å være feil(?)... Den innebygde blitsen fyrer av alt den makter.

 

Trodde dette skulle være mulig å overstyre ved å sette "built-in flash" til "--" under Commander mode.

 

Bumper denne. Har lest utallige kommentarer på youtube som sier at den innebygde blitsen ikke skal avfyres dersom den står til "--", men min gjorde det likevel.

Lenke til kommentar

Edit: Trodde først jeg hadde fått til å fyre av SB-700 uten at den innebygde blitsen ble avfyrt, men dette viser seg å være feil(?)... Den innebygde blitsen fyrer av alt den makter.

 

Trodde dette skulle være mulig å overstyre ved å sette "built-in flash" til "--" under Commander mode.

 

Bumper denne. Har lest utallige kommentarer på youtube som sier at den innebygde blitsen ikke skal avfyres dersom den står til "--", men min gjorde det likevel.

 

Den fyrer alltid av for å sende signal til den eksterne blitzen, men om den står helt av på en måte, så blir det bare et svakt glimt , om jeg ikke tar helt feil her nå.

Lenke til kommentar

Den fyrer alltid av for å sende signal til den eksterne blitzen, men om den står helt av på en måte, så blir det bare et svakt glimt , om jeg ikke tar helt feil her nå.

 

Ser nesten slik ut. Testet ved å skru den innebygde blitsen til TTL og da ble det veldig lyst. "--" sender med andre ord bare et kort og svakt glimt som ikke påvirker bildet i stor grad.

 

Eventuelle personer vil nok fortsatt oppleve ubehag ved å få to blitser midt i fjeset.

 

Skal vurdere å kjøpe en softbox, eventuelt lage en selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...