Gå til innhold

Hjelp til kjøp av SSD


Fragz0r

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lett litt rundt forbi her og har sett at det ikke har så mye hjelp til riktig valg av SSD'er her. Hardware.no har laget en artikkel med anbefalinger, men den ble skrevet for et halvt år siden og jeg er redd for at den skal være litt utdatert i forhold til hva jeg kan få på markedet nå for samme prisen.

 

Jeg lurer på hva jeg må se etter hvis jeg skal kjøpe meg en ny SSD, det er storeforskjeller i lese og skrive hastigheter på de forskjellige SSDene, selvom det bare skildrer ett par hundre kroner.. Skulle gjerne ha brukt under tusen lappen på en ny SSD, men om det er ett par hundre kroner ifra kan du gjerne tipse om det også!

 

Takker for alle svar! Jeppe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste for ytelsen over tid vil være om disken bruker synkron eller usynkron flash brikker, disker med usynkron flash vil yte dårligere ettersom disken blir fyllt med data mens dem med synkron flash holder på ytelsen.

Utenom det vil jeg tippe att en merker liten eller ingen forskjell mellom mange av dem beste diskene ved vanlig windows bruk.

 

 

Av disker vil jeg anbefale Crucial M4 eller Corsair Force GT, begge diskene er litt er litt dyrere enn dem billigste i sin størrelse, men begge har synkron flash.

 

Corsair Force GT 120GB 1299kr (på tilbud, men muligens litt dyr?)

Corsair Force GT 60GB 899kr

 

Crucial M4 128GB 1599kr (jeg regner med dette er altfor dyrt)

Crucial M4 64GB 899kr

 

Komplett har samme prisene som MPX bortsett fra Force GT 120GB som er på tilbud.

 

Jeg har selv Corsair Force GT 120GB å er kjempefornøyd med den :new_woot:

 

Samsung 830 ser også ut til å være en god disk selv om den på papiret ikke ser så imponerende ut, det kan være lurt å gjøre litt mere research på den før du bestemmer deg

Endret av Xplode
Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert Kingston HyperX SSD 120GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write, SandForce® per dags dato, tror firmware tullet er fikset, den har nok gode erfaringer også.

 

Selv har jeg Crucial M4 og den begynner nok å bli litt utdatert nå, er jo stabil SSD disk det, men problemet at det finnes SSD disker med langt høyere ytelse, ikke sikkert man merker stor forskjell, men alikevell kan man merke noe ved multitasking.

Lenke til kommentar

Tusen takk for så kjapp tilbakemelding! Hvordan kan jeg se om den bruker synkron flash brikker eller usynkron flash brikker? Lagringsplassen på SSD'en trenger ikke å være noe særlig stor ettersom jeg bare skal ha OS og 2 spill på den.. :) Men regner med at det som er viktigst når man kjøper SSD er holdbarhet og lese/skrive hastighet? Finner jeg en over 500 mbps så er den lynrask?

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert Kingston HyperX SSD 120GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write, SandForce® per dags dato, tror firmware tullet er fikset, den har nok gode erfaringer også.

 

Disken er nok bra den, men langt utenfor prisklassen til trådstarter, billigste pris på 120GB versjonen er 1590kr å det er ikke laget en 60GB versjon

 

 

Tusen takk for så kjapp tilbakemelding! Hvordan kan jeg se om den bruker synkron flash brikker eller usynkron flash brikker? Lagringsplassen på SSD'en trenger ikke å være noe særlig stor ettersom jeg bare skal ha OS og 2 spill på den.. :) Men regner med at det som er viktigst når man kjøper SSD er holdbarhet og lese/skrive hastighet? Finner jeg en over 500 mbps så er den lynrask?

 

Hvilke flash brikker som er brukt finner du som regel ut på produsenten sine hjemmesider, hvis det ikke står der må du lese tester av disken.

Hvis du får for 120Gb istedet for 60GB så har du flere fordeler. Høyere ytelse.

Lengre levetid.

Mere fremtidsrettet? (60GB er ikke mye til Win7 samt 2 spill, nye spill tar fort 10-15GB)

 

Kjøper du Corsair Force GT 120GB på tilbud får du dobbelte av plassen til 60GB til 400kr mere, skal du ha enn annen billigere SSD med 120GB plass så er jeg ganske sikker på att alle bruker usynkron flash.

 

Opplevd hastighet går mere på responstid og hvor mange operasjoner i sekundet den klarer, hvor mange MB/s den leser/skriver spiller liten rolle til vanlig windows bruk, men til spilling så spiller det en større rolle

Endret av Xplode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...